ایمان رنجکش

پسا مدرسه!

عطیلات تابستان یا همان دوران پسا مدرسه خودمان در شرایط حال دستخوش تغییرات بسیاری شده به نوعی که فراگیری رسانه های اجتماعی بخش وسیعی از این اوقات را به سیطره خود در آورده اند.

تیرماه که فرا میرسد، آغازی است بر شیرین ترین دوران قشری خاص از جامعه. امتحانات به اتمام رسیده، کلاس های درس تعطیل شده و دانش آموزان وارد فاز جدیدی از تجربه های زندگی اجتماعی خود می شوند. این ایام فرصت خوبی است تا این قشر آینده ساز فردای جامعه با فراغ بیشتری به کشف استعدادها و مهارت های زندگی خود بپردازدند.

I.ranjkeshایامی که شاید بخواهیم بر طبق تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه کنونی خودمان نامی برایش برگزینیم، میتوان به دوران «پسا مدرسه» اشاره کرد!

البته تعطیلات تابستان یا همان دوران پسا مدرسه خودمان در شرایط حال دستخوش تغییرات بسیاری شده به نوعی که فراگیری رسانه های اجتماعی بخش وسیعی از این اوقات را به سیطره خود در آورده اند.

دورانی که یه قل دو قل به کلش آف کلنز، گل کوچک به ساکر استار، گفتگو و شوخی های محله ای به چت های تلگرامی و خیلی چیزهای دیگری که جایگزینی هوشمند در مقابلشان قرار گرفته اند تا جایی که حتی در دور دست ترین مکان ها هم که شاید فناوری و تکنولوژی طلوع چندانی نداشته، دیگر خبری از گل کوچک و تیرک دروازه وجود ندارد و به جایشان تبلت ها و آیپد ها و دیگر ابزارهای هوشمند قد علم کرده اند.

البته نگارنده به هیچ وجه قصد منفی جلوه دادن تحولات فناورانه در جامعه کنونی را ندارد چون چیزی است که از دانش آموز ابتدایی گرفته تا یک دکتر یا مهندس بالغ درجامعه از آن تاثیر می پذیرند. اما سوال اینجاست که آیا زمانش فرا نرسیده که نهادهای متولی آموزشی و پرورشی و سایر ارگان های تصمیم ساز برای این قشر نوپای کشور، برنامه ای جامع در مسیر آموزش چگونگی رفتار با رسانه های اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزند؟

وجود بی سوادی محض رسانه ای در میان اعضای بالغ جامعه ایران امری است که با یکباره فراگیر شدن رسانه های اجتماعی به وجود آمد. چون پیشتر هیچ وقت فرصت آموزش و یادگیری به شهروندان و اعضای جامعه مان وجود نداشت!و بخش عظیمی از مردم تا پیش از این حضور در شبکه ها وفضاهای اجتماعی را بدلیل برخی سیاست های محدودگرایانه گذشته تجربه نکردند و به یکباره با فراگیری شبکه های رسانه ای موبایلی وارد میدان وسیعی از جنگ های پنهان رسانه ای شدند که نه راه فرار از آن را می شناسند و نه راه مقابله با آن را!

پس آیا فرصتش نرسیده که این گام آموزشی را با آگاهی بخشی به این زنجیره عظیم ۱۷ میلیونی اعم از نوجوانان و دانش آموزان برداریم؟

امید است تا با آگاهی بخشی و آموزش مهارت ها و دانش های رسانه ای و اجتماعی به این قشر آینده ساز فردای جامعه، شاهد باشیم تا پسا مدرسه ها هم همانند پسابرجام، فرجامی خوش داشته باشد!

ایمان رنجکش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share