رئيس پليس فتا استان گيلان خبرداد

افزایش ۳۲ درصدی کشف جرایم سایبری در گیلان/ تلگرام صدرنشین جرایم موبایلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس پلیس فتا استان گیلان با اشاره به عملکرد ۴ ماهه این پلیس در ابتدا سال جاری، افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل جرایم سایبری در گیلان، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: نرم افزار موبایلی تلگرام در صدر شگردهای مورد استفاده مجرمان در جرایم موبایلی است.۰

سرهنگ ایرج محمدخانی با گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن گفت: شهدا با رشادت های خودشان ضامن امنیت و موفقیت ایران اسلامی شدند.

رئیس پلیس فتا استان گیلان با اشاره به عملکرد ۴ ماهه این پلیس در ابتدا سال جاری، افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل جرایم سایبری در گیلان، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی باتصریح براینکه تلاش کارآگاهان پلیس فتا گیلان موجب افزایش کشفیات جرم در این حوزه شده است، ادامه داد: هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۴۸درصد صدر نشسین جدول جرایم سایبری استان گیلان است.

محمدخانی با تاکید براینکه مزاحمت اینترنتی با ۲۰درصد، برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب های بانکی با ۱۴ درصد، تهدید و اخاذی ۷درصد و سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه ۵ درصد، جرایم اصلی حوزه سایبری را تشکیل می دهند، اضافه کرد: در جرایم حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب نسبت به سال گذشته رشد ۱۴۷ درصدی را داشته ایم.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان  با یادآوری اینکه در حوزه  مزاحمت های اینترنتی در مقایسه با سال گذشته، رشد ۱۲۲ درصدی را شاهد بودیم، گفت: در جرایم برداشت های غیر مجاز از  حساب های بانکی ۴۲ درصد کاهش داشته ایم.

ایرج محمدخانی با بیان اینکه در جرایم حوزه تهدید و اخاذی در فضای مجازی ۷۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ایم، یادآور شد: سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه و فضای مجازی، ۴۴ درصد کاهش داشتیم.

سرهنگ محمدخانی با اشاره به اینکه میانگین سنی متهمان فضای مجازی در گیلان تا سن ۱۷ سال، ۱۰ درصد، ۱۸ تا ۲۵ سال، ۲۷درصد، ۲۶ تا ۳۵ سال، ۳۰ درصد، ۳۶ تا۴۵ سال، ۲۵ درصد و ۴۶ سال به بالا ۸درصد است، خاطرنشان کرد: میانگین مدرک تحصیلی متهمان فضای مجازی تا زیر دیپلم ۱۹ درصد، دیپلم ۳۶درصد، فوق دیپلم ۷درصد، لیسانس ۳۲ درصد و فوق لیسانس ۶ درصد است.

وی با تاکید براینکه میانگین استفاده از شگرد های مختلف از سوی مجرمان در استفاده از اپلیکیشن های موبایلی ۵۶ درصد، سو استفاده از اعتماد شاکی ۱۴ درصد، استفاده از سایت ها و وبلاگ ها ۱۱ درصد و استفاده از روش های مهندس اجتماعی ۴ درصد و سایر شگردها ۱۵ درصد است، افزود:  صدر نشین نرم افزار استفاده شده در جرایم پیام رسان های موبایلی، نرم افزار تلگرام است.

سرهنگ ایرج محمدخانی با تصریح براینکه میانگین انگیزه جرم در فضای سایبری در بخش جرایم غیراخلاقی۴۵ درصد ، کسب منافع مالی ۲۶درصد ، سرگرمی و اثبات توانایی شحصی ۱۸ درصد و انتقام جویی و رقابت های شغلی ۱۱ درصد بوده است، گفت: پلیس فتا استان گیلان در حوزه استان های هم گروه خود دارای رتبه نخست کشفیات در جرایم فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه در گروه استان های هم رده گیلان ۱۱ استان دیگر نیز وجود دارند، ادامه داد: گیلان از نظر رخداد جرایم سایبری در رتبه پنجم این گروه قرار دارد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان خواستار استفاده کاربران ایرانی از شبکه های مجازی ساخت داخل شد و اضافه کرد: نرم افزار های موبایلی خارجی دارای حفره های زیادی برای هک کاربران است.

محمدخانی با اشاره به ظرفیت های مفید فضای مجازی و اینترنت برای کاربران، خاطرنشان کرد: استفاده از این تکنولوژی ارزان قیمت و در دسترس باید در چارچوب قانون و فرهنگ و اخلاق باشد.

رئیس پلیس فتا استان گیلان با تاکید براینکه درمورد استفاده از تکنولوژی فضای مجازی باید فرهنگ سازی کرد و سنین مختلف را کنترل و نیاز سنجی کرد، افزود: رده های سنی نوجوان و کودک نباید به فضای بدون مرز مجازی و اینترنی بدون حضور خانواده های خود وارد شوند.

tel final1

Share