کیوان بهمنش

نجات داماش خواسته همه گیلانیان

حاج اسماعیل حاجی پور ، فرزند خستگی ناپذیر دیار میرزا ، کسی که نگارنده این نوشتار نیز ، همانند بسیاریاز مردمان بارانی دیار میرزا اورا با صفت « مرداک » به معنی « خیلی مرد » میشناسم.

حاج اسماعیل حاجی پور ، فرزند خستگی ناپذیر دیار میرزا ، کسی که نگارنده این نوشتار نیز ، همانند بسیاریاز مردمان بارانی دیار میرزا اورا با صفت « مرداک » به معنی « خیلی مرد » میشناسم.behmUntitled
حاج اسـماعیل حاجی پور ، شـهردار سـابق ۶ شهر گیلان ، معاون سابق فرمانداری شهرستان رشت ، عضو هیات رئیسـه اولین دوره شورای شهر رشت ، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال شهرداری رشت ، شهردار اسبق منطقه یک شهرداری و عضو فعلی شورای اسلامی شهر رشت که در کارزار انتخاباتی خویش تنها یک شعار رابرای خود برگزید که از جنس خودش بود : برای شهرم …

 او در انتهای زمان وکالت مردمان بارانی دیار باران در شـورای اسلامی شهر رشت ، به عنوان با ثبات ترین عضواین شورا ثابت نمود ، که وعده « برای شهرم .. » را فراموش نکرده و به آن پایبند است .
آری به دنبال اوج گرفتن بحران مالی و مدیریتی باشـگاه داماش گیلان که داسـتان آن مثنوی هفتاد من اسـت و در نتیجه اجبار به تغییر نام این هنجار نیک اجتماعی به « شــهر باران » و در انتها ســقوط به لیگ دســته دومفوتبال کشـور و سرخوردگی وصف ناپذیر خیل عظیم هواداران این باشگاه فوتبال ،حاج اسماعیل حاجی پور ابتدا با اخذ امتیاز باشگاهی به نام « داماش گیلان » و سپس توافق با یک سرمایه گذار خارجی ، گامی دیگر در تحقق وعده « برای شـهرم … » برداشت تا ثابت نماید ، مردمان بارانی این دیار ، بی سبب صفت « مرداک » را برای نام او بر نگزیده بودند.
اسـماعیل حاجی پور با شـناخت و تجربه ای که از اتمسـفر اجتماعی موجود در فضای ورزشی این شهر داشت ونیز شـناخت و آگاهی و تجربه خوب او از فضای مدیریتی استان ، خشت اول این بنا را با انتخاب هوشمندانه یکهیئت مدیره امتحان پس داده برای این باشـــگاه چید . هیئت مدیره ای که شـــاید به جرات میتوان عنوان نمود آرزوی تیمهای ورزشـی تراز اول باشـند . هیئت مدیره بومی ، متخصـص و با تجربه که جنسـشـان هم از جنس ورزش است و هم توان و تجربه مدیریتی و اقتصادی را نزدشان یافت.

نگارنده این نوشـتار با خشنودی از این اتفاق خوب ، امید دارد که این هیئت مدیره با استفاده از توان متخصصین اسـتراتژیک محور این اسـتان بتوانند با برداشـتن گامهایی همچون ؛ حرکت ملی فرا اسـتانی، توجه به تمامی ابعاد فنی اجتماعی تیم محبوب داماش گیلان، ناجه اصـلی هواداران فوتبال این شهر را که همانا «نجات داماشخواسـته همه گیلانیان » است را برآورده نمایند و در این آوردگاه بتوانند با نگاهی عمیق به موضاعاتی که در زیربه آنها خواهیم پرداخت ،هر چه ســریعتر بنای یک باشــگاه با ثبات و ســودآور ورزشــی را در ســرزمیناستعدادهای ناب ورزشی معماری نمایند .
فارغ از اینکه در طول سـالهای گذشـته چه اتفاقاتی برای این باشـگاه ورزشـی افتاده و چه کسـانی برای این تیمزحمت کشــیده اند و یا چه کســانی در طول این مســیر مقصــر بوده اند ، آنچه امروز اهمیت دارد؛ همدلی و همراهی همگان به خصــوص هواداران ســخت گیر و ســخت پســند داماش در نپرداختن به فرعیات فرایند احیاءباشـگاه داماش همچون ، رنگ لباس و لوگوی باشگاه و انتخاب کادر فنی و … است تا به امید خداوند این هیئتمدیره با اتخاذ برنامه های راهبردی که با الگوبرداری از باشــگاه های تراز اول و با آرامش کامل بتوانند در حل وفصـل مشـکلات فوتبال این شهر و زمینه سازی برای احیاء اورژانسی این پدیده شگرف اجتماعی استان و حضور
قدرتمند این تیم در فصل پیش رو گام بردارند .
به یقین هیئت مدیره انتخاب شــده باشــگاه داماش گیلان ، از چنان هوشــمندی برخوردار هســتند که بدانند ،فوتبال در جهان امروز از یک ورزش خاص به یک پدیده جهان شـمول و بی بدیل تبدیل شـده اسـت. کشورهای توســـعه یافته برای اســـتفاده از این پدیده قدرتمند ، برنامه های ویژه ای پیش بینی نموده اند که در توســـعهسـیاسـی، اجتماعی، فرهنگی، توسـعه زیرسـاخت ها ، توسـعه صنعت توریسم ، افزایش درآمد سرانه مردمان و…نقش بسزایی ایفاء میکند.
آنهـا آگـاه هســـتنـد و آگاهی دارند که مردمان گیل و دیلم و تالش گیلان ، فوتبال را به عنوان ورزش اول و پرطرفدارترین ورزش گیلان میدانند. در زندگی بسـیاری از گیلانیان فوتبال بروز و ظهور دارد. که نماد آنها رامی توان در رسـانه های مختلف دیداری ، شنیداری و نوشتاری استان ملاحظه کرد .

فوتبال به عنوان یک پدیده،دارای کارکردهای زیادی می باشـد که شناخت این کارکردها و نحوه تعامل آنها با پدیده های اجتماعی می تواند برای بسیاری از معضلات جامعه استان مشکل گشا باشد .
در اوایل و تا مدتها کارکرد اصـلی و چه بسـا تنها کارکرد فوتبال سـرگرمی و لذت بود اما با گذشت زمان از تاثیرگذاری این کارکرد کاسـته و به کارکردهایی نظیر کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصـادی و سیاسی افزوده شدبه طوریکه فوتبال تبدیل به پدیده ای شده است که توانسته کل جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.در حال حاضـر که به شـکر خداوند،فرایند احیاء فوتبال داماش گیلان، به همت مرد بارانی و خستگی ناپذیردیار باران حاج اسماعیل حاجی پور ، فارغ از دیدگاه ها و سلایق گوناگون سیاسی شکل گرفته و همچنین اعلام آمادگی سرمایه گذار خارجی این تیم و با توجه به اینکه هم اینک شرایط تاریخی پیش امده که مشکل این تیممردمی یکبار برای همیشـــه حل و فصـــل گردد، توجه به راهبرد نقاط قوت ، نقاط ضــعف ، فرصــتها وتهدیدهای فوتبال اسـتان به شـرح زیر می بایسـت مورد توجه هیئت مدیره این تیم قرار گیرد و البته قبل ازورود به این موضوع میبایست کارکردهای گوناگون این هنجار نیک را به شرح زیر بیان نمود :

کارکرد اقتصادی :

یکی از کارکردهای فوتبال، بهبود وضـعیت اقصـادی شهرها است. فوتبال بعنوان بخش پیشتاز ورزش ، می تواند اقتصـاد یک شـهر را رونق بخشـد . چرا که فوتبال در زمینه ایجاد نیروی انسانی سالم نقش مهمی ایفا می کند وهمچنین به انسـانها یاد می دهد تا چگونه برای رسـیدن به اهداف خود مشکلات را کنار گذاشته و بر تنبلی فائقآمده و بصـورت گروهی در جهت تحقق اهداف فعالیت نمایند .

در بعد کلان نیز کارکرد اقتصادی می تواند برکلجامعه تاثیر گذار باشـد. اگر عده ای از فوتبال بعنوان صنعت یاد می کنند ، برای این است که دارای کارکردهای مناسب در جهت اشتغال زایی، افزایش درآمد سرانه و … می باشد.

کارکرد فرهنگی :
یکی دیگر از کارکردهای فوتبال ، کارکردهای فرهنگی آنســت که با رعایت اصــول تعلیم و تربیت و مدیریت میتواند در جهت رعایت قانون ، انضـباط ، صـمیمیت و تلاش گروهی برای رسـیدن به موفقیت اثر گذار باشـد . دربحث نشـاط اجتماعی فوتبال گیلان میتواند نقش بسـیار مهمی ایفا کند ، چراکه بیواسطه با مردم ارتباط برقرار میکند و همانطور که همه آگاهند یک پیروزی در یک مسـابقه میتواند باعث خوشـحالی مردمان یک سرزمین شود، در حالی که شاید این نشاط و شادمانی با هزینه هایی بسیار بالا نیز ایجاد نشود.

راهبرد نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصتها و تهدیدهای فوتبال این شهر :
نقاط ضعف ( weaknesses ):
– عدم استفاده از امکانات مالی موجود در استان برا ی تامین نیازهای فوتبال استان
– فقدان سیستم های مدیریت فناوری اطلاعات در فوتبال استان
– تعاملات ضعیف هیئت فوتبال استان با بخش خصوصی در حوزه های مارکتینگ
– عدم سرمایه گذاری باشگاههای استان در تیم های پایه
– فقدان پشتوانه سازی برای رده های مختلف تیم های باشگاهی استان
– خروج استعدادهای فوتبال از استان بلافاصله پس از شکوفایی به دلیل ضعف بنیه مالی و منتفع شدن
باشگاههای متمول استان های دیگر از فروش استعدادهای گیلانی
– و ….

نقاط قوت ( Strengths ):
– جایگاه فوتسال آقایان گیلان در کشور
– جایگاه فوتسال بانوان گیلان در کشور
– جایگاه فوتبال ساحلی گیلان در کشور
– جایگاه فوتبال گیلان در کشور
– وجود معادن و چشمه های جوشان استعداد ورزشی در جای جای این استان و امکان بازیکن سازی وصادرات بازیکنان توانمند استان به منظور کسب درامد
– توانایی به کار گیری مربیان خوب علاقه مند به فوتبال گیلان با توجه به توان بالقوه فوتبال استان
– وجود تماشاگران بسیار بسیار علاقمند در استان و ظرفیت بالقوه در حوزه تبلیغات محصولات
– وجود اسپانسرهای بالقوه فوتبال با توجه به پتانسیل رشد و شکوفایی سریع فوتبالیستهای استان
– توانایی بالقوه استعدادهای مدیریتی، مربیگری، بازیگری و داوری (آقایان و بانوان)
– توجه ویژه رسانه های شنیداری، دیدای و نوشتاری محلی و ملی به فوتبال استان
– و ….
تهدیدها ( Threats):
– عدم هماهنگی های لازم بین سازمانهای مرتبط با امر ورزش در استان گیلان و وجود تفکرجزیره ای
– عدم توجه سرمایه گذاری کلان بخش خصوصی در فوتبال استان گیلان
– رویکرد نتیجه گرایی در فوتبال استان گیلان و چشم پوشی از چشمه های جوشان استعداد پروری دراستان
– بروز مسایل غیر اخلاقی در فوتبال استان
– ظهور قدرتهای جدید در فوتبال کشور و پیشرفت مستمر رقبا
– وضعیت درآمدزایی باشگاههای فوتبال استان
– کمبود امکانات و تجهیزات سخت افزاری فوتبال استان
– بی توجهی کامل به فوتبال پایه
فرصتها ( Opportunities):
– توانایی به دست آوردن جایگاه مناسب در فوتبال برترکشور در کوتاه ترین زمان ممکن
– توانایی به دست آوردن جایگاه مناسب در سطح فوتبال آسیا در کوتاه ترین زمان ممکن و تبلیغات بسیار بسیار مناسب برای سرمایه گذاران در معرفی برند آنها در سطح آسیا
– جمعیت جوان و مستعد استان
– چشمه های جوشان استعداد فوتبال در استان
– وجود بازیکنان پیشکسوت گیلانی طراز اول در کشور
– اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی
– وجود طرح جامع و سند چشم انداز ورزش کشور
– و …
در پایان ضـمن آرزوی سـلامتی و توفیق برای تمامی یاوران و دلسـوزان راسـتین گیلان جان ، امید آن است با اسـتفاده از تمامی ظرفیت های مادی اسـتان گیلان جان ما و نیز اسـتمداد از همه سـرمایه های انسانی استان ،
نظیر جناب آقای دکتر نوبخت ریاســت محترم ســازمان مدیریت و برنامه ریزی کشــور و معاونت ریاســت محترم جمهور ، اسـتاندار فهیم ، نمایندگان اسـتان در مجلس شـورای اسلامی ، نمایندگان محترم شورای اسلامی شهررشت ، شهردار علاقه مند به ورزش شهر رشت ، مدیرکل ورزشی سازمان ورزش و جوانان و سایر مدیران دولتی و غیر دولتی اسـتان و کارآفرینان توانمند اسـتان در یک حرکت ملی فرا اسـتانی ، شـاهد آن باشیم که با رویکرد علمی به این پدیده بزرگ اجتماعی اســتان گیلان هر دو جنبه اقتصــادی و اجتماعی این پدیده به شــکل کاملا اثربخش شکوفا گردد و به امید خدا ، ناجه چندین ساله ورزش دوستان گیلانی و رسیدن به جایگاه اصلی فوتبال میهن براورده گردد .

کیوان بهمنش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share