مشروح نود و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

پرونده احمدی نژاد و مرتضوی فراموش نشده/تماس با ضدانقلاب جرم است/بازپس‌گیری حقوق ۴ عضو صندوق توسعه ملی/کارشناسی پرونده تصادف سربازان ابلاغ شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،معاون اول قوه قضاییه به بازپس‌گیری حقوق ۴ عضو یک صندوق، تذکر سازمان بازرسی درباره انتصاب صدقی در سال ۹۴، برخورد با گردانندگان کانالهای غیراخلاقی، دستگیری تعدادی تکفیری در هفته‌های گذشته، تدوین پیش نویس حقوق بشراسلامی و همچنین فراموش نشدن پرونده مرتضوی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین ،غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول دستگاه قضا و سخنگوی این قوه در نشست خبری شماره ۹۸ خود که امروز تشکیل شد، در پاسخ به سئوالی درباره چرایی اصرار قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نام بردن از حسین فریدون، برادر رئیس جمهور در خصوص حمایت از مدیرعامل سابق بانک رفاه گفت: آقای سراج، اتهامی را متوجه ایشان نکرده اند ولی از آقای سراج پرسیدم شما دلیلی برای این حرفی که می زنید دارید و ایشان گفت بله، دلایل کافی در دست دارم. با این حال هر کسی به دادگاه شکایت کند، طبق قانون رسیدگی می شود.۱۳۹۵۰۴۱۳۰۰۰۶۲۶_PhotoA

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او در ابتدای سخنانش با اشاره به راه پیمایی روز قدس گفت: خدا را شاکرم که بار دیگر به ملت ایران توفیق داد دفاع خود را ملت مظلوم فلسطین اعلام بدارم. همچنین از همه رسانه ها به خصوص رسانه ملی که در طول هفته قوه قضاییه اخبار این قوه را پوشش دادند تشکر می کنم. به صورت ویژه نیز از مقام معظم رهبری که اجازه دادند خدمتشان برسیم و ضمن تقدیم گزارش عملکرد یکساله قوه، از رهنمودهای ایشان بهره مند شویم.

اژه ای با اشاره به نکات بیان شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: وظیفه ما تلاش برای محقق نمودن این منویات است. ایشان فرمودند کسب رضایت و اعتماد مردم را مورد سفارش قرار داده و فرمودند خروجی دستگاه قضا باید رضایت و اعتماد مردم باشد. همچنین ایشان فرمودند زحمات قوه قضاییه با زبان رسا به اطلاع مردم رسانده شود و به گفتگوهای کوتاه در صدا و سیما اکتفا نشود. همچنین ایشان فرمودند امروز که دنیای استکبار در پوشش دفاع از حقوق بشر در حال جنایت است، لازم است حقوق بشر اسلامی تاسیس شود و با جدیت در دنیا مطرح شود که اسلام چه ارزشی برای انسان قائل است تا این مدعیان دروغگو بفهمند چه کسی مدافع واقعی حقوق بشر، زنان و کودکان است. دنیای وحشی که امروز با پول نام جنایتهای یک کشور را که صدها و هزاران کودک را کشته و معلول کرده، به زور پول از لیست کودک کش حذف می کند. پیشنهاد حضرت آقا این بود که حقوق بشر را تاسیس کنید تا دنیا بفهمد در اسلام چه حقوقی برای بشر در نظر گرفته شده. ستاد حقوق بشر دست به تدوین پیش نویس سندی برای اقدامات لازم قوه قضاییه، دولت و وزارت خارجه درباره حقوق بشر بزند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ایشان فرمودند قوه قضاییه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی بودن را نیز تعریف کردند. همچنین تاکید بر سلامت قوه قضاییه و صیانت از نیروهای قوه قضاییه اعم از قاضی و کارکنان فرمودند. امیدواریم همه وسع و توان خود را برای عملی کردن این منویات به کار بگیریم.

زندانیان حرفه آموزی کنند

محسنی اژه ای در ادامه سخنانش به زندانیان و خانواده آنها توصیه کرد: از فرصت حرفه آموزی در زندان استفاده کنید. در زندان وقت را به بطالت نگذرانید و حرفه ای بیاموزید و زبانی یاد بگیرید. توصیه می کنم زندانیان در کلاسهای تربیتی و آموزشی سازمان زندانها شرکت کنند. این یادگیری ها در جهت مرخصی ها، تخفیفات مجازات و آزادی مشروع موثر است. یک زندانی مواد مخدر که تا پای چوبه دار رفته بود، به دلیل انسی که با قرآن داشت و شرکت در برنامه های قرآنی باعث حفظ ۲۰ جزء قرآن شده بود، در لحظه آخر توفیق حضرت حق یارش شد و نجات پیدا کرد و امروز در برخی زندانها به دیگران آموزش قرآن می دهد. این به نفع جامعه و زندانیان است که در مسایل آموزشی و حرفه آموزی شرکت داشته باشند. در سال گذشته ۱۵۹ هزار و ۷۰۰ نفر در آموزش قرآن، شامل روخوانی، حفظ، تفسیر و ترجمه شرکت کرده بودند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر نیز در سال گذشته مدارک فنی و حرفه ای در زندان گرفتند و هر زمانی از زندان آزاد شوند، می توانند از حرفه ای که آموخته اند استفاده کنند.

او سپس به زندانیانی که شاکی خصوصی دارند اشاره کرد و گفت: این افراد مشمول عفو نمی شوند چون استثناء عفو نداشتن شاکی خصوصی است. از مردم خواهش می کنم گذشت کنند و تا جایی که مقدور است از شکایت خود صرف نظر کنند و خانواده ای را از نگرانی نجات دهند. مگر اینکه ظلم و جنایتی شده که امکان رضایت دادن نباشد. در سال ۹۴ با تلاش شورای حل اختلاف در زندانها، با رضایت شکات، بیش از ۴ هزار نفر از زندان آزاد شدند.

پرونده داغ حقوق های غیرمتعارف

وزیر اسبق اطلاعات در ادامه سخنانش به ماجرای حقوق های نجومی اشاره کرد و گفت: هر سه قوه مصمم به برخورد با این موضوع هستند. مجلس دنبال شفاف سازی قوانین و اصلاح و تدوین مقررات است. دولت نیز مصمم است مقررات را اصلاح یا تصویب کند. دولت و قوه قضاییه نیز مصمم هستند کسانی که حقوقهای غیرمتعارف یا پاداشها را گرفته اند، در مرحله اول پولها را برگرداند. اگر جرمی نیز مرتکب شده باشند، حتما قوه قضاییه پس از گزارش دولت و دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، مصمم به رسیدگی فوق العاده در شعبات ویژه است. کسانی را دولت از کار عزل کرده و پولها را هم دارند برمی گردانند. به این اشخاص توصیه می کنم اگر خودشان پولها را برگردانند به نفعشان است. عده ای وجوه را برگردانده اند و برخی نیز اعلام کرده اند حاضرند پولها را برگردانند. امیدواریم دوباره این مسایل تکرار نشود.

او همچنین درباره تغییرات مدیریتی اخیر در صندوق توسعه ملی نیز گفت: افرادی که در این صندوق بودند، با تشکیل هیات امنا از سمت خود کنار رفتند و استعفای آنها پذیرفته شد. گزارش سازمان بازرسی نشان می دهد ۴ نفر از این اعضا، ۱ میلیارد تومان برگرداندند. نفر پنجم نیز گفته در مسافرت هستم و شماره حساب خواسته تا وجوه را برگرداند. اگر قرار شد بیشتر برگرداند برمی گردانند. دیروز بازرسی کل کشور اعلام کرد در سالهای ۹۲ به دستگاه های مختلف گزارش داده بودند. بازرسی کل کشور امکانات و نیروی زیادی ندارد همزمان همه دستگاه ها را بازرسی کند. به طور طبیعی هر سال یک سری دستگاه مشخص می شود که احتمال تخلف در آنها می رود، مورد بازرسی قرار می دهند. برخی موارد نیز در طول سال، گزارش داده می شود که رسیدگی می کنند. در سنوات گذشته ۵۰ مورد که عمده ترین آنها مربوط به سالهای ۹۲ تا ۹۴ است گزارش شده بود. در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۳ به صورت مکتوب به وزیر مربوطه درباره مدیرعامل بانک رفاه مطالبی را تذکر می دهند و می گویند ایشان پرونده قضایی دارد. ایشان را به این سمت منصوب نکنند. رونوشت به وزارت تعاون و بانک مرکزی زده می شود. از طرف وزارت مربوطه به آقای سراج نامه می آید که وزیر این مطلب را به صورت شفاهی به وزیر تعاون گفتند و انشالله رعایت می شود. بانک مرکزی جواب می دهد از حراست مرکزی سوال کردیم و آنها صلاحیتش را تایید کردند و ایشان منصوب شده. در ۱۵ تیر ۹۴ نامه ای به دولت نوشته می شود که پرداختهای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانکها برخلاف قانون است و محمل قانونی ندارد. در تاریخ ۲۹ مهر ۹۲ درباره افزایش حقوق هیات مدیره شرکت سهامی بیمه ایران که نشان می دهد دریافت این افراد بر خلاف قانون است و باید مسترد کنند. آنها جواب می دهند ما از معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری استعلام کردیم و وقتی پاسخ بیاید تصمیم می گیریم حقوق را برگردانیم یا نه. بعد مشخص نشده چه شد.

او در ادامه سخنانش گفت: در ۱۱ آبان ۹۴ درباره شرکت سرمایه گذاری آتیه گزارشی تهیه شد و تذکر داده شد پرداختها خلاف قانون است و پرداخت به مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز باید اصلاح شود. درباره سال ۹۴ هم درباره پاداش به نماینده شرکت خانه سازی ایران گزارش داده شده است که پرداخت این وجوه غیرقانونی است. همچنین درباره شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) هم گفته اند پرداخت اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت خلاف قانون است. در سال ۹۵ به وزیر کار و رئیس هلال احمر نامه نوشته شد و نسبت به برخی پرداختها تذکر داده شد. در ۲۰ حرداد ۹۳ درباره پرداخت به هیات علمی انیستیتو پاستور به وزیر بهداشت نامه نوشته شد که مازاد قانون پرداخت صورت می گیرد. در سال ۹۳ نیز درباره بازخرید کارکنان شرکت مادر تخصصی در مکاتبه با وزارت بهداشت عنوان شده پرداختها مازاد است. در ۳۰ مهر ۹۳ به وزارت اقتصاد نامه نوشته شد و موارد خلاف قانون تذکر داده شد. در ۱۴ اسفند همان سال به وزیر صنعت و معدن درباره پرداخت به مدیران شرکت فولاد ایران نامه نوشته شد. موارد دیگری نیز گزارشهایی از سوی سازمان بازرسی داده شد. امسال نیز بازرسی ۴۰ دستگاه درباره پرداخت به مدیران برنامه ریزی شده. همچنین درباره برخی شهرداریهای استان و تهران نیز نامه نگاری شد که برخی پرداختها خلاف مقررات است و در برنامه ریزی امسال نیز برخی نهادهای عمومی مانند شهرداریها در برنامه بازرسی قرار دارد.

کارشناسی پرونده تصادف سربازان ابلاغ شد

او در ادامه به واژگونی خودروی سربازان در کرمان اشاره کرد و گفت: کارشناسی اولیه اتوبوس با ۱۹ نفر تلفات نشان می دهد ۵۰ درصد راننده مقصر است، ۲۵ درصد شرکت مسافربری مقصر است و ۲۵ درصد نیز وزارت راه تقصیرکار است. طبق قانون کارشناسی به طرفها ابلاغ می شود، البته راننده در کماست ولی طرفهای دیگر یک هفته فرصت اعتراض دارند. ما در ۱۰ روز گذشته تیرماه بیش از ۱۴۰۰ کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده. از خانواده ها می خواهیم در دام این شیاطین قرار نگیرند.

تعیین تکلیف طلبکاران موسسه ثامن

اژه ای درباره موسسه ثامن الحجج نیز گفت: بر اساس آخرین گزارش از موسسه ثامن الحجج، ۹۶ هزار حساب دیگر باقی مانده که تسویه حساب نشده است. البته برخی از اینها تسهیلاتی گرفته اند. مشخص شد که ۹۶ هزار حساب باقیمانده و برای آنها برنامه ریزی شد. از ۲۰ تیرماه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان سپرده گذاریها پرداخت می شود. الباقی هم تکلیفشان مشخص شده که چقدر طلبکار و چقدر بدهکار هستند. تاکنون ۲۲۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده که بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان آن از حساب موسسه قرض الحسنه بوده و الباقی را بانک مرکزی به بانک عامل پرداخت کرده تا بعدا بتواند از اموال تعاونی اعتبار استیفا کند. از کسانی که تسهیلات گرفته اند و اقساط را می پردازند تقاضا می کنند اقساط را به حساب تعاونی واریز نکنند چون سواستفاده می شود. این وجوه را به حساب بانک عامل واریز کنند. هر میزان اقساط تسهیلات برگردد به مردم بازگردانده می شود.

جدول خلاصه نشست خبری نود و هشتم سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش رسانه خلاصه پاسخ
مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی توصیه هایی درباره سلامت دستگاه قضا داشتند. آیا تذکر ایشان ناظر بر موضوع خاصی بوده؟ همچنین تسریع در رسیدگی به پرونده ها نیز عنوان شده بود. آیا این تسریع شامل پرونده هایی مانند پرونده آقایان سعید مرتضوی و محمود احمدی نژاد نمی شود؟ خبرآنلاین مقام معظم رهبری درباره سلامت همه دستگاه ها تاکید داشته و دارند و به لحاظ اهمیت قوه قضاییه این مطالب را چند بار تکرار کرده اند. این تاکید ناظر بر جنبه خاصی نیست. منظور این است مراقبت کنید فرد متخلفی در دستگاه قضایی پیدا نشود. روشن است کوچکترین خلاف، بزرگ نشان داده می شود و این صحنه باید به قدری شفاف و زلال باشد تا اگر کدورتی حاصل شد همه ببینند. این تاکید مقام معظم رهبری درباره جایگاه قوه قضاییه است. امسال نیز مضاعف تلاش می کنیم هیچ خلافی در هیچ بخشی انجام نگیرد. درباره تسریع نیز ایشان یادم نیست فرموده باشند. البته خواست مردم نیز تسریع است. تسریع لوازمی نیاز دارد. برخی از این لوازم امکان پذیر نیست. اگر بخواهیم با همین مقدار نیروی قضایی و اداری به همه پرونده ها با کیفیت و دقت برسیم لازمه اش طول کشیدن پرونده است. قانون نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. امروزبا رئیس قوه قضاییه صحبت کردم و ایشان فرمودند در جهت رفع اطاله دادرسی یک کارگروه تشکیل دهیم ببینیم چه می شود کرد. ما نمی توانیم قاضی و کارمند بدون بودجه استخدام کنیم. برخی پرونده ها اعتراضات مکرر دارد و باید ساماندهی شود. درباره پرونده هایی که گفتید هم به فراموشی سپرده نمی شود. مکررا بنده پیگیر پرونده آقای مرتضی از طریق آقایان اسماعیلی (رئیس کل دادگستری تهران) و جعفری هستم. نقص هایی که قاضی گرفته و به دادسرا رفته، باید تحقیقات شود و دستگاه ها سند و مدرک بدهند. اینها زمان می برد. بدانید این پرونده ها به فراموشی سپرده نخواهد شد. پرونده آقای احمدی نژاد هم فراموش نشده. به واسطه منصب ایشان پرونده مستقیما به دادگاه می رود و در حال رسیدگی است.
لیست مدیران ۹۵۰ نفره که حقوق نامتعارف گرفته اند، چه میزان پول را قرار است برگردانند؟ اطلاعات من درباره لیست ۹۰۰ نفری از سوی آقای سراج چیزی  ندیدم. لیستی داده شد و بعد لیست ۲۵۰ نفره از وزارت نفت داده شد و هنوز لیستها در دست بررسی است. برخی قوانین و مقررات تصویب شده که اختیار داده به هیات های عمومی شرکتها که پاداش در نظر بگیرند یا حقوق اضافه کنند. برخی قوانین مانند قانون تجارت نیز اجازه داده درصدی از سود را بین اعضای هیات مدیره تقسیم کنند. باید دید هر جایی اضافه کاری بیش از حد قانون یا پاداش و افزایش خارج قانون داده شده، بررسی شود. ضوابط و مقررات متفاوت است. هر کسی بر خلاف مقررات چیزی را گرفته باید برگردانند. گاهی قانون را تفسیر می کنند که می شود گفت او مجرم نیست. ولی گاهی بر خلاف قانون، با تبانی و پولشویی کار صورت داده اند. اگر جرمی واقع شده باشد رسیدگی می شود. ما دنبال اصلاح قوانین نیز هستیم و قبول نداریم حقوق های نامتعارف با اختلاف فاحش ولو با مصوبه دولت داده شود. گفته شد در هیات عامل صندوق توسعه، دستور العملی نوشته شد ولی هر چه گشتیم چنین مصوبه ای از هیات امنا پیدا نکرده ایم. از مدیران فعلی دسترسی پیدا نکردیم. در عین حال می گویند مصوبه ای دولت داشته که بر اساس آن دستورالعملی نوشته شده، حتی این هم قابل قبول نیست. معنی ندارد مدیر دولتی و سازمان وابسته به دولت چند جا حقوق بگیرد یا ماهی ۶۰ میلیون تومان حقوق و مقدارهای زیادی پاداش واضافه کاری بگیرد. آقایی کل حقوقش چیزی نبود ولی ۴ برابر اضافه کار گرفته بود. باید توجیهات شفاف باشد.
قرار وثیقه بابک زنجانی چقدر است؟ اصلا وثیقه صادر شده؟ ایران متهم کل بدهی خود را پرداخت نکرده. اموالی که از او شناسایی شده در اختیار وزارت نفت قرار گرفته. البته نگهداری و سرپرستی است و اسناد منتقل نشده چون کارشناسی دارای اختلاف جدی است. اموال کارشناسی شده و اختلاف شده و کارشناسی های بعدی صورت گرفته. در صورتی که درباره قیمت اموال به نتیجه برسند به شرکت نفت و شرکت نیکو که طلبکار است، منتقل می شود. بنده نگفتم قرار وثیقه برای ایشان صادر شده. سوال کردند که طبق قانون جدید اگر کسی قرار بازداشت موقت داشت بیش از ۲ سال نمی تواند در بازداشت بماند و باید قرار تبدیل شود. اگر توانست وثیقه را تامین کند، آزاد می شود. بنده گفتم حداقل قرار ایشان ۱۰ هزار میلیارد تومان است. اگر چنانچه این میزان مال را معرفی کند، باید کارشناسی شود. قرار تبدیل قرار او صادر نشده. ایشان هم ۱۰ هزار میلیارد تومان اموال معرفی نکرده و اگر معرفی کند باید کارشناسی شود.
آقای سراج گفتند حقوق مدیرعامل بانک رفاه با سفارش آقای فریدون برادر رییس جمهور بوده. آیا تخلفی صورت گرفته؟ آنا از اقدامات آقای فریدون خبر ندارم. در قانون است که اگر پرونده متهمی در حال رسیدگی است، نباید اسمش عنوان شود. آقای سراج نگفته ایشان متهم است. گفته ایشان اصرار بر این معنی کرده. از آقای سراج پرسیدم دلیل روشنی برای این مطلب دارید که اگر فردا مدعی شدند، دلیل دارید؟ گفتند دلایل ما کافی است. هر کسی که شکایت کند به شکایت او رسیدگی می شود.
جزئیات پرونده سنگین مدیرعامل سابق بانک رفاه چیست؟ نسیم آنلاین پرونده سنگین و غیرسنگین که دارای شاخص نیست. این فرد در سمت قبلی خود، گزارشی سازمان بازرسی کل کشور داشته. اگر تخلفی صورت گرفته باشد، به دولت گزارش می شود. اگر جرمی مرتکب شده باشد، به قوه قضاییه گزارش می شود. درباره این فرد، به دلیل ارتکاب جرم، پرونده در دادسرای تشکیل شده و در حال رسیدگی است. ممکن است قراری صادر شده باشد که منجر به بازداشت نشده. ایشان پرونده دارد و در عین حال زندان هم نیست.
این مدیران که حقوق نامتعارف گرفته بودند مربوط به کدام دولت هستند؟ در برخی مقاطع مدیران برای اداره دستگاه خود مجوز درآمدزایی گرفتند و شروع آن مربوط به دولت آقای هاشمی بود. حتی در برخی وزارتخانه های حساس این کار ایجاد مشکل کرد. البته اشرافی گری را قائلم از آن زمان شروع شد. برخی قوانین و مصوبات دولتی به برخی دستگاه ها و هیات امناها، اختیاراتی داده که بر اساس این اختیارات تصمیماتی گرفته اند. باید بررسی شود عملکرد بر اساس مقررات بوده یا نه. در هر صورت باید این مصوبات نیز اصلاح شود.
عاقبت برخی پرونده ها مانند دزدیده شدن مجسمه های تهران یا برخی قتل ها مانند قتل دکتر ستوده که مدارک به دادگاه داده نمی شود، چه می شود؟ هر وقت درباره آقای باقرلاریجانی سوال کردیم شما جواب ندادید. موج بر مدعی واجب است ادعای خود را واجب کند. اگر دلیل ارائه نشود، پرونده منع تقیب می خورد. در صورتی که جرمی مسلما واقع شده باشد ولی مجرم پیدا نمی شود، پرونده مفتوح است. ممکن است قتلی واقع شود، پزشکی قانونی تایید می کند و ظواهر نشان می دهد جسد پیدا می شود و مشخص نیست قاتل کیست. پرونده تشکیل می شود و از نیروی انتظامی خواسته می شود پیگیری کنند. پرونده باز است. ممکن است سالها طول بکشد. بعضا نیز مظنون دستگیر می شود ولی دلایل اثبات کننده جرم نیست. بعضا شما سیاسی برخورد می کنید. ما هم جواب داده ایم ولی بعضا مطلب تحریف می شود.
درباره داماد رئیس صندوق توسعه ملی و همسر خانم فاطمه حسینی نماینده فعلی تهران، عنوان شد صرافی ایشان اختلال در مباحث ارزی دارد و حتی سربازی هم نرفته اند و فراری هستند ولی مدیرعامل چند هیات مدیره شرکت دولتی بوده اند. این مسایل صحت دارد؟ تسنیم اطلاع ندارم. درباره صرافی ای که گفتید پرونده قضایی وجود ندارد.
روز پنجشنبه پیامکی تهدید آمیز به روزنامه نگاران ارسال شد که ارتباط خود را با خارج از کشور قطع کنید. پرونده ای از طریق مدعی العموم در این ارتباط تشکیل شده؟ شرق این تهدید است یا نه؟ متن را بخوانیم. تحلیل کنیم. زمانی می گوییم پیامک از شماره ای ناشناس درست است یا غلط. آیا این هشدار است که فردا کسی نرود با شماره ایرانسل دیگری تهدید کند. این یک بحث است. اگر نهاد و ارگان یا فردی دلسوزانه می خواهد هشدار بدهد خوب است آدرس و نشان خود را بدهد. بگوید من از فلان جا هستم و احساس می کنم شما این کار را می کنید. خیلی هم خوب است. ولی چنانچه نمی دانیم از کیست و با کی تماس بگیریم؟ نکند اشتباه گرفته اند؟ از این حیث اشکال دارد. اما اگر بگوییم تهدید است یا نه، به نظرم تهدید نیست. با فرض اینکه کسی که مرتبط با عناصر ضدانقلاب باشد، این پیامک خیلی هم خوب است. برخی افراد در دام قرار می گیرند. این که هشدار بدهند بد نیست. خیلی هم خوب است. از این جهت که نمی گوید من کی هستم و کجا هستم، اشکال دارد. اما این تهدید نیست. ولی حتما تماس با ضدانقلاب جرم است. اگر کسی با جریان ضدانقلاب خارج از کشور مرتبط است، مجرم است و تذکر به او خیلی هم خوب است. این که تابلوی خطر در جاده نصب کنند، خیلی خوب است که در دام شیطان و ضدانقلاب قرار نگیریم. با فرض اینکه اصل معنا صحت دارد، مثلا من با یک شبکه ضدانقلاب مرتبط هستم، اگر راست باشد، تهدید نیست. بلکه باید بگوییم خدا پدرت را بیامرزد که گفتی. اگر هم کسی مرتبط نباشد، از این جهت قابل انتقاد است. نشنیده ام کسی شکایت کرده باشد. طبیعی است هر کسی شکایت کند، دادگستری رسیدگی می کند و تشخیص اینکه این کار جرم است یا نیست بر عهده قاضی است. من اگر پیامک می دادم خودم را معرفی می کردم که از سوی قوه قضاییه هستم و این کار را نکنید.
سازمان بازرسی به تخلفات شهرداری تهران وارد شده. سال گذشته نیز درباره تخلفات مالی شهرداری تهران نامه ای از سوی مجمع تشخیص داده شد. قرار نیست درباره جزئیات این پرونده اطلاع رسانی شود؟ مهر بازرسی کل کشور مکررا پرونده در شهرداری تشکیل داده. پرونده های جاری زیادی داریم. پرونده هایی در سالهای مختلف از ۹۴ و ۹۳ و قبلتر داشتیم. مگر می شود شهرداری با این طول و عرض پرونده نداشته باشد. بعضا مردم و بعضا مدعی العموم پرونده تشکیل شده. بعضا پرونده ها منجر به کیفرخواست می شود. برخی نیز دفاع می کنند. معاون شهرداری داشتیم محکوم شده، شهردار محکوم داشتیم. برخی موارد نیز رسانه ای شد. برخی شهرداران محکوم شدند. پرونده های شهرداری چون مسایل زیاد است، تمام نمی شود. از نامه ای هم که گفتید خبر ندارم.
درباره حمایت از محیط بانان و افزایش شهدای این یگان؛ نیاز به قانون است؟ ایسنا از لحاظ قضایی کمبودی نداریم. از لحاظ محیط زیست اگر نیاز به حمایتهای بیشتری دارند، مثلا تعداد نگهبانان را بخواهند بیشتر کنند، بحث قضایی نیست و دولت باید اقدام کند. از لحاظ قضایی احساس کمبود نمی کنیم. هر چند تخصص بنده نیست. اگر متولیان پیشنهادی دارند ارائه کنند.
برخی کانالهای تلگرامی بدون مجوز هستند و با برخی برندها مانند ۲۰ و ۳۰ و خبر ویژه باعث هرج و مرج خبری می شوند. آیا قوه قضاییه قرار نیست مقابله کند؟ راه مردم از جنبه محتوایی اگر محتوای خلاف یا شایعه سازی شود، مدعی العموم تشخیص دهد موجب تشویش اذهان عمومی یا اشاعه کذب شده، وارد می شود.
اخیرا ۵۰۰ کارچاق کن در استان تهران دستگیر شدند. قاضی هم بین آنها بوده؟ جارپرس در طول زمان این این دستگیری ها بوده. قاضی اگر باشد که کارچاق کن نیست. کارچاق کن ها سمت رسمی ندارند و وانمود می کنند ما نفوذ داریم. افرادی که به عنوان کارچاق کن هستند، قاضی نیستند. ما با قضات متخلف به شدت برخورد می کنیم.
دستگیری برخی از اعضای داعش در غرب کشور را تایید می کنید؟ حزب الله کشورهای غربی تلاش زیادی برای ناامن کردن ایران دارند. خود آنها تولیدکننده و تجهیزگر و اعزام کننده تروریستها هستند. ایران امن ترین کشور در منطقه و بسیاری از نقاط جهان است. نهایت تلاش خود را می کنند ناامنی ایجاد کنند. برخی گروه های تکفیری را تجهیز و اعزام می کنند. به حمدالله نیروهای مسلح و سیستم های اطلاعاتی این گروه ها را کنترل کرده و کوچکترین تیم که وارد ایران می شود دستگیر شده اند. در هفته های اخیر نیز درگیریهای در شهرهای مرزی داشتیم و برخی تیمها می خواستند وارد شوند و شناسایی و دستگیر شدند. ۱۰-۱۲ نفر دستگیر شدند و برخی نیزکشته شده اند.
آیا وثیقه برای بابک زنجانی تعیین شده؟ اعتماد در پرونده ها تبدیل قرار و میزان وثیقه از قبل مشخص می شود. سپس اموال معرفی و کارشناسی می شود. واضح است ایشان ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. قطعا ایشان اندازه ۱۰ هزار میلیارد اموال شناسایی شده ندارد. در دو سال و اندی تلاش شده اموال ایشان شناسایی شود ولی نشده. صدور قرار ۳ دقیقه طول می کشد. میزان هم مشخص است. محکومیت ایشان کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیست. ایشان هم خودش اموالی را در این حد معرفی نکرده و شناسایی هم نشده. طبعا اموال کارشناسی هم نشده. الان نه خودش اموال ابراز کرده و نه کسی برای او وثیقه گذاشته. چندین بار دلالهایی وارد شدند. ۶-۷ بار واسطه شده اند با من صحبت کنند. دیدم این آدم خودش کلاهبردار است. این هم مذموم نیست فردی فعالیت اقتصادی دارد و با کسی هم عکس دارد. لوح تقدیر هم گرفته باشد. این کار نوعا جرم نیست. فردا این فرد مجرم شد، چرا باید گفت با فلانی عکس داری؟ این که دلیل مجرمیت نمی شود.
طرح جایگزین مجازاتهای زندان درباره مجرمان مالی که درخواست اعسار می کنند چه شد؟ بولتن نیوز بیشتر درباره مسایل مالی است. برخی شاکی خصوصی دارند و باید وجه را به شاکی خصوصی بدهد. مانند سارقی که مال مردم را برده. باید قانونی درباره این افراد نوشته شود که آیا اینها نیز می توانند تقاضای اعسار کنند یا نه. قبلا مشکل داشتیم و قانون می گفت به محض درخواست طلبکار، بدهکار باید به زندان می رفت و از آنجا درخواست اعسار می کرد. در قانون جدید اصلاح شد و مجرمانی که مال نگرفته اند، بدون رفتن به زندان، می توانند تقاضای اعسار کنند. ولی اگر مسبوق به مال باشد و از کسی مالی گرفته یا برده، باید به زندان برود و بعد به تقاضای اعسار او رسیدگی شود. درباره جزای نقدی نیز مقام معظم رهبری فرمودند در صورتی که تقاضای عفو او را کنید من می پذیرم. در قانون جدید نیز گفتند کسی بیش از ۵ سال به خاطر جزای نقدی در زندان نماند. در لایحه جرم زدایی نیز بسیاری از موارد جرم دانسته نمی شود. این لایحه در حال رسیدگی است.
آخرین وضعیت معوقات بانکی چه شد؟ شبکه خبر اصرار داشتیم بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها معوقات را وصول کرده و ادامه ندهند. معوقات بانکی با توجه به میزان تسهیلات بانکها کم شده، دانه درشتها هم کم شده اند ولی سرجمع آن کم نشده. بخشی که کم شده، استمهال خواسته اند و موافقت شده. هنوز درگیریم. مدیران عامل بانکها جد و جهد نمی کنند. کسی که این حقوقها را می گیرد خیلی باکش نیست و هر طور باشد با همدیگر کنار می آیند. معتقدم بانکها کوتاهی دارند.
قوه قضاییه قصد دارد درباره قاچاق ورود جدی کند؟ صداوسیما این مبارزه بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات است. با نیروی انتظامی نیز جلساتی داشتیم و هنوز این نشست ها ادامه دارد. کارگروه مشترکی تشکیل شده و داریم جمع بندی می کنیم تا قانون را اصلاح کنیم یا با ظرفیتهای فعلی اقدام هماهنگ و مشترک انجام شود.
در انتخابات رسانه های اصولگرا که از بودجه بیت المال تغذیه می کردند تبدیل به ارگان تبلیغاتی شدند. وزارت کشور هم گفت گزارش را به قوه قضاییه داده ایم. پیگیری ای صورت گرفته؟ ایلنا ادعا تا اثبات فاصله زیادی دارد. این مسایل درباره اصولگرا یا اصلاح طلب هم مطرح است. اگر چیزی ثابت شود دستگاه قضایی برخورد می کند.
قضات درباره مجازاتهای جایگزین حبس توجیه شدند؟ دستگاه های پذیرنده مجرم چرا مجرمان را تحویل نمی گیرند؟ همشهری در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ ما کاهش زندانی داشتیم و عوامل زیادی داشت. معاونت آموزش قوه قضاییه برای نیروهای جدید آموزشهای لازم را برقرار کرد. همچنین همایشهای دوره ای و منطقه ای برای قضات برگزار می شود. پیچیدگی سنگینی ندارد که نیاز به آموزشهای تخصصی داشته باشد. این مسایل پیچیده نیست.درباره دستگاه ها نیز نامه نوشته ایم تا زمینه پذیرش متهمان فراهم شود. برخی از شهرها و دستگاه ها این ظرفیت را هنوز ندارند.
تشکیل دادگاه تخلفات زیست محیطی چه شد؟ ایرنا اینها دادگاه ویژه نمی خواهد. دادگاه معین و خاص می خواهد. به خانم جواب دادم بگویید مشکل شما چیست و حدود پرونده ها چند تاست و کجاست؟ مثلا در یک استان در طول سال ۴ پرونده دارند. شعبه را اختصاص نمی دهیم ولی شعبه ای را تعیین می کنیم تا رسیدگی کند. فرضا در برخی استانها به تعداد یک شعبه، پرونده دارد. آماری از خانم ابتکار گرفتیم. در برخی حوزه ها گفتند پرونده کم داریم در برخی جاها نیز پرونده زیاد بود شعباتی را معین کردیم که پرونده محیط زیست آنجا رسیدگی شود.
درباره اصرار آقای حسین فریدون برای انتصاب آقای صدقی در بانک رفاه تحقیقی صورت گرفته؟ بسیج نه، هنوز تحقیقی صورت نگرفته. اصرار بر انتصاب فردی آیا جرم است؟ برخی جاها ممکن است جرم باشد برخی اصرارها نیز سبب تضییع حق است. شریک یا معاون ممکن است باشد. بعضا فردی که منصوب می شود جواب مسول مستقیم خود را نمی دهد چون متکی به بالاتر است. مسایل باید موردی بررسی شود. اینکه کسی اصرار کرد باید پذیرفت یا نه؟ درباره فردی که گفتید تحقیقی نشده.
دادستانی آلمان دو ایران را به عنوان جاسوس بازداشت کرده. آیا این افراد تبادل شده اند؟ وقایع اتفاقیه ما با آنها معاضدت قضایی نداریم. باید با لابی اقداماتی کرد. از لحاظ مقررات، ما قراردادی نداریم.
مبارزه با قاچاق هایی مانند کوله ای و ته لنجی به کجا رسید؟ باشگاه خبرنگاران جوان نوع قاچاق فرقی نمی کند. باید با همه مبارزه شود.

Share