مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان

خسارت ناشی از تخریب «پیچ صلواتی» به خزانه دولت واریز می‌شود/ در صورت از بین رفتن جنگل‌ها، گیلان تفاوتی با نقاط کویری نخواهد داشت/حافظان منابع طبیعی از کسی طلبکار نبوده و نیستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت:‌درخواست پرداخت خسارت ناشی از تخریب محور قدیم لاریخانی به دیلمان امری کاملا قانونی بوده و در راستای حفظ حقوق مردم و بیت‌المال انجام شده است.

zare_2015-06-18_19-19-08به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از ایسنا, داود زارع اجرای قوانین موضوعه در کشور را برای همگان ضروری دانست و اظهار کرد: تمامی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط قوه مقننه و یا هیات دولت تصویب و ابلاغ شده است، برای همگان لازم‌الاجرا است و بایستی از قوانین پیروی کرد تا نتیجه مطلوب برای توسعه پایدار ایران اسلامی فراهم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان درخصوص ممانعت این اداره‌کل از ادامه پروژه تثبیت مسیر جاده  محور قدیم لاریخانی به دیلمان(معروف به پیچ صلواتی)در حوزه شهرستان سیاهکل، گفت:نظر به قوانین موضوعه ورود غیر قانونی بدون اخذ مجوز از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان و تخریب اراضی ملی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به هر عنوان ممنوع می‌باشد و با توجه به اینکه منطقه اجرای طرح توسط اداره راه و شهرسازی سیاهکل به عنوان عرصه و اراضی ملی بوده، می‌بایست هرگونه فعل و انفال در این عرصه با هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان صورت پذیرد.

وی تصریح کرد:اداره راه و شهرسازی سیاهکل علی‌رغم رانشی بودن منطقه مذکور بدون اخذ مجوز لازم و هماهنگی قبلی با اداره منابع طبیعی شهرستان اقدام به تراشیدن دیواره کوه در مسیر پیچ و برداشت مصالح موجود نموده که این امر ضمن تخریب جنگل و ایجاد خطرات بعدی، خسارات سنگینی را به عرصه وارد آورده است.

این مقام ارشد در صیانت از منابع طبیعی استان ادامه داد:از آنجایی که عرصه مذکور متعلق به دولت و منابع طبیعی می‌باشد لذا اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان پس از اعلام موضوع و عدم اجابت درخواست قطع عملیات راهسازی و برداشت مصالح از سوی دستگاه اجرایی، در راستای وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت اقدام و با اعزام تیم کارشناسی نسبت به ارزیابی و برآورد خسارات وارده اقدام نموده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری،عنوان کرد: مطابق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند دوم از ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند نقشه پروژه‌های اجرایی خود را که در عرصه‌ها و اراضی ملی عملیاتی خواهد شد، به منظور برآورد خسارات احتمالی در اختیار متولی قانونی قرار دهند و دستگاه ذیربط بایستی ظرف مدت سه ماه پس از اخذ نقشه‌های یاد شده، هزینه‌های احیا، بازسازی و میزان خسارت وارده را تعیین و به دستگاه مجری اعلام نماید. متاسفانه درخصوص برداشت مصالح در منطقه پیچ صلواتی سیاهکل هیچگونه هماهنگی قبلی از جانب مجری صورت نگرفته است.

زارع با اشاره به کدورت خاطر و برخورد برخی افراد نسبت به اقدام قانونی حافظان انفال الهی، گفت: مهمترین موضوع در توسعه پایدار استان و شهرستان‌های تابعه، حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست است، زیرا بدون در نظر گرفتن این عامل اساسی هویت گیلان مفهوم خود را از دست می‌دهد و در صورت از بین رفتن جنگل‌های استان به بهانه‌های مختلف، در آینده‌ای نه چندان دور گیلان تفاوتی با نقاط کویری نخواهد داشت و دچار مشکلاتی خواهد شد که بیشتر استان‌های کشور با آن دست به گریبانند.

وی به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و متذکر شد: رهبر فرزانه و آینده‌نگر نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرده‌اند که «مسئله منابع طبیعی یک مسئله درجه ۲ و تجملاتی نیست، بلکه یک موضوع حیاتی است و همه آحاد ملت و دولت باید اهتمام ویژه به منابع طبیعی داشته باشند».

این مقام مسئول افزود: با چنین پیامی از سوی رهبر انقلاب که تخریب منابع طبیعی را به هر شکل و هر عنوان ممنوع نموده‌اند، جای هیچ‌گونه تعلل و مسامحه برای پاسداران انفال الهی باقی نمانده و بایستی مطابق قوانین و مقررات از هرگونه تخریب جلوگیری کنیم. هر چند موجب بروز انتقاد شدید علیه ما باشد.

زارع با بیان اینکه حافظان منابع طبیعی از کسی طلبکار نبوده و نیستند،بلکه همواره خود را بدهکار مردم و ثروت‌های عمومی کشور می‌دانند، خاطرنشان کرد:بایستی با پاسداری و حفاظت از منابع ملی و طبیعی دین خود را ادا نماییم. درخواست پرداخت خسارت ناشی از تخریب محور قدیم لاریخانی به دیلمان امری کاملا قانونی بوده و در راستای حفظ حقوق مردم و بیت‌المال انجام شده و مبلغ خسارت نیز بایستی به حساب خزانه دولت واریز شود.

tel final1

Share