در جلسه هم اندیشی مسئولان سازمان برنامه و بودجه گیلان با اصحاب رسانه عنوان شد

سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در گیلان به صورت مدرن برگزار می‌شود/ضرورت همکاری مردم و رسانه‌ها

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طیفوری معاونت آمارسازمان برنامه و بودجه گیلان از برگزاری سرشماری به صورت ترکیبی و مدرن خبر داد و گفت: نزدیک به ۳ الی ۴ سال مطالعاتی را جهت این سرشماری انجام دادیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه پیرامون سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ اظهار کرد: هر چقدر ما در خصوص ضرورت سرشماری برای افکار عمومی صحبت کنیم بازهم کم است.photo_2016-08-18_19-36-05

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, محمدی نقش سرشماری در کشور را بسیار دارای اهمیت دانست و اظهار کرد: امر سرشماری در دنیا قدمتی بسیار طولانی دارد و از دوره ای که تمدن‌های بزرگ شکل گرفتند سرشماری به عنوان ابزار مورد استفاده دولت‌ها قرار گرفتند.

وی افزود: سرشماری در کشورهای توسعه یافته از قدمت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه آمار در برخی از جوامع وسیله ای است برای فریب افکار عمومی, یادآور شد: اگر بخواهیم خودمان را گول بزنیم شاخص‌های عمومی را خوب فرض می‌کنیم.

محمدی عنوان داشت: سرشماری هزینه‌های بسیاری را شامل می‌شود و نیروهای زیادی را با امکانات مناسب نیازمندیم.

این مسئول یادآور شد: تمام تلاش سازمان و دولت این است که آمارهای درست را برای برنامه ریزی در اختیار داشته باشد.

وی افزود: انچه که عمومیت دارد در کشورهای در حال توسعه این است که از آمار به صورت درست استفاده نمی‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان تاکید کرد: مسلم است موضوع سرشماری خیلی فراتر از انچه است که مردم فکر می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع بودجه‌های کلانی صرف می‌شود اما اثر بخشی و نتیجه حاصل نمی‌شود, اظهار کرد: تمامی کشورهای دنیا برای توسعه در حال تلاش هستند و اگر قرار است برنامه ریزی درست انجام شود ممکن نیست مگر اینکه آمار درست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما سرشماری از قدمت طولانی برخوردار نیست, افزود: اولین سرشماری در سال ۱۳۳۵ یعنی حدود ۶۰ پش انجام شد که نسبت به کشورهای توسعه یافته از قدمتی برخوردار نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان افزود: انتظار ما از رسانه انعکاس ضروریت سرشماری در جامعه است زیرا ما در هیچ زمینه ای موفق نخواهیم شد اگر همکاری مردم وجود نداشته باشد.

محمدی در پایان گفت: از سوم مهر ماه تا ۲۵ ابان در دو مرحله سرشماری خواهیم داشت و این مسئله با توجه که برنامه‌های سال آینده بران متکی است بسیار دارای اهمیت است.

برگزاری سرشماری به صورت ترکیبی و مدرن

طیفوری معاونت آمارسازمان برنامه و بودجه گیلان از برگزاری سرشماری به صورت ترکیبی و مدرن خبر داد و گفت: نزدیک به ۳ الی ۴ سال مطالعاتی را جهت این سرشماری انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در سرشماری سال ۹۵ نوآوری های جدیدی انجام شده, تصریح کرد: کاغذ کاملا حذف شده و در واقع سرشماری سبز اتفاق خواهد افتاد و به صورت روش مدرن انجام خواهد شد.

معاون آمار سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: با همتی که در مرکز امار وجود داشت این اتفاق خوب انجام خواهد شد که به صورت پرسشنامه الکترونیکی به وسیله تبلت در بستر اینترنت انجام خواهد شد.

طیفوی تصریح کرد: هرچقدر سرشماری را افزایش دهیم دقت سرشماری و کاهش هزینه‌ها را در پی خواهیم داشت.

وی افزد: سایت سرشماری راه اندازی خواهد شد تا خانواده‌ها به آن مراجعه کنند و اطلاعات را وارد کنند و یک کد اماری دریافت نمایند. سپس سرشماران به تک تک خانه‌ها و مراکز صنفی به صورت حضوری مراجعه می‌کنند و کد اماری را دریافت می‌کنند.

معاون آمار سازمان برنامه و بودجه گیلان در پایان اعلام کرد: امسال در ستاد سرشماری استان این موضوع را تدبیر کردیم که اطلاع رسانی درستی به مردم انجام شود تا مردم با ماموران سرشماری همکاری لازم را انجام دهند.

 tel final1

Share