به بهانه قطع درختان کمربندی شهید بهشتی شهر صومعه‌سرا؛

دلیل قطع درختان صومعه‌سرا چه بود؟! / چنار، آلرژی‌زاترین گونه در جنگلکاری شهری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند روزی است عکسی در شبکه‌های اجتماعی با موضوع قطع درختان کمربندی شهید بهشتی شهر صومعه‌سرا دست به دست می‌شود و به بحث داغ این روزهای محافل دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا،چند روزی است عکسی در شبکه‌های اجتماعی با موضوع قطع درختان کمربندی شهید بهشتی شهر صومعه‌سرا دست به دست می‌شود و به بحث داغ این روزهای محافل دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده است.

 به دنبال مطرح شدن شبهات و وجود دست‌های پشت‌پرده در جریان قطع این درختان راست قامت در پی بررسی علمی و به دور از هرگونه غرض‌ورزی این موضوع برآمد که اگر صحت دارد پندی باشد برای آیندگان و اگر دلیل موجهی پشت مساله وجود دارد افکار عمومی تنویر یابد.

۶۷۵۳۰قطع درختان با مجوز کمیسیون فضای سبز شهرداری بوده است

مرتضی پرور  با اشاره به عکس منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعتراض شهروندان نسبت به قطع درختان صومعه‌سرا اظهار کرد: قطع درختان خشک شده کمربندی شهید بهشتی صومعه‌سرا بر اساس مصوبه کمیسیون فضای سبز شهری با حضور اعضای کمیسیون واحد فضای سبز و نماینده فضای سبز استانداری بوده است.

وی با بیان اینکه قطع درختان سطح شهر صحت دارد، افزود: حدود ۹ روز پیش درختان خشکیده سطح شهر قطع شده است. در راستای قطع درختان خشکیده سطح شهر هیچگونه اقدام غیرقانونی صورت نگرفته بلکه مجوزهای لازم اخذ شده است.

خشکیدگی، عامل قطع درختان

مسئول فضای سبز شهری شهرداری صومعه‌سرا با تاکید بر اینکه قطع درختان سطح شهرستان بدلیل خشکیدگی، کهنسالی و احتمال هر لحظه سقوط آنها بر اثر وزش باد و هر عامل دیگر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در پی مصوبه کمیسیون فضای سبز شهری مجوز قطع ۲۵ درخت خشکیده سطح شهر صادر شده است که در حال حاضر ۲۳ درخت قطع شده است.

صنوبر و چنار جزء درختان آلرژی‌زا هستند

وی با بیان اینکه درختان قطع شده از نوع صنوبر بوده‌ است، گفت: درختان قطع شده در سال ۱۳۵۵کاشته شده‌اند. درخت صنوبر و چنار آلرژی‌زا هستند و در فضای سبز شهری بدلیل ایجاد آلرژی و حساسیت کاشته نمی‌شوند. با توجه به رسیدن اینگونه درختان به سن دیرزیستی و خشکیدگی نسبت به قطع و جایگزینی گونه‌های جدید اقدام شده است.

پرور ضمن ابراز ناراحتی از رفتار و شیطنت‌های برخی در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: احتمال وجود درختی که متنی با عنوان “آقای شهردار به ما رحم کن! در ماجرای عزل شما ما گناهی نداریم”چسبیده به آن هست اما آن درخت در عملیات قطع درختان خشکیده قطع نشده است.

وی به وجود تعدادی درخت خشک شده در سطح شهر اشاره و ابراز کرد: در خیابان طالقانی، ستارخان و برشنورد صومعه‌سرا تعدادی درخت خشک شده وجود دارد که باید قطع شود. ما نیز مخالف قطع و نابودی درختان هستیم اما با قطع درختان خشکیده می‌توان مانع از بروز خسارات مالی و جانی ناشی از سقوط درختان و سرشاخه‌ها بر روی ماشین‌ها و شهروندان شد.

غرس سه هزار نهال در سطح شهر

پرور با بیان اینکه عملیات کاشت و جایگزینی درختان جدید در سطح شهر در حال اجرا است، گفت: از ابتدای اسفند ۹۴ تاکنون قریب سه هزار درخت از نوع نارون، اقاقیا، زیتون تلخ، زبان گنجشک، ماگنولیا در سطح شهر غرس شده است.

وی با بیان اینکه از ۲۰ فروردین سال جاری تاکنون ۶۰۰ درخت در سطح شهر کاشته شده است، افزود: بنا است ۱۰۰ اصله درخت تا پایان هفته در سطح شهر غرس شود.

۲۳درخت در صومعه‌سرا قطع شده است

مسئول فضای سبز شهری شهرداری صومعه‌سرا با یادآوری اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ درخت قطع شده است، متذکر شد: تعداد ۶ درخت خشکیده دیگر در سطح شهر شناسایی شده است که نسبت به قطع آن با اخذ مجوز اقدام خواهد شد.

وی به اهمیت فضای سبز در زندگی شهری اشاره کرد و افزود: فضاهای سبز شهری دارای بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی هستند. مهم‌ترین اثر فضای سبز در شهرها، کارکردهای محیط زیستی یا بازدهی اکولوژیکی آنها است که شهرها را برای زیستن مساعد می‌کند و با آثار مخرب گسترش صنعت و حمل‌ونقل مقابله می‌کند.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری صومعه‌سرا در پایان ارتقای کیفی زندگی شهروندان را از دیگر کارکردها برشمرد و تصریح کرد: اهمیت فضاهای سبز شهری به میزانی است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع محسوب می‌شود. فضای سبز شهری دارای دو کارکرد مهم تعدیل دما و تلطیف هوا و زیباآفرینی است.

در هر نقطه شهر که ممکن است باید درخت کاشته شود

در ادامه این گزارش دکتر سلیمان محمدی لیمائی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه گیلان، با بیان اینکه جنگلداری شهری نوعی فضای سبز با پوشش درختی و درختچه‌ای در داخل و حاشیه شهرها و یا رودخانه‌های داخل شهرها است و در کشورهای اسکاندیناوی، جنگل‌های داخل و حومه شهرها و حاشیه جاده‌ها تا فاصله حدود ده کیلومتر در خارج از شهر جزء جنگلداری شهری است، اظهار کرد: در مدیریت جنگلداری شهری در هر نقطه‌ای از داخل یا حومه شهر که امکان کاشت درخت میسر باشد باید به کاشت درخت برای اهداف مختلف اقدام کرد.

وی افزود: پارک‌ها، زمین‌های اطراف ساختمان‌های تجاری، اداری و صنعتی، نواحی اطراف بیمارستان‌ها، حاشیه رودخانه‌ها، زمین‌های سست، حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی جزء مکان‌های مستعد برای کاشت درختان می‌باشند.

جایگزینی درختان خشکیده از مراحل جنگلداری شهری است

محمدی لیمائی با بیان اینکه انتخاب گونه مناسب جنگلکاری برای هر مکان، شاخص‌ها و معیارهای متفاوتی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: کاشت و استقرار درختان، مراقبت و هرس درختان و در نهایت جایگزینی درختان خشک‌ شده و پوسیده از مراحل جنگلداری شهری است.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های انتخابی برای جنگلکاری شهری باید متناسب با آب و هوای مناطق باشد، گفت: باید ابعاد درختان، متناسب با مکان‌های کاشت داخل شهر باشد؛ به عنوان مثال در خیابان‌های باریک، درختان با تاج کشیده و در خیابان‌های عریض درختان با تاج گسترده زیبایی بیشتری خواهند بخشید. درختان بلند مشکلات زیادی برای شهرها می‌توانند ایجاد کنند و زیبایی لازم نیز به خیابان نمی‌بخشند. زیبایی شکل یا فرم درخت در انتخاب درخت برای آرایش خیابان مهم است.

وی به اهداف زیست‌محیطی جنگلکاری شامل جلوگیری از آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی اشاره و تصریح کرد: درختان باعث ترسیب کربن و جذب سرب ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه دیگر اهداف جنگلکاری شهری شامل اهداف احتماعی و اقتصادی است، ادامه داد: اهداف اجتماعی جنگلداری شهری شامل تفرجگاه برای شهروندان و کاهش مشکلات روحی و روانی است.

وی با بیان اینکه اهداف اقتصادی جنگلکاری شهری می‌تواند کارکردهای اقتصادی مانند ارزش‌ اقتصادی تولید چوب و سایر فرآورده‌ها به صورت مستقیم و یا به طور غیرمستقیم با صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد، افزود: مطالعات نشان داده است منازلی که در زیر سایه درختان قرار دارند نیاز به وسایل سرمایش و گرمایشی کمتری در فصل تابستان و زمستان دارند. به نوعی درختان نقش حفاظتی را در فصول سرد و گرم سال بر عهده دارند.

درختان با رسیدن به سن دیرزیستی باید قطع شوند

محمدی با تاکید بر اینکه درختان با رسیدن به سن دیرزیستی بدلیل بروز خسارات مالی و جانی باید قطع شوند و سن دیرزیستی در گونه‌های مختلف متفاوت است، ابراز کرد: برای افزایش جنگلکاری و جایگزینی درختان قطع شده باید گونه‌های جدید کاشت. با رسیدن درخت به سن دیرزیستی احتمال بروز خطر همواره احساس می‌شود.

لزوم استفاده از گونه‌های بومی گیلان در فضای سبز شهری

وی با بیان اینکه گونه‌های بومی گیلان با توجه به سازگاری و شرایط اقلیمی بهترین گونه‌های قابل کشت در شهرستان هستند، گفت: می‌توان برای جنگلکاری از گونه‌هایی چون آزاد، افرا، انجیلی، شب خسب و بلوط متناسب با مکان‌های مورد نظر جنگلکاری استفاده کرد. این درختانِ بومی کاملاً با شرایط آب و هوایی استان گیلان سازگار هستند و این درحالیست که از برخی از درختان و درختچه‌های غیربومی نظیر اقاقیا، ارغوان، عرعر و عنبر سائل هم می‌توان بهره برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان متذکر شد: درختان خیابانی نباید ریشه‌های تهاجمی یا سطحی داشته یاشند؛ چرا که چنین ریشه‌هایی به دور لوله‌های زیرزمینی آب و فاضلاب پیچ خورده و یا باعث بالاآمدن و ترک خوردن کف‌پوش سطح پیاده‌رو شده و معضلات فراوان ایجاد می‌کنند. میوه‌های برخی از درختان با کرک‌های خشن و بذرهای تیز گاهی آسیب‌رسان هستند، بذرهای بسیار ریز و کرک‌های بلند و پنبه‌ای درختانی چون صنوبر در بهار مشکلاتی برای دستگاه تنفسی ایجاد می‌کنند.

چنار، آلرژی‌زاترین گونه در جنگلکاری شهری است

وی درخت چنار را یکی از آلرژی‌زاترین گونه‌ها دانست و عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این گونه در سطح وسیعی از کشور کاشته شده است. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات باید مطالعات کافی و لازم برای جنگلکاری در مناطق مختلف و شناسایی نوع گونه‌های مناسب صورت گیرد.

عموم مردم باید به اهمیت فضای سبز واقف شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پایان اظهار کرد: جنگل‌ها و درختان جنگلی جزء منابع محدودی هستند که ما انسان‌ها همواره نیازمند آن می‌باشیم؛ باید با مدیریت بهینه علاوه بر نیاز نسل‌های امروز نیاز نسل‌های آتی را برآورده کنیم. متاسفانه عموم مردم به میزان اهمیت وجود فضای سبز و عملکردهای آن واقف نبوده و نگرش آنها به فضای سبز صرفاً به عنوان محلی برای گذران وقت و زیباسازی شهر می‌باشد که برای تغییر این نگرش ارائه برنامه‌های آموزشی در کتب درسی مدارس، نصب تابلوهای آگاهی‌دهنده در مکان‌های مناسب، توزیع بروشورها و پخش برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما برای آشنا کردن افراد جامعه به اهمیت، حفظ و گسترش فضای سبز پیشنهاد می‌شود.

tel final1

Share