در جلسه بررسی اقدامات انجام شده برای مهار سنبل آبی مطرح شد

طی دو روز گذشته حدود سه هکتار از سطح تالاب عینک از سنبل آبی پاکسازی شد/با دستور استاندار کلیه ی ارگان های ذیربط موظفند هر چه سریعتر طرح پاکسازی تالاب را به اتمام برسانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در دومین روز از آغاز فاز اجرایی مهار و پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک رشت، گزارش اقدامات انجام شده توسط کمیته بحران و تیم اجرایی و روند پیشرفت فاز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تشکر فراوان از همه شرکت کنندگان در این طرح خواهان انسجام بیشتر برای مهار و ریشه کنی آفت سنبل آبی شد.

photo_2016-07-27_00-48-32محمدپور گفت: اقدامی که فاز اجرایی آن از پنجم مرداد ماه آغاز شد عزم ملی را می طلبد که خوشبختانه با حمایت و عنایت ویژه استاندار محترم گیلان و درک بالای مسوولین اجرایی استان از این معضل خطرناک گسترش سنبل آبی و همچنین حضور پر رنگ تشکل های مردمی حامی محیط زیست روزنه های امید در ریشه کنی این مشکل به چشم می آید.

در ادامه جلسه دست اندرکاران این طرح گزارشی از اقدام های انجام شده در روز اول و دوم را ارائه کردند.

براساس این گزارش ها طی دو روز گذشته حدود سه هکتار از سطح تالاب عینک از سنبل آبی پاکسازی شد و این مرحله تا پاکسازی کامل تالاب ادامه خواهد داشت.

با همکاری و اقدام به موقع شرکت آب منطقه ای در بالابردن سطح آب تالاب از طریق افزایش ورودی های آب که کمک بسیار ارزشمندی در تسریع کار پاکسازی کرد هم اینک تجهیزات و ادوات سنگبن پاکسازی در حال فعالیت هستند.

اداره کل زندان های گیلان نیز از جمله ارگان هایی بود که به کمک تعدادی از زندانیان در پاکسازی تالاب شرکت دارد.

شعبانی مدیرکل شیلات گیلان نیز در بخشی ازگزارش خود از آمادگی این اداره کل برای در اختیار قرار دادن تجهیزات نیمه سنگین و شناورها برای انجام این طرح خبر داد.

مقصودی نیا شهردار منطقه چهار رشت نیز ضمن تشکر از کمک ارگان های ذیربط گفت امروز دیگر اطمینان داریم که شهرداری در حل این معضل تنها نیست و با امیدواری به جلو حرکت میکنیم.

مرادی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هم از دستور اکید و پیگیری استاندار گیلان در این خصوص خبر داد و اضافه کرد با دستور استاندار کلیه ی ارگان های ذیربط را موظفند هر چه سریعتر این طرح را به اتمام برسانند.

خانم تنهایی، معاون هماهنگ کننده بودجه، مدیریت و برنامه ریزی استان نیز از قول صد در صد تامین اعتبار لازم برای این طرح خبر داد و گفت هیچ واحدی نباید دغدغه تامین اعتبار برای مبارزه با سنبل آبی را داشته باشد.

در ادامه جلسه محمد پور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در مورد وضعیت سنبل آبی در دیگر مناطق استان گزارش داد که خوشبختانه براساس این گزارش، سنبل آبی در پهنه تالاب انزلی مهار و از انتشار آن جلوگیری شده است و در حال حاضر موردی مشاهده نمیشود.

همچنین مقرر شد نماینده صدا و سیما نیز در جلسات شرکت داشته باشد تا از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی های لازم انجام شود. افزایش ایستگاه های عملیاتی در منطقه از دیگر پیشنهادات مطرح شده و مورد موافقت جلسه بود.

نمایندگان تشکل های محیط زیستی، مدیر کل شیلات ، حفاظت محیط زیست، پدافند غیر عامل ، بخشدار مرکزی رشت ،معاون هماهنگ کننده بودجه ، مدیریت و برنامه ریزی استانداری، شهرداری منطقه چهار رشت ،صنایع و معادن ،آب منطقه ای، معاونین فنی و یگان حفاظت محیط زیست ، اداره روابط عمومی و آموزش حفاظت محیط زیست از شرکت کنندگان جلسه امروز بودند.

photo_2016-07-27_00-48-19 photo_2016-07-27_00-48-28

 tel final1

Share