محمد رضا عارف

اصلاحات از مسیر خود منحرف نشده / از روحانی و علاقه مندان به انقلاب عبور نمی کنیم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،هر چه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نزدیک تر می شویم گروه های سیاسی، گمانه زنی هایی را درباره رقیب در رسانه ها مطرح می کنند؛ شاید یکی از مهم ترین این گمانه زنی ها،بحث عبور اصلاح طلبان از روحانی باشد که در رسانه های اصولگرا به وفور تکرار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از تابناک ،هر چه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نزدیک تر می شویم گروه های سیاسی، گمانه زنی هایی را درباره رقیب در رسانه ها مطرح می کنند؛ شاید یکی از مهم ترین این گمانه زنی ها،بحث عبور اصلاح طلبان از روحانی باشد که در رسانه های اصولگرا به وفور تکرار می شود.

aref2015-09-10_22-22-56 این درحالی است که اعتدالیون و اصلاح طلبان همچنان بر مواضع خود در حمایت از دولت تاکید دارند و این کار را طرح و پروژه به نام «اتاق‌های فکر اصولگرایان» می نامند.

محمدرضا عارف در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع و مسئله عبور از اروحانی اظهار داشت: این حرف را چه کسی گفته است؟ اصلاحات از مسیر خود منحرف نشده و مسیری را که از سال ۹۲ شروع کرده است را با جدیت دنبال خواهد کرد و در این مسیر نه تنها از روحانی که از هیچ یک از علاقمندان انقلاب عبور نخواهد کرد و در ادامه راه به آنها نیازدارد.

این نمایده مجلس گفت: روحانی در حال حاضر جدی ترین گزینه برای ما است و گمان نمی کنم اصلاح طلبان بخواهند از روحانی عبور کنند.

محمود صادقی دیگر عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: هنوز فراکسیون امید موضع رسمی در خصوص انتخابات سال ۹۶ نگرفته است، با این حال بسیاری از شخصیت های موثر گفته اند که گزینه اصلی اصلاح طلبان روحانی است.

وی گفت: به هر حال شخصیت اصلی جریان اصلاحات این موضوع را اعلام کرده است و تصور من این است که نظریه غالب نیز همین است و ایشان همچنان گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات آتی خواهند بود، در عین حال انتظاری که ما داریم از روحانی این است که یک تعامل فعال دو سویه با وی صورت گیرد.

عضو فراکسیون امید گفت: اتفاقات سال ۹۲ در یک پرسه زمانی بسیار کوتاهی روی داد، در آن زمان مشکلاتی که در مورد صلاحیت بعضی از کاندیداها رخ داد همچنین کنارگیری عارف باعث شد تا روحانی به سرعت به عنوان کاندیدای مطرح معرفی شود، به عبارت دیگر مقدماتی برای شکل گیری یک ائتلاف از گذشته وجود نداشت و شرایط باعث شد تا روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلب ها معرفی شود.

این نماینده مجلس گفت: زمانی که یک ائتلاف شکل می گیرد طبیعی است که قبل از آن صحبت های صورت می گیرد و توافقاتی می شود و در واقع کسانی که در آن ائتلاف شرکت کرده اند بعد از پیروزی نیز در آن سهیم خواهند بود، این اتفاق در سال ۹۲ روی نداد، بنابراین اگر قرار باشد که این بار نیز روحانی گزینه ما باشد مذاکراتی صورت خواهد گرفت و ائتلاف به معنای واقعی خود انجام خواهد شد.

صادقی در پاسخ به این سوال که بعد از ائتلاف مطالبات اصلاح طلب ها چه خواهد بود گفت: طبیعتا اگر قرار است گزینه ما در انتخابات رای بیاورد باید بدنه ای که برای کابینه انتخاب می شود هم سو تر به گرایش ها و خواسته های ما باشد، البته نباید این را فراموش کرد که در آن زمان نیز روحانی سعی کرد تا بخشی از مطالبات مار را تامین کند اما در آن زمان مجلس، مجلس مقابله جو و ستیزه جویی بود و با دولت همکاری نمی کرد.

وی در ادامه گفت: در آن زمان به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت گزینه های اصلی روحانی در برخی از وزارت خانه ها نتوانستند رای لازم را بیاورند، و گزینه های دیگر نیز بر اساس نظر نمایندگان آن دوره به نوعی انتخاب شدند، بنابراین محدودیت های رئیس جمهور را هم باید در نظر گرفت.

نماینده مردم تهران گفت: انتظار ما این است که دولت بعدی دولتی فعال تر و پویا تر و مبسوط تر با وعده هایی که روحانی در انتخابات گذشته داده است شکل گیرد، البته در حوزه سیاست خارجی تیم بسیار حرفه ای که وجود داشت توانست بخشی از مطالبات را به سرنجام برساند. در حوزه سیاست داخلی اما انتظارات جامعه و اقشار مختلف از جمله اصلاح طلب ها چندان بر آورده نشده است.

وی گفت: ما همچنان در بدنه دولت از جمله فرمانداری و ها و استان داری ها چندان همکاری مثبتی با دولت را شاهد نیستیم، و این انتقاد وجود دارد که در برخی از حوزه های مربوط به وزارت کشور و برخی وزارت خانه های دیگر همکاری مطلوبی با نماینده های فراکسیون امید ندارند.

این نماینده در پاسخ به این سوال که اگر اصول گریان نیز روحانی را به عنوان گزینه نهایی انتخاب کنند، آنگاه ممکن است مطالبات اصلاح طلبان و اصول گریان بار دیگر تداخل داشته باشد، در این صورت وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: این موضوع قابل پیش بینی است، به هر حال روحانی عضو جامعه روحانیون مبارز است و در ادوار مختلف در مجلس نیز به عنوان یک اصول گرا حضور داشته است و به هر حال پیشنه اصول گرایی دارد.

وی در ادامه گفت: اما روحانی یک ویژگی خاصی دارد و آن اینکه روحانی با وجود اینکه یک اصول گرا است، گرایشات اصلاح‌طلبی هم دارد و در برخی از حیطه ها نیز گرایشات اصلاحاتی قوی تری نسبت به سایر اصلاح طلب ها دارند. البته این موضع منحصر به شخص ایشان نیست و درسالهای گذشته بسیاری از چهره های اصول گرایی نیز گرایش های اصلاحی پیدا کرده اند.

وی گفت: اصلاحات هیچ منافاتی با قانون ندارد و زمانی که حرف از اصلاح می شود، منظور اصلاحات در چهار چوب قانون اساسی و چهار چوب های نظام است، عمده حرف ما این است که همه اصول قانون اساسی باید اجرا شود، بخصوص در بحث های مربوط به حقوق ملت تاکید های زیادی شده است و اعتقاد داریم که آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی عقیده رعایت گردد.

صادقی گفت: اصل نهم قانون اساسی صراحتا تاکید دارد که نباید به بهانه حفظ امنیت آزادی های مشروع را از مردم سلب کنیم، با این حال دیده می شود که به بهانه های مختلف برخی از شخصیت ها از زندگی شهروند عادی هم محروم می شوند و حتی از حضور در جایی که حق هر کسی است با آن مخالفت می شود.

وی گفت: می خواهم بگویم زمانی که صحبت از اصلاح طلبی می شود منظور چیزی فرا تر از قانون اساسی نیست و روحانی هم در حقیقت اصول گرایی است که گرایشات اصلاح طلبی دارد و خواهنان اجرای قانون اساسی است، در مجموعه حاکمیت کسی اپوزسیون نظام نیست و همه همراه نظام و تقویت کننده آن هستند.

وی در پایان گفت: این امکان به هر حال وجود دارد که ائتلافی بین اصلاح طلب ها و اصول گریان رخ دهد و در واقع یک میانگین از خردگرایان کشور که اسما برخی اصلاح طلب و برخی اصول گرا هستند به برنامه روحانی برسند و به ایشان رای دهند، به نظر می رسد که این اتفاق دور از ذهن نیست و هیچ اشکالی ندارد که یک کابینه ائتلافی شکل گیرد.

tel final1

Share