مدیرعامل گیلانی پتروشیمی فارابی

اگر خواهرزاده دکتر نوبخت بودن٬ رانت آور بود به فارابی نمی آمدم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سقایی گفت: روزی که بنده به فارابی آمدم این شرکت ۴۲ میلیارد تومان زیان داشت؛ به من گفتند این شرکت کمی مشکل دارد اما وقتی وارد کار شدم دیدم ابعاد این مشکلات خیلی فراتر از یک مقدار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بهمن ماه سال گذشته بود که سید ابراهیم سقایی مقدم فومنی به مدیریت شرکت پتروشیمی فارابی برگزیده شد؛ او نه با عنوان خودش بلکه با عنوان «خواهر زاده نوبخت» در رسانه ها معرفی شد تا این انتصاب٬ حکمی سفارشی تلقی شود. اما او نظر دیگری دارد که بنظر درست است. اگر قرار بود او سفارش شود فارابی شرکتی نبود که بخواهد بهشت برینی برای سقائی باشد؛ شرکتی ورشکسته و زیانده که طی چند ماه گذشته وضعیتش بسیار بهتر از آن چیزی است که انتظار می رفت.n00014082-b

مدیریت شرکت تولیدی و بازرگانی بهار گیلان٬ معاون بازرگانی صنایع چوب و کاغذ ایران ﴿چوکا﴾، قائم مقامی شرکت تولیدی کانال و لوله گیلان، حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ شهرداری سنگر،رودبار، معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی و … بخشی از رزومه کاری سقائی است که هیچ سنخیتی با پتروشیمی ندارد ولی او برخلاف مدیران سن بالای این صنعت، در فارابی حاضری زد و البته عملکرد قابل قبولی از خود بجای گذاشته است. وی هم اکنون دانشجوی دکترای اقتصاد نفت و گاز است و آنطور که خودش می گوید به این حوزه علاقمند است. بخشی از گفت و گوی وی با عصرنفت را در ادامه می خوانید:

*خواهرزاده آقای نوبخت و پتروشیمی فارابی؛ قطعا این نسبت خانوادگی کمی ابهام برانگیز است…
ابتدا لازم میدانم ضمن خسته نباشید به همه همکاران حوزه رسانه ای، از تلاش های بی وقفه ی سایت عصر نفت در خصوص شفاف سازی فضای مدیریت بنگاههای اقتصادی علی الخصوص پتروشیمی فارابی کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام کنم.

طبیعتا این ذهنیت برای همه کسانی که در صنعت پتروشیمی و حتی بخش های دیگری مشغول هستند بوجود آمد که چطور یک مدیر ۴۱ ساله می تواند در صنعتی که متوسط سن مدیران آن بالای ۶۰ سال می‌باشد حضور یابد. خب البته طبیعی است اما من علاقه چندانی برای حضور در پتروشیمی فارابی نداشتم و به پیشنهاد مدیریت ارشد تاپیکو حضور در فارابی را پذیرفتم. البته بدلیل تحصیلاتم در سطح کارشناسی به موضوع نفت و گاز علاقه داشتم و قصد داشتم در این حوزه فعالیت کنم؛ تحصیل در رشته مدیریت MBA هم علاقه‌ام را به این حوزه تشدید کرد ولی هیچگاه فکر نمی کردم کارم را بخواهم با یک شرکت ورشکسته آغاز کنم لذا در وهله نخست از حضور در پتروشیمی پشیمان شدم.

*خب چرا پذیرفتید؟
هیچ وقت دنبال عافیت طلبی نبودم به پیشنهادی که صورت گرفت فکر کردم شاید فرصت خوبی برای ارائه ظرفیت خودم برای خدمتی به کشورم باشم.ضمناً حس خوبی نسبت به نیروهای فارابی پیدا کرده بودم.

*جز این مورد هم پیشنهاد دیگری داشتید؟
بله همزمان با این پیشنهاد در مناطق آزاد دیگر هم پیشنهاد کاری داشته که در نهایت فارابی را قبول کردم ولی خب فکر نمی کردم شرایط به این شکل باشد.

*چه شرایطی؟
روزی که بنده به فارابی آمدم این شرکت ۴۲ میلیارد تومان زیان داشت؛ به من گفتند این شرکت کمی مشکل دارد اما وقتی وارد کار شدم دیدم ابعاد این مشکلات خیلی فراتر از یک مقدار است (می خندد). علی ایحال اواخر بهمن ماه ۹۴ کارم را در فارابی شروع کردم و هر روز که جلوتر می رفتیم لنگر مشکلات پایین تر می رفت بطوری که برای پرداخت حقوق کارکنان هیچ نقدینگی نداشتیم.
یعنی ۴۲ میلیارد تومان بدهی و نقدینگی صفر؟!

*باورش کمی سخت است…
خوب مستندات این موارد موجود است؛ شرایط واقعا سخت بود بطوری که در روزهای ابتدای کار با حکم مرجع قضایی به پرداخت ۱۳ میلیارد تومان خسارات در خصوص پرونده ای به ناحق محکوم شده بودیم که اکنون پرونده در جهت مثبت در جریان است.البته از آنجایی که با خودم عهد بسته بودم با شرایط مقابله کنم به کمک سایر مدیران شرکت به ویژه دکتر اخوان توانستیم وضعیت را به طور کامل عوض کنیم. حالا به نظر شما اگر بنده خواهرزاده آقای دکتر نوبخت بودم نمی توانستم در محیطهای بهتری مشغول به کار باشم و نه یک شرکت ضررده؟!!

به هرحال باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات معظم‌له مبنی بر اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست‌های مبتنی برآن در دولت تدبیر و امید با تیم مدیریتی جدید، دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شد و به موازات یکدیگر این برنامه ها پیش رفتند. در برنامه کوتاه مدت با کاهش هزینه های جاری و ماهانه شرکت از قبیل کاهش پروازها و حذف اضافه کاری ها شرکت را از بحران جاری خارج کردیم و همزمان با آن شیوه‌های نوین بازاریابی و بازرگانی را بکار گرفتیم. به دلیل عدم تأمین مواد اولیه‌، یکی از خطهای تولید متوقف شده بود و در بحث فروش هم مشکلات فراوانی داشتیم چرا که فارابی درگیر رقابت‌های نادرست داخلی شده بود و بازارهای خارجی بطور کامل به فراموشی سپرده شده بود.

متأسفانه تولید ما شرایط نابسامانی داشت لذا در برنامه کوتاه مدت تصمیم گرفتیم علاوه بر کاهش هزینه ها، به دنبال افزایش تولید و فروش بودیم که خدا را شکر موفق عمل کردیم بطوری که خروجی این برنامه طی ۳ ماه منجر به کاهش ۴ میلیارد تومان زیان انباشته شد.

*گویا تعدادی از مخازن خود را به شرکت های پتروشیمی اجاره داده اید؟
خب در طول سالهای گذشته مخازنی ساخته شد که خالی مانده بود لذا با جلساتی که با سایر شرکت های زیر مجموعه تاپیکو داشتیم از آنها خواستیم که بجای اجاره مخازن از بخشهای دیگر از ظرفیت خوب مخازن فارابی بهره بگیرند. ضمناً این ظرفیت برای استفاده بخش خصوصی در روزنامه ها هم اعلام نشد.

*با توجه به چنین شرایطی آیا کارکنان فارابی همراهی کردند؟
فکر می کنم مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی وفادار و پر تلاش فارابی است که همراهان خوب تا به حال بودند. که با توجه به این ظرفیت و با توجه به نگاه مدیریت به این پتانسیل خوب شاید امروز ضرر و زیان بیشتری نیز گرفته،که با برنامه ریزی متصور شده برای شرکت خدا را شکر در حال کاهش زیان هستیم.

*یعنی قرار است طرح توسعه ای تعریف و اجرا کنید؟
بله، جلسات متعددی را در هیات مدیره برگزار شده در طی سه ماه گذشته ۲۰ طرح را بررسی کرده و در نهایت ۴ طرح را نهایی کردیم. سرانجام هم پس از تصویب در هیات مدیره و تاًیید شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین(تاپیکو) وارد فاز اجرا خواهیم شد.

*بنظر شما استقبال خواهد شد؟
شک نکنید چرا که همه چیز این پروژه مشخص و در دسترس است. شاید به همه چیز دقت شده است، تهیه مواد اولیه طرح که در منطقه باشد میزان نیاز داخل و صادراتی بودن آن را تأمین کند.

*با توجه به اینکه فارابی بورسی است باید در بورس هم تاثیر داشته باشد. وضعیت سهامتان چطور است؟
پس از سال ها، سهام فارابی ۵ درصد مثبت شده است که اتفاق خوبی است. DOP و PA ما به حاشیه سود نزدیک شده است که عملکرد بسیار خوبی طی ۳ ماه است.

*ظرفیت تولید POA و PA فارابی چقدر است؟
ظرفیت اسمی تولید DOP حدود ۶۰ هزار تن تن در سال و PA حدود ۲۰ هزار تن در سال است که تا کنون محقق نشده است اما با اصلاح فرآیند تولید و بهره گیری از یک سری کاتالیست ها که باعث کاهش هرینه اولیه و افزایش کیفیت محصول نیز هست در صدد هستیم میزان تولید را به مراتب افزایش دهیم.همچنین از مهمترین کارهای در حال پیگیری حل مشکل پساب است که سالانه رقم بالای جریمه نیز پرداخت می شود. در این خصوص نیز پروژه ای در حال اجراست که نه تنها از پرداخت جرائم جلوگیری می شود و ضرر برای محیط زیست و منطقه نخواهد داشت بلکه محصول بسیار مهم و استراتژیک نیز از آن خواهیم داشت که بزودی از آن رونمایی خواهد شد.

*خب با توجه به افزایش رقبا برنامه تان برای حضور قدرتمند در بازار چیست؟
سیاست ما در بخش بازرگانی ایجاد یک ثبات در تأمین مواد اولیه و فروش است. برای این منظور توافقات خوبی درحال انجام است که انشاءالله بزرودی اطلاع رسانی خواهد شد. ما تلاش کردیم تا ضمن شناسایی مشتریان بالقوه داخلی از ظرفیت خوب بین‌المللی در فضای فعلی کشور استفاده کنیم. از اینرو با شناسایی بازارهای خارجی، اهدافی جهت توسعه بازار بین المللی تعیین شده است. بطور مثال استفاده از ظرفیت خوب هیأت‌های اقتصادی و بازرگانی خارجی که در کشور حضور می‌یابند و دعوت از تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان آنها جهت بازدید و ملاقات نظیر هیأتی که از کشور هندوستان آمده بودند یا استفاده از پتانسیل رایزنان بازرگانی و وابستگان اقتصادی ما در کشورهای هدف، تنوع در شرایط فروش و …
همه تلاش فارابی اطمینان بخشی به مشتریان داخلی و خارجی با ارائه بهترین کیفیت در خدمات موردنظر مشتریان با درنظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت و حفظ برند فارابی می‌باشد.

* و در پایان…
خدایا چنان کن سرانجام کار
توخوشنود گردی و ما رستگار

tel final1

Share