محمد جواد کوچک پور

پایان عمر «اپل» در ایران؟!

صبح یک شنبه خبری به نقل از مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا منتشر گردید که سبب تعجب مردم و فروشندگان بازار تلفن همراه شد.

جمع آوری آیفون از بازار ایران اجرایی می شود؟photo_2016-07-18_00-55-12

صبح یک شنبه خبری به نقل از مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا منتشر گردید که سبب تعجب مردم و فروشندگان بازار تلفن همراه شد.

«مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص برخی برندهای تلفن همراه موجود در بازار از جمله گوشی‌های «آیفون» گفت: در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است.

عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد: ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع می‌شوند. در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت. طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد».

حال این سوال مطرح می شود که طرح ریجستری چیست ؟ و آیا اجرای این طرح امکان پذیر است ؟

هر گوشی تلفن همراه دارای کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد با نام IMEI است که با استفاده از آن می‌توان گوشی را در شبکه رجیستر یا آن را ردیابی کرد. این کد دارای مشخصاتی از جمله شرکت و کشور تولید کننده‌ی موبایل است.

در طرح رجیستر موبایل، IMEI گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند ثبت شده و می‌توانند در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه کشور فعالیت کنند. گوشی‌هایی هم که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، نمی‌توانند در شبکه‌های موبایل کشور فعال باشند، در واقع از نظر ارتباطی بلااستفاده خواهند بود.

پس با بیان این موضوع ، عملی شدن طرح ریجستری در ایران غیر ممکن نیست و به راحتی گوشی های آیفون در ایران بلااسفاده خواهند شد.  اما با بررسی های انجام شده این نکته مطرح می شود که جمع آوری برند پرطرفدار و پر مصرف آیفون از بازار تا حدی غیرممکن خواهد بود و از طرفی انتشار این خبر از جانب مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا فقط باعث افزایش نجومی قیمت موبایل و تبلت این برند در بازار خواهد شد.

سال گذشته پس از انجام توافقات هسته‌ای، غول ها و برند های بزرگ دنیای فناوری از جمله شرکت اپل عزم خود را برای حضوری گسترده در بازار ایران جزم کرده بودند. و این موضوع مطرح شد که شرکت اپل با توزیع کنندگان داخلی ایران در تماس بوده و  این شرکت به دنبال مدل تجاری بر پایه فرانشیز در ایران بوده است. یعنی اپل به جای ایجاد فروشگاه‌های ویژه خود یا به اصطلاح اپل استور در ایران، به دنبال خرده فروش‌هایی است که محصولات این برند پر طرفدار را در بازار ایران به فروش برسانند.

بازار ایران برای اپل حائز اهمیت می باشد در واقع اگر کمپانی اپل سالانه حدود ۲میلیون دستگاه آیفون را در ایران به فروش برساند مبلغی بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار خواهد شد که این میزان فروش در سال با افزایش یک درصدی سهام این کشور برابری می کند.

اگر کمپانی اپل در ایران نمایندگی رسمی خود را راه اندازی کند و یک گوشی از این طریق وارد کشور شود لازم است تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود که در نهایت باعث افزایش قیمت محصول برای مصرف کننده می شود.

اجرای درست طرح رجیستری موبایل مزایایی را از جمله جلوگیری از امر قاچاق کالا، اطمینان در خرید گوشی اصلی برای مشتریان و جلوگیری از ورود گوشی های تقلبی به بازار را همراه دارد.

پس از انتشار خبر ریجستری تلفن همراه در ایران، بررسی هایی از بازار موبایل به عمل آمد که سردرگمی فروشندگان تلفن همراه از فروش یا عدم فروش این محصولات را گویا بود.

بیان این نکته ضروری است که اکثر مدیران اجرایی کشور از این برند استفاده می کنند و جمع آوری گوشی های آیفون علاوه بر اخلال در بازار موبایل باعث نارضایتی گسترده مردم خواهد شد.

حال باید برای روشن شدن این موضوع تا روز جمعه اول مرداد صبر کنیم.

محمد جواد کوچک پور

 پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share