گزارش دیارمیرزا از برخی اقدامات خلاف قانون موسسات خیریه استان گیلان

نظارتی که کمرنگ است; از تماس‌های تلفنی تا ارسال پیک موتوری برای دریافت کمک!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در گذشته تعدای از ارگان ها مانند آسایشگاه سالمندان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و در برخی موارد پرورشگاه ها اقدام به جمع آوری کمک های خیرخواهانه‌ی مردمی می کردند اما گویا در شرایط فعلی تعداد موسسات خیریه از تعداد افراد نیازمند نیز در حال سبقت گرفتن است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کمک کردن به نیازمندان یکی از اقدامات پسندیده ای است که هم در دین ما به آن مکررا سفارش شده است و هم در فرهنگ و عرف ما وجود دارد.

۴۸۰۳مردم گیلان در کمک کردن به نیازمندان همیشه زبانزد خاص و عام بوده و هستند اما تعدد بیش از اندازه و در برخی مواقع غیر قانونی مراکز خیریه، افزایش چشمگیر متکدیان که بسیاری از آنها غیربومی و برخی نیز برای سایر کشورها می باشند! در کنار استفاده از روش های غیر معمول جهت دریافت کمک های مردمی مانند تماس تلفنی با منزل و ارسال پیک موتوری و تعیین حداقل میزان از جمله مواردی است که این کار خیر را از اهداف اصلی خود خارج می کند.

در این راستا دیارمیرزا با شهیاب صبوری، معاون مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان گیلان گفتگویی انجام داده است که در زیر می خوانید:

دیارمیرزا: باتوجه به اینکه شاهد تعدد مراکز خیریه در سطح استان  هستیم آیا تنها نهادی که به این مراکز مجوز می دهند بهزیستی است؟

صبوری: خیر؛ استانداری و نیروی انتظامی نیز مجوز صادر می کنند.

دیارمیرزا: چند مرکز خیریه در سطح استان گیلان وجود دارد؟

صبوری: تعداد ۵۴ مرکز با مجوز سازمان بهزیستی در سطح استان فعالیت می کند.

دیارمیرزا: آیا نظارتی به روی مراکز خیریه استان انجام می شود؟ نظارت بر روی مراکزی که سایر ارگان ها مجوز آنها را صادر می کنند با چه ارگانی است؟

صبوری: نظارت بر عملکرد موسسات توسط ادارات بهزیستی انجام می گیرد و نظارت بر سایر موسسات با ارگان صادر کننده مجوز می باشد.

دیارمیرزا: آیا ارسال پیک موتوری و تماس با منزل برای کمک کردن و همچنین تعیین حداقل کمک از سوی مراکز خیریه قانونی است؟

صبوری: خیر؛ مطابق مصوبات استانداری و دستور العمل غیر قانونی می باشد.

دیارمیرزا: چه مقدار از کمک های مردمی به مراکز خیریه به دست نیازمندان می رسد و چه مقدار بهای خدمت خود مراکز می باشد؟

صبوری: مطابق آیین نامه و دستور العمل ها کلیه مراکز خیریه موظف به هزینه کرد مبالغ جمع آوری در راستای کمک به جامعه هدف می باشند.

دیارمیرزا: مردم چگونه مراکز مورد اعتماد را شناسایی کنند؟

صبوری: با مراجعه به مراکز صادر کننده مجوز مراکز خیریه می توانند نسبت به شناسایی خیریه ها اقدام نمایند.

با توجه به صحبت های معاون مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان گیلان مبنی بر اینکه فقط ۵۴ موسسه خیریه دارای مجوز بهزیستی در گیلان وجود دارد و علاوه بر این نهاد، قطعا نیروی انتظامی و استانداری گیلان نیز مجوزهایی را برای موسساتی صادر کرده اند این سوال پیش می آید که آیا این تعداد موسسه خیریه برای یک استان احتیاج است!؟ آیا حضور این موسسات باعث موازی کاری نمی گردد!؟ علاوه بر این موارد آیا موسسات خیریه بهاء خدمتی برای خود در نظر نمی گیرند؟و اگر در نظر می گیرند چه مقدار از کمک های مردمی به افراد هدف می رسد!؟

 در گذشته تعدای از ارگان ها مانند آسایشگاه سالمندان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و در برخی موارد پرورشگاه ها اقدام به جمع آوری کمک های خیرخواهانه‌ی مردمی می کردند اما گویا در شرایط فعلی تعداد موسسات خیریه از تعداد افراد نیازمند نیز در حال سبقت گرفتن است و هر روز افرادی با نام یک موسسه  به درب خانه ها می آید و حتی با تماس تلفنی آماده ارسال پیک مطهری به ساختمان ها هستند.

در زیر قبض ارسالی توسط یک سازمان خیریه پس از تماس با منزل و تعیین حداقل کمک ۵۰ هزار ریالی توسط پیک موتوری را مشاهد می کنید:

photo_2016-07-04_21-29-17

tel final1

Share