وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با استاندار گیلان و مجمع نمایندگان

برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در گیلان توسعه صنایع صادرات محور است/دستور به شرکت ایمیدرو برای بهسازی مسیر سیاهکل به دیلمان+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر صنعت معدن و تجارت در نشست مشترک با استاندار گیلان و مجمع نمایندگان گفت: برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در گیلان توسعه صنایع صادرات محور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ،وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست که دیشب در تهران باهدف بررسی مسائل و مشکلات  برگزارشد با اشاره به کمبود و مرغوبیت زمین در گیلان گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه‌ی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان توسعه در ارتفاع است.

IMG_4151وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ی مزبور تلاش دارد تا زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی گیلان را گسترش دهد گفت: توسعه‌ی شهرک‌های صنعتی در گیلان باتوجه به مزیت‌های فراوان این استان بویژه داشتن مرزهای دریایی و زمینی با هدف صنایع صادرات محور است.

نعمت زاده ادامه داد: گیلان در صنایع تبدیلی و کشاورزی نیز دارای امتیازات ویژه‌ای است و باید طرح‌های نیمه تمام این استان تکمیل و طرح‌های راکد را نیز فعال کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد برای صادرات گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار بزرگ برای معرفی به منطقه‌ی آزاد انزلی است تا از ظرفیت این منطقه برای ایجاد صنایع صادرات محور استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به حذف جوایز صادراتی از سال ۸۹ گفت: امسال توانستیم با کمک مجلس ردیفی را برای این منظور فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از انجام مذاکرات برای اجرای توافقنامه‌ی تجارت ترجیحی بین کشورهای اوراسیا با ایران خبر داد و گفت: در حال مذاکره برای تهیه پیش نویس نهایی متن توافقنامه هستیم و این متن پس از نهایی شدن به امضای روسای کشور هاخواهد رسید.

وی همچنین از دستور به شرکت ایمیدرو برای بهسازی مسیر سیاهکل به دیلمان خبر داد.

استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه گیلان به عنوان استان مبتکر در تشکیل کارگروه رفع موانع تولید محسوب می‌شود گفت: در این نشست‌ها ۴۳ درصد از مشکلات مطرح شده واحدهای تولیدی که از اختیارات استانی بود برطرف شد.

نجفی با بیان اینکه حل این مشکلات نظیر مسائل بانکی، مالیاتی، بیمه‌ی تأمین اجتماعی، فراهم کردن زیر ساخت‌های زیر بنایی نظیر آب، برق و گاز و حل اختلافات بین دستگاهی از اختیارات استانی بود گفت : بیش‌ترین مصوبات کارگروه در حوزه‌ی مطالبات معوقه بانکی بوده و مسائل محیط زیست ، مالیاتی و تأمین اجتماعی در رده‌های بعدی مصوبات قرار دارند.

نجفی در ادامه سخنانش با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۵.۶ به ۱۱ درصد در دولت تدبیر و امید در گیلان گفت: این آمار از دستاوردهای مثبت در استان محسوب می‌شود اما نسبت جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی به قشرهای دیگر بیش‌تر است.

وی گفت : در چنین شرایطی حمایت از بخش صنعت برای تولید اشتغال بسیار مهم است.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به پرداخت ۴۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ابلاغی برای صنایع کوچک و متوسط در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت : باتوجه به استقبال خوبی که از سوی تولید کنندگان در استان مشاهده شده و ثبت نام‌هایی که انجام گرفته انتظار داریم این اعتبار افزایش یابد.

نجفی همچنین خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه‌ی ملی برای طرح‌های بزرگ شد و گفت : برای طرح‌های مهم و بزرگ با پیشرفت کمتر از ۶۰ درصد نیز خواستار اختصاص اعتبارات هستیم.

وی همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه مجتمع پتروشیمی گیلان را که از انتظارات مردم و مصوبات سفر است را خواستار شد و گفت : باتوجه به حجم سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی برای اجرای این طرح مذاکرات مختلفی با سرمایه گذاران در حال انجام است.

نجفی همچنین به  عدم موافقت استان گیلان با انتقال بخشی از ماشین آلات شرکت دخانیات به خارج از استان اشاره کرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست در این بخش کمک‌های لازم را انجام دهد.

نماینده‌ی لنگرود و رئیس مجمع نمایندگان نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های دولت و استاندار در استان گیلان برای شکوفایی بخش صنعت گفت : متأسفانه در دهه‌های گذشته گیلان را از صنعتی شدن محروم کردند و این مسئله باعث عقب ماندگی‌ها در این بخش شد.

مهرداد لاهوتی گفت : در سه سال گذشته برای جبران این عقب ماندگی‌ها تلاش‌های خوبی در گیلان صورت گرفته است اما انتظار داریم توجه‌ی خاصی به استان در بعد ملی در بخش صنعت و معدن انجام پذیرد.

وی خواستار توسعه‌ی شهرک‌های صنعتی، باتوجه به گسترش زیر ساخت‌های آن شد و گفت : آغاز اجرای عملیات پتروشیمی از مطالبات استان گیلان است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان به بحث کارخانه‌ی چوکا اشاره کرد و گفت : وزارت صنعت، معدن و تجارت در کمک به بازسازی و نوسازی این کارخانه و کاهش مشکلات آنان کمک کند.

در این نشست همچنین هر یک از نمایندگان به بیان مسائل مرتبط با صنعت، معدن و تجارت استان و شهرستان خود پرداختند.

tel final1

Share