در نشست هم اندیشی با محور شناخت آسیب های کاهش سرای مطالعه عنوان شد

کتابی که به چاپ می رسد باید دارای محتوا باشد/سطح آگاهی نویسندگان باید بالاتر برود/ دیوار آگاهی در شهر اجرایی شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرادیان گروسی نویسنده توانمند گیلانی که تاکنون ۳۳ جلد کتاب تالیف کرده است عمده ترین مشکل کتاب و کتاب خوانی در عصر حاضر را اهدای کتاب به صورت رایگان عنوان کرد و گفت: کتابی که به چاپ می رسد ابتدا باید دارای محتوا باشد و این امکان میسر نمی شود مگر آنکه نویسنده کتاب از نظر سطح آگاهی بالا باشد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست هم اندیشی با محور شناخت آسیب های کاهش سرانه مطالعه در جامعه در سالن اجتماعات کتابخانه امام رضا رشت با حضور جمعی از ناشران، نویسندگان، شاعران و اصحاب رسانه گیلانی برگزار شد.IMG_2042

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، در این نشست، کرمی(رئیس انجمن کتابداری شاخه گیلان)، ضمن قدردانی از مهمانان گرامی برای حضور در این نشست، به توصیف اهمیت نقش مطالعه و تاثیر آن بر جامعه پرداخت و در ادامه از دوستداران و حافظان این عرصه خواستار ارائه نظرات و پیشنهادات در این زمینه شدند.

خانم رستگار رئیس اتحادیه کتابفروشان استان گیلان، ضمن انتقاد از تولید کم کتاب در استان، افزایش مطالعه را هم سو با افزایش تولید کتاب در خود استان دانسته و لازم دانستند که مکانهایی برای دوستداران کتاب و افزایش آشنایی با کتاب نه صرفا برای خرید، ایجاد شود.

وی گفت: در گیلان ۲۰ هزار واحد صنفی وجود دارد اما در کل گیلان ۲۰ عدد کتاب فروشی داریم که این نشان از مظلومیت کتاب فروشی هاست و همان طور که سبد کالا برای مردم در نظر گرفته شده است باید سبد فرهنگی نیز داده شود.

رستگار با بیان اینکه باید از ناشران حمایت شود گفت: هزینه تبلیغات بالاست و باید در این زمینه دولت و نهادهای مربوطه به حمایت از ناشران بیایند تا بتوانیم کمبود سرانه مطالعه در کشور را بالا ببریم.

وی همچنین از طرحهای خوبی که در کتاب فروشی های رشت و شهرستانهای گیلان برگزار شد تقدیر کرد و گفت: طرح ویژه عیدانه و تابستانه در کتاب فروشی ها با استقبال زیادی روبه رو شد که در طرح عیدانه،رشت جز هفت شهر کشور در بحث فروش کتاب قرار گرفت.

عمده ترین مشکل کتاب و کتاب خوانی اهدای رایگان کتاب است

photo_2016-08-21_19-16-38در ادامه این جلسه مرادیان گروسی نویسنده توانمند گیلانی که تاکنون ۳۳ جلد کتاب تالیف کرده است عمده ترین مشکل کتاب و کتاب خوانی در عصر حاضر را اهدای کتاب به صورت رایگان عنوان کرد و گفت: کتابی که به چاپ می رسد ابتدا باید دارای محتوا باشد و این امکان میسر نمی شود مگر آنکه نویسنده کتاب از نظر سطح آگاهی بالا باشد; یعنی دارای فکر و ایده باشد و با نیاز های جامعه آشنا باشد و بداند که مخاطب امروز از او چه می خواهد.
وی با بیان این که معلمی که خود کتاب نخواند نمی تواند لذت مطالعه را برای دانش آموز خود تشریح کند افزود: معلمین یکی از موثر ترین اقشاری هستند که می توانند فرهنگ مطالعه را در جامعه را افزایش دهند.
وی از دیگر مشکلات کاهش سرانه مطالعه ،متمرکز بودن کتاب خانه ها در مراکز شهرستانها عنوان کرد و گفت: در رشت بیشترین کتابخانه ها و کتاب فروشی ها در مرکز شهر وجود دارند و در حومه شهر مثل پیربازار یا پسیخان این مکان ها وجود ندارد و افراد برای تهیه کتاب باید حتما به مرکز شهر مراجعه کنند.

استاد کوچکی زاد مولف و شاعر گیلانی ،کم حوصلگی مخاطبین در مطالعه را یکی از عوامل کاهش آن در جامعه دانست و گفت: گرانی کتاب و نبود تسهیلات و کمک هزینه خرید کتاب را از دیگر عوامل رغبت کم مخاطبان به کتاب بیان نمودند.

ادامه گر مباحث خانم آبکنار شاعر و منتقد آثار ادبی بودند، وی ضمن بیان ماشینی شدن زندگی و عدم برنامه ریزی درست خانواده ها در زمینه مطالعه ،همچنین نبود شیوه های تربیتی مناسب در جامعه برای کتاب خوان نمودن افراد از سنین پایین را عامل مهم کاهش مطالعه دانستند، همچنین علت تیراژ پایین کتابهای خوب را نبود تسهیلات مناسب چاپ در استان و از جمله مشکلات پدیدآورندگان برشمرد.

در ادامه رضا سیف پور(ناشر،نویسنده،مدرس دانشگاه و تهیه کننده تلویزیون) نوگرایی در کتاب یعنی محتوای خوب در عین تنوع را عامل اصلی برای انگیزه مطالعه دانست.

وی استفاده از تلفن همراه و وسایل ارتباطی نوین را گامی مفید در جهت افزایش مطالعه دانسته و همکاری بیشتر دولت با ناشران از مهمترین عوامل موثر بر مطالعه خواند.

سدادی (معاون پژوهشی دانشگاه گیلان)در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: باید نیاز درونی مخاطب برای مطالعه را بشناسیم و براساس نیاز مخاطب به تولید و چاپ آثار بپردازیم ، از اندیشه های برتر برای تولید آثار استفاده کنیم و برنامه ای درست برای آموزش نظامند داشته باشیم و به سواد اطلاعاتی و خوب اندیشیدن بهاء دهیم.

دیوار آگاهی در شهر اجرا شود

در این نشست همچنین امیر گل یکی از ناشران گیلانی اذعان داشت: تولید کتاب بالا برود سطح آگاهی مردم نیز بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه باید از ناشران حمایت شود گفت : اگر دولت و مسولین از ناشران بخصوص ناشران بومی حمایت کنند موسسات نشر هر شهر و استان اولویتی برای نویسندگان همان شهر خواهد بود. و دیگر نیازی به این نخواهد شد که برای کاهش هزینه به شهرهای دیگر مراجعه کنند.

امیر گل با بیان اینکه اهدای کتاب بسیار میتواند به امر مطالعه کمک کند افزود: همان طور که امروزه در جامعه ما دیوار مهربانی در جای جای شهر به چشم میخورد میتوان دیوار آگاهی نیز در چندین نقطه شهر به اجرا در بیاوریم تا مردم بتوانند از کتابهای هم استفاده کنند.

امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز از برگزاری این جلسه توسط  انجمن کتابداری شاخه گیلان قدردانی کرد و با بیان اینکه برای سخنرانی نیامده و آمده است تا مشکلات را بشنود اظهار کرد:  نشست های این چنینی که همه اعضای شرکت کننده آن از جنس کتاب هستند باید هر ماه برگزار شود تا از فکر و ایده هایشان بهر ببریم.

tel final1

Share