در بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار مطرح شد:

محمدپور: رودبار از لحاظ سرانه فضای مطالعه از مناطق توسعه یافته استان است/امام جمعه رودبار: تلویزیون دشمن کتاب است و بر خانه ها حکمرانی می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جریان بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار با فرماندار، امام جمعه، شهرداران و اعضای شورای اسلامی این شهرستان دیدار و در خصوص مسائل مختلف مربوط به کتابخانه های عمومی با ایشان گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان، امیر محمدپور در ابتدای بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار که از نخستین ساعات بامداد صبح روز گذشته(۱۸مرداد) آغاز شد با همراهی مشاور، مسئول روابط عمومی این اداره کل و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار با حضور در فرمانداری این شهرستان با علیرضا انصاری سرپرست فرمانداری این شهرستان دیدار و در خصوص وضعیت کتابخانه های عمومی با وی گفتگو کرد.۱

رودبار از لحاظ سرانه فضای مطالعه از مناطق توسعه یافته استان است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این دیدار با بیان اینکه شهرستان رودبار از لحاظ سرانه فضای مطالعه از مناطق توسعه یافته استان است گفت: با این وجود برخی از مشکلات در حوزه شاداب سازی این کتابخانه ها وجود دارد که با همکاری مسئولین این شهرستان در حال رفع آنها هستیم.

وی همچنین در عین حال توسعه کتابخانه های عمومی رودبار را جزو برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان برشمرد و یادآور شد همزمان با شاداب سازی کتابخانه ها این مقوله نیز در دستور کار قرار گرفته است. محمدپور استقبال علاقمندان به مطالعه در رودبار را عامل مهم تحرک در کتابخانه ها توصیف کرد و اظهار داشت: مردم شهرستان رودبار در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی نشان دادند که کتاب خوان هستند.

امیر محمدپور شهرستان رودبار را جزو شهرستانهای برتر در حوزه مشارکت در این جشنواره ملی عنوان کرد و گفت: مشارکت بیش از ۱۴۰۰ کتاب خوان رودباری در جشنواره کتابخوانی رضوی وظیفه ما در قبال علاقمندان کتاب را دوچندان می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه به اجرای طرح کوله کتاب برای نخستین بار در شهرستان رودبار نیز اشاره کرد و گفت: بدلیل تعدد روستاهای این شهرستان و نیز علاقمندی مردم به مطالعه کتاب طرح کوله کتاب در این منطقه آغاز شد. وی ظرفیت شهرستان رودبار در راه اندازی کتابخانه های سیار را نیز خاطرنشان کرد و گفت: برای اجرای این طرح نیازمند عزم جدی مسئولین شهرستانی و تامین اعتبارات لازم هستیم.

توسعه اقتصادی و سیاسی جامعه در گرو توسعه فرهنگی آن است

۲سرپرست فرمانداری شهرستان رودبار نیز در این دیدار ضمن قدردانی از پیگیری ها  و نگاه ویژه اداره کل کتابخانه های عمومی استان به مقوله توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در رودبار از امیر محمدپور تشکر کرد.

علیرضا انصاری نگاه فرهنگی به مقوله ترویج خواندن را لازمه رشد شاخصها در این حوزه عنوان کرد و گفت: توسعه اقتصادی و سیاسی جامعه در گرو توسعه فرهنگی آن است و کتاب از اصلی ترین ارکان این توسعه به حساب می آید.

وی همچنین برحمایت از کتابخانه های عمومی در قالب اختصاص اعتبارات عمرانی تاکید و آن را از وظایف اصلی فرهنگی فرمانداری برشمرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در بازدید از کتابخانه های عمومی این شهرستان  با امام جمعه رودبار نیز دیدار کرد.

امیر محمدپور در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین مسعود داوودی با اشاره به وضعیت مناسب کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار خواستار حمایت بیشتر ائمه جمعه از ترویج فرهنگ مطالعه در این شهرستان و استفاده از ظرفیت اماکن متبرکه در این حوزه شد.

حضور علما و اندیشمندان در کتابخانه ها موجب ترغیب افراد به کتابخوانی می شود

وی همچنین حضور علما و اندیشمندان در کتابخانه ها را موجب ترغیب افراد به خواندن کتاب دانست و یادآورشد: بسیاری از عالمان در طول تاریخ خواندن کتاب را فریضه ای دینی می دانستند.

امام جمعه رودبار نیز حضور و پیگیری برخی مدیران در موضوعات مختلف را مایه آبروی استان دانست و با اذعان به تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در رشد شاخصهای مطالعه در استان از امیر محمدپور قدردانی کرد.

نهاد کتابخانه ها رسالت ترویج کتاب خوانی را بخوبی به انجام می رساند

حجت الاسلام و المسلمین مسعود داوودی تبلیغ کتاب را کار دشوار دانست و اظهار کرد کتاب خوان کردن مردم و چشاندن لذت خواندن به ایشان کار بسیار دشواری است ، اما نهاد کتابخانه های عمومی این رسالت را بخوبی به انجام رسانده و امروز در همه جا مقوله خواندن و مطالعه یکی از ارزشها شناخته می شود.

۳وی برگزاری برنامه های فرهنگی مختلف با موضوع کتاب در کتابخانه ها را یکی از مهمترین دلایل این موفقیت توصیف کرد.

تلویزیون دشمن کتاب است و بر خانه ها حکمرانی می کند

امام جمعه رودبار همچنین تلویزیون را یکی از دشمنان کتاب دانست گفت: تلویزین ابزار قدرتمندی است که امروز در خانه ها حکمرانی و فضای آرام منزل را که می تواند محیطی آرام برای مطالعه باشد را تخریب می کند.

حجت الاسلام و المسلمین داوودی با انتقاد از عدم توجه کافی رسانه ملی در پرداختن به مقوله کتاب و ترویج خواندن یادآور شد: کمبود برنامه های اینچنینی خلاء بسیار جبران ناپذیری است. وی برجسته سازی افراد کتاب خوان در رسانه و معرفی آثار فاخر از نویسندگان خوب را یکی از مقولات مهمی دانست که می تواند در جذب افراد به کتاب موثر باشد.

پس این دیدار امیر محمدپور با حضور در کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار با کتابداران این کتابخانه دیدار و گفتگو کرد. وی در جریان  این بازدیدها با شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی نیز دیدار و در خصوص توجه به کتابخانه ها با ایشان گفتگو کرد.

وی همچنین ضمن حضور در محل احداث پروژه کتابخانه عمومی منجیل و طرح توسعه کتابخانه عمومی لوشان از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار گرفت.

tel final1

Share