حدیثه فلاح کریمی

توسعه گردشگری داخلی گیلان، پلی برای رسیدن به بازارهای جهانی گردشگری

ارتقای سطح زیرساخت های عمرانی در گیلان طی سالهای اخیر عاملی برای جذب گردشگر محسوب شده که از این حیث می توان به رشد کمی و کیفی تاسیسات اقامتی و پذیرایی، احداث پارک ها و بوستان ها، ساماندهی سواحل و اجرای طرح های سالمسازی در حاشیه سواحل اشاره نمود.

گیلان یکی از استانهای زیبای ایران زمین است که با برخورداری از دریای بیکران خزر، کوههای سربه فلک کشیده، جنگل های زمردین و چشمه های خروشان همه ساله میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

gilan_Map_final_flatاین استان در حقیقت بهشتی برین برای ایرانیان است و پتانسیل بالای آن در تبدیل شدن به قطب گردشگری زیر ذره بین تحلیلگران حوزه گردشگری و اقتصاد قرار دارد.

ارتقای سطح زیرساخت های عمرانی در گیلان طی سالهای اخیر عاملی برای جذب گردشگر محسوب شده که از این حیث می توان به رشد کمی و کیفی تاسیسات اقامتی و پذیرایی، احداث پارک ها و بوستان ها، ساماندهی سواحل و اجرای طرح های سالمسازی در حاشیه سواحل اشاره نمود.

گردشگری سلامت مقوله دیگریست که استان گیلان در تحقق آن پررنگتر از سایر نقاط کشور ظهور کرده و توانسته مقصد امنی برای اجرای فعالیت های درمانی ارزان و با کیفیت باشد. پیوند اعضا، جراحی های لاپراسکوپی و ناباروری ، استفاده از سلول های بنیادی برای بیماری های خاص و بهره گیری از فناوری نانو جزو استعدادهای موجود در گیلان است.

همچنین عنصر فرهنگ در گیلان و تلاش مردمان این دیار برای حفظ پیشینه کهن استان، عامل دیگری در جذب گردشگر است، بدین سان که این خطه سرسبز را اقلیم اولین های فرهنگ ساز می خوانند.

گیلان، میعادگاه اولین های فرهنگی

اولین سینما و تائتر ، اولین بلدیه ، اولین چاپخانه و روزنامه ، اولین کتابخانه ملی، اولین بازیگر زن ، اولین داروخانه ، اولین مدرسه به سبک امروزی ( دخترانه، پسرانه) ،اولین مریض خانه ملی، اولین کارخانه ایران، برترین دانشمندان جهان و … متعلق به گیلان است.

صنایع دستی و هنرهای سنتی در کنار ابنیه و محوطه های باستانی به سبک و سیاقی که از عنصر طبیعت سرچشمه می گیرند، چشم اندازی دیگر از قابلیت های سرزمین گیل و دیلم می باشد.

حال اینکه تکیه بر این داشته های ارزشمند و بهره مندی از آن در جهت جذب گردشگر که مصداق واقعی گردشگری داخلی است باید مورد توجه مسئولین و دولتمردان قرار گیرد تا در آینده ای نزدیک گیلان بعنوان قطب بزرگ گردشگری ایران و حتی جهان شناخته شود.

غنای همه جانبه گیلان پتانسیل منحصربفردی را در خود جای داده که اگر اندکی مورد تامل و تدبر قرار گیرد گردشگری خارجی را مغلوب و خود در صدر جدول مقاصد سفر قرار می گیرد.

گرانی هزینه های داخلی، رونق گردشگری خارجی را رقم می زند

ذبیح الله نیکفر نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون صنایع دستی وگردشگری مجلس دهم ، هزینه تمام شده خدمات گردشگری داخلی را بیش از هزینه واقعی در این حوزه خواند و همین امر را موجب مقایسه سفر داخلی با سفر به کشورهای خارجی دانست.

وی با انتقاد از وضعیت نرخ گذاری در عرصه گردشگری داخلی اظهار داشت: مسئولان حوزه گردشگری باید نسبت به رفع معضل مذکور اقدامات جدی تری را اعمال نماید تا رونق اقتصاد حاصل از گردشگری داخلی در ایران را محقق سازند.

توسعه گردشگری داخلی گیلان، نیازمند تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها و مناطق کمتر شناخته شده

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با تاکید بر نقش ارکان گردشگری داخلی اذعان نمود: آنچه که موجبات توسعه گردشگری گیلان را فراهم آورده ، توجه بر اجرای فعالیت های زیربنایی و زیرساختی بوده که این عوامل با طبیعت بکر و بی نظیر گیلان تلفیق و رشد گردشگری این استان را رقم زده است.

وی، توسعه گردشگری داخلی گیلان را نیازمند تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها و مناطق کمتر شناخته شده دانست و گفت: آنچه که امروز در حوزه سفر شاهد آن هستیم بیانگر بهبود گردشگری و افزایش تمایل مردم برای انجام سفر در گیلان است. علیزاده از برگزاری تورهای گردشگری به مقصد مناطق کمتر شناخته شده استان و نیز فراهم‌ آوردن زیرساخت‌ها و امکانات مرتبط با حوزه گردشگری بعنوان مهمترین راهکار جذب مردم به عنصر سفر یاد کرد و گفت: چنانچه مردم بدانند امکانات رفاهی و خدماتی مورد نیاز آنان در سفر فراهم است به طور قطع به انجام سفر ترغیب می‌شوند.

توسعه گردشگری مجازی، گردشگری خوراک و گردشگری سالمندان؛ بزودی در گیلان

این مسئول؛ توسعه بوم گردی، تدوین برنامه های جامع در قالب بسترسازی توریسم داخلی ، کیفی سازی خدمات ، آموزش نیروی انسانی و بهره گیری از خدمات دولت الکترونیک را بخشی از تلاش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جهت روی کارآمدن گردشگری داخلی خواند و بیان داشت: طرح های نوین گردشگری همچون گردشگری مجازی ، گردشگری خوراک و گردشگری سالمندان هم اکنون در دست مطالعه و تحقیق است و پس از بررسی همه جانبه ، با هم افزایی بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

حدیثه فلاح کریمی، خبرنگار و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share