محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

آلبوم امیر بی‌گزند پس از بدقولی‌های فراوان بالاخره صبح روز ۱۷ خرداد منشر شد. کمتر از ده دقیقه پس از انتشار رسمی آلبوم، روبات‌های تلگرامی و سایت‌های غیرقانونی موسیقی دست به کار شدند تا با سرعتی باور نکردنی‌ای، صدای چاووشی را به گوش مخاطبانش برسانند، البته بدون اجازه‌ی صاحب اثر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مشرق, «تویی کامل، منم ناقص، تویی خالص، منم مخلص/ تویی سور و منم راقص،‌ من اصفل تو معلایی» و … این ابیاتی از مولوی در «امیر بی گزند» جدیدترین اثر محسن چاووشی است؛ ابیاتی که در این روزهای ماه رمضان، ورد زبان خیلی‌ها شده است. معمولا ماه رمضان، ماه افت انتشار آلبوم‌های موسیقی است و ناشران و خوانندگان، ترجیح می‌دهند همزمان با عید فطر، با توپ پر بیایند اما رمضان طولانی امسال با وجود تقارن با یورو ۲۰۱۶ و لیگ جهانی والیبال، شاهد گل کردن امری بی‌گزند بود.

محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

فارغ از تفسیرها و تأویل‌هایی که مثل همیشه درباره‌ی آثار موسیقی وجود دارد و اشعار و ترانه‌ها از عشق زمینی به آسمان و … پیوند زده می‌شود، قطعه‌ی «امیر بی‌گزند» آخرین آلبوم محسن چاووشی و استقبال از این آلبوم،‌ بهانه‌ای شد تا هم سراغ علل موفقیت آلبوم جدید چاووشی برویم.طبیعتاً مجموعه‌ی امیر بی‌گزند، مشت نمونه‌ی خروار از آثار موسیقایی عاشقانه با خداست و هر کدام از شما می‌توانید قطعات ماندگاری را که درا ین حوزه وجود دارد، به آن بیفزایید.

تازه‌ترین آلبوم محسن چاووشی چه ویژگی‌هایی دارد که رکورد دانلود غیرقانونی را شکسته است؟

مولانا از دست چاووشی فریاد

چند ماهی مِی‌شد که دوستداران صدای محسن چاووشی در انتظار آلبوم جدید بودند؛ آلبومی که قرار بود نامش «چنگیز» باشد ولی زمستان سال گذشته چاووشی در صفحه‌ی اینستاگرامش اعلام کرد که نام آلبوم جدید «امیر بی‌گزند» است و به زودی هم از کار رونمایی خواهد شد، کات، ده خرداد ۹۵ پوسترهای آلبوم فضای مجازی و بیلبوردهای شهر را قبضه کرده و به محض انتشار آلبوم، همه جا حرف از امیر بی‌گزند به میان می‌آید و از هر ماشینی صدای چاووشی به بیرون تراوش می‌کند. مدت‌ها بود که یک آلبوم موسیقی این قدر در جامعه همه‌گیر نشده و فقط گاهی تک آهنگ‌های خواننده‌های زیر زمینی تا این اندازه هیت می‌شدند که همه جا به گوش برسند. آلبوم جدید محسن چاووشی  در چند روز اول انتشار به صدر جدول فروش آلبوم رفت و در رکورد دانلود غیرقانونی یک آلبوم موسیقی را شکست. ما هم سعی کردیم ویژگی‌های آلبوم تازه را بررسی کنیم تا به راز محبوبیت بی حد و حصر محسن چاووشی پی ببریم.

محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

*ریتم بالا

۱۳سال پیش که چاووشی آلبوم «نفرین» را با حال و هوای دیس لاو منتشر کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روزی برسد که خواننده‌‌ای که آن‌قدر تلخ می‌خواند و معشوق‌ زمینی‌اش را نفرین می‌کند، آلبومی پرانرژی، خوش ریتم و تا حدی خوشحال منتشر کند. امیر بی‌گزند از همان ترک اول تکلیفش را با مخاطب روشن می‌کند و نشان می‌دهد که این آلبوم تجربه‌ی جدیدی در کارنامه‌ی کاری چاووشی است. حضور بهروز صفاریان در کنار چاووشی، نشان ار تمرکز بالای آقای خاص بر تنظیم آهنگ‌ها دارد. چاووشی، درباره‌ی همکاری‌اش با صفاریان که یکی از تاپ‌ترین‌های تنظیم و آهنگسازی کشور است، این طور گفته: «بهروز صفاریان همیشه دلسوزانه نظرش را درباره‌ی تک تک قطعه‌ها به من ارائه می‌داد و با هم همفکری‌های زیادی داشتیم تا به شکل نهایی که مدنظرمان بود، برسیم.

محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

بهروز با همه‌ی دغدغه‌ها و مشغله‌هایش از کم تحملی من خبر داشت و دارد و همیشه در اسرع وقت کارها را پیش می‌برد و اگر مشکلی پیش می‌آمد به سرعت آن را حل می‌کرد و کارهای دیگرش را کنار می‌گذاشت.» ریتم تند بیشتر آهنگ‌ها به مذاق خیلی از مخاطبان همیشگی استاد خوش نیامده و معتقدند که چاووشی همچنان باید در حال و هوای همیشگی‌اش بخواند، البته چاووشی برای اینکه دل مخاطبانش را به دست بیاورد، چند آهنگ آرام و حزن آلود هم در آلبوم قرار داده. با این حال او نه تنها با تغییر سبک‌های خود ریزش نداشته بکله طرفداران سبک‌های دیگر را نیز با خود همراه کرده و آلبوم به آلبوم سواد موسیقی مخاطبان خودش را افزایش داده است.

محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

*مولانا خوانی

وقتی خواننده‌ای شعر و ترانه را به درستی انتخاب کند، درصد قابل توجهی از راه رفته است. چاووشی در این سال‌ها نشان داده که توجه ویژه‌ای به محتوای آهنگ‌هایش دارد و هرگز محتوا را فدای فرم آهنگ نکرده است. در آلبوم جدید هم این مسئله کاملا به چشم می‌آید، ۵۰ درصد اشعار آلبوم امیر بی‌گزند از آثار مولوی است. ارادات چاووشی به مولانا جلال الدین محمد به قدری است که نام آلبوم را هم از یکی از همین اشعار انتخاب کرده. کاور آلبوم هم طراحی ساده ولی مفهومی دارد. تیغ‌های طراحی شده روی کاور شباهت خاصی به رقص سماع یا همان رقص معنوی و عرفانی دارد که کاملا مرتبط با اشعار و زیر صداهای آلبوم است.

فضای آلبوم شباهت چندانی به بیشتر آهنگ‌های چاووشی ندارد و فقط به آلبوم «من خود آن سیزدهم» و تک آهنگ‌هایی مثل «برقص‌آ» نزدیک شده، البته چاووشی سعی کرده با انتخاب سه شعر از حسین صفا و دو شعر از علی اکبر یاغی‌تبار و پدرام پاریزی فضای بیشتر آلبوم‌هایش را در امیر بی‌گزند حفظ کند. با این حال شش شعر از مولانا و یک شعر از سعدی کفه‌ی ترازو را به سمت آثار کلاسیک سنگین می‌کند؛ اتفاقی که باعث شده خیلی‌ها به خواندن اشعار کهن علاقمند شوند.

محسن چاووشی برای خدا می‌خواند!

*دانلود غیرقانونی

آلبوم امیر بی‌گزند پس از بدقولی‌های فراوان بالاخره صبح روز ۱۷ خرداد منشر شد. کمتر از ده دقیقه پس از انتشار رسمی آلبوم، روبات‌های تلگرامی و سایت‌های غیرقانونی موسیقی دست به کار شدند تا با سرعتی باور نکردنی‌ای، صدای چاووشی را به گوش مخاطبانش برسانند، البته بدون اجازه‌ی صاحب اثر. در کمتر از چند ساعت صدای چاووشی از هر سیستم پخشی به گوش می‌رسید و فضای مجازی به قبضه‌ی نقد و بررسی تازه‌ترین آلبوم استاد در آمده بود. در شرایطی که دیگر کمتر کسی آلبوم را به صورت فیزیکی می‌خرد، سایت‌های مجاز موسیقی از دانلود ۳۰۰ هزار نسخه از آلبوم امیر بی‌گزند در روز اول انتشار خبر می‌دهند.

این در حالی است که دانلود غیرمجاز این آلبوم رکورد دانلود غیرقانونی را در کشور شکست.به گزارش همشهری، سیدهادی حسینی تهیه کننده‌ی آلبوم تخمین می‌ زند که امیر بی‌گزند در روز اول بین ۶ تا ۱۰ میلیون بار به صورت غیرقانونی دانلود شده باشد. حسینی می‌گوید که نمی‌شد مقابل این همه میل مخاطب به دانلود غیرقانونی ایستاد؛ «من لینک‌های دانلود غیرمجاز را دیدم اما به قدری تعداد این فضاهای لینک غیرمجاز افزایش یافته و رقابت‌ میان این سایت‌ها بالا گرفته که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. آلبوم از ساعت هشت صبح روی سایت بیپ تونز قرار گرفت و تنها ده دقیقه پس از آن لینک دانلود روی سایت‌های غیرمجاز قرار داده شد.»

tel final1

Share