نوبخت در صحن علنی مجلس:

نوبخت:رخ تورم نقطه‌ای سالانه ایران برای نخستین بار تک رقمی شد/میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشور نگران‌کننده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: نخستین بار بعد از سال‌ها تورم سالانه تک رقمی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: نخستین بار بعد از سال‌ها تورم سالانه تک رقمی شد.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان، گفت: برای نخستین بار بعد سال‌ها تورم سالانه تک رقمی شد.

nobakht_8388وی ادامه داد: تورم ۱۲ ماهه سالانه از ۱۰.۲ درصد در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۹.۵ درصد در خرداد امسال رسیده است.

نوبخت در همین زمینه گفت: آمار ذکر شده در آخرین ساعت‌های دیروز از سوی مرکز آمار اعلام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه از ۶.۸ درصد به ۶.۱ تقلیل یافته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه به عنوان مسئول برنامه‌ریزی دولت در کمیسیون‌های مختلف به ویژه کمیسیون تلفیق برنامه حاضر خواهد شد و جزء به جزء لایحه برنامه ششم را تحلیل و تبیین خواهد کرد، اظهار داشت: برنامه برای اینکه اجرا بشود باید در سطوح مختلف سند آن به شما نمایندگان ارائه شود.

وی افزود: فرق دیگر این برنامه با برنامه‌های دیگر این است که در برنامه‌های قبل احکامی که مورد نیاز بود در جلد برنامه تقدیم نمایندگان می‌شد اما بنا به خواست مجلس ما همه آن احکامی را که طی پنج برنامه گذشته در برنامه تکرار می‌شد جمع کردیم و یکجا تحت یک برنامه احکام دائمی برنامه به مجلس نهم تقدیم کردیم که در رفت و برگشت شورای نگهبان قرار دارد.

نوبخت با ذکر این نکته که احکامی نیازمندیم که فقط در برنامه ششم و طی سال‌های ۹۵ و ۹۹ اجرا خواهد شد، گفت: این احکام را در این برنامه تقدیم شما کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سند لایحه برنامه به چند شکل می‌تواند تقدیم مجلس شود؛ یک برنامه بر چهار ستون قابل استواری است. یک برنامه باید هدف داشته باشد و شما باید از دولت بخواهید که اهداف برنامه ششم را تبیین کند که این اهداف از پایه‌های رکین این برنامه است؛ اهدافی که در سطح کمی، کیفی، کلان، ملی و بخشی و منطقه‌ای ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:‌علاوه بر اهداف باید گفته شود با چه منابعی می‌خواهیم به این اهداف دست یابیم که ما در این برنامه مجموعه منابع و تنوع محل‌های استحصال آن را خدمت مجلس ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اولویت های برنامه را ستون دیگر لایحه برنامه برشمرد و گفت: در نهایت برای دستیابی به آن اهداف با این منابع و این اولویت‌ها نیاز به احکامی هستیم که ما هر چهار رکن را در این برنامه داریم. البته سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مجلس و دولت را از اینکه اهداف را خود تعیین بکنند مستغنی کرده است.

وی در توضیح بیان داشت: رشد هشت درصد متوسط سالانه یک رشد قابل قبول برای کشور است که قبل از مجلس و دولت مقام معظم رهبری آن را تعیین کردند و دیگر لازم نیست ما یک بار دیگر آن را تصویب بکنیم چرا که برای همگان لازم‌الاتباع است.

نوبخت با اشاره به اینکه درباره بعضی احکام دیگر نیز نیاز به تکرار در لایحه نیست، گفت:اگر مجلس چنین نیازی ببیند دولت حتما نهایت انعطاف و همکاری را خواهد داشت چرا که از نظر ما مجلس فصل‌الخطاب است.

وی تصریح کرد: ما مجموعه اطلاعات لازم در برنامه را خدمت شما تقدیم خواهیم کرد و هر بخشی را که به عنوان سند پشتیبان پذیرفتید به عنوان یک سند در این برنامه می‌ماند و هر کدام را که خواستید که دولت برای آن مصوبه بیاورد دولت همکاری خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: طی جلساتی که با رئیس مجلس داشتیم عنوان کردیم که این انعطاف را با مجلس فعال، علاقمند و منتخب ملت خواهیم داشت. البته مجلس نهم بخش‌های اصلی این برنامه را تصویب کرد ولی یک موادی هم به آن اضافه کردند که حق شما نیز هست که بر آن بیفزایید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تحصیل رشد هشت درصدی از طریق بهره‌وری از مسیر اقتصاد دانش بنیان میسر خواهد شد، اظهار داشت: از این بهره‌وری ۳۳ درصدی، نه مجلس و نه دولت قانع نخواهد بود و هر چند که شرط لازم است اما کافی نیست و باید توزیع این ثروتی که ایجاد می‌شود نیز عادلانه باشد.

نوبخت از هدف‌گذاری یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی یعنی ضریب جینی در لایحه برنامه سخن گفت و اضافه کرد: هر چه ضریب جینی به صفر نزدیک‌تر شود نشانه توزیع عادلانه درآمدها و هر چه به یک نزدیک شود نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه درآمدهاست.

وی تقلیل نرخ تورم را زمینه ساز غنی‌تر نشدن اغنیا و فقیرتر نشدن فقرا خواند و خاطرنشان کرد: این افتخار را داشتم که در نخستین حضورم از سوی دولت در مجلس دهم با یک خبر خوب راجع به یک رقمی شدن نرخ تورم بیایم که نشان‌گر این است که کسانی که درآمدهای محدود دارند قدرت خریدشان کاهش پیدا نمی‌کند یا حداقل نسبت به آن مقداری که قبلا کاهش پیدا می‌کرد اکنون محدودتر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره رشد اشتغال گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان ما در کشور آنقدر هست که ما نگران باشیم و برنامه دولت با حمایت مجلس این است که فرصت‌های شغلی لازم را برای تحصیل‌کردگانمان فراهم کنیم و در این باره شما نمایندگان باید از دولت طلب بکنید که چه سازوکارهایی را برای حداقل ۹۰۰ هزار فرصت شغلی سالانه تدارک دیده‌اید تا ما بتوانیم پاسخگوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایمان بشویم و نسبت به اشتغال جوانان‌مان به ویژه پایین بودن رشد مشارکت زنان در اقتصاد‌مان باشیم.

وی تک‌رقمی شدن نرخ تورم را شامل پنج هدف کلی عنوان کرد و اظهار داشت: ما این رشد هشت درصدی اقتصادی را در بخش‌های دیگر اقتصادی که باید روی آن متمرکز شویم توزیع می‌کنیم.

نوبخت جمعیت را یک مسئله مهم در موضوع نرخ رشد اقتصادی خواند و گفت: مجلس می‌تواند این سوال را بپرسد که دولت برای چند میلیون نفر این برنامه‌ریزی رشد را انجام داده است؟ و قرار است در پایان برنامه ما برای چه جمعیتی رفاه نسبی را فراهم کنیم؟

وی ادامه داد: جمعیت کل ما در طی برنامه از ۷۹ میلیون و ۱۳۸ هزار نفر در سال ۹۴ به ۸۴ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر با رشد ۱.۲۶ دهم درصد افزایش خواهد یافت؛ نکته‌ای که برای مجلس مهم است نگرانی‌های اعلام شده مبنی بر پیر و سالمند شدن جمعیت کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: جمعیت موضوعی نیست که بشود در کوتاه مدت نسبت به جمعیت و ترکیب و کیفیت آن اقدام کرد و یک مسئله بلند مدت است لذا نرخ بهره‌وری که در سال ۹۴ ۱.۹ است به ۲.۱ افزایش خواهد یافت. بنابراین آن نگرانی که جمعیت جوان ما جای خود را به جمعیت سالمند بدهد پر می‌شود.

وی در ادامه راجع به شاخص سهولت انجام کسب و کار برای تحقق رشد هشت درصدی عنوان کرد: الان رتبه ما ۱۱۸ است به ۷۰ تا پایان برنامه تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین سازوکارهای تراز مالی برای منابعی را که لازم داریم برای این رشد هشت درصدی در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی شده است.

tel final1

Share