اظهارات جالب هفت متهم حمله به سفارت عربستان

متهم اول: پشیمانیم؛ چون دل آقا شکست/متهم دوم: در گروه طنز دکتر سلام عضوم/متهم سوم: حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست این‌قدر اذیت شوند/متهم چهارم: ما دل نایب امام زمان(عج) ‌را رنجاندیم و از آن پشیمانیم/متهم پنجم: بازجو گفت چیزی بنویس تا پرونده را ببندیم/وکیل متهم ششم: موکلم اهل سوریه بوده و مدافع حرم است/متهم هفتم: ما در فتنه ٨٨ و کوی دانشگاه بودیم، کتک هم خوردیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا میرسلیم، نماینده دادستان، با قرائت اسامی متهمان، اتهامات ٢١ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» و یا هر دو اتهام ذکر کرد.

اولین جلسه دادگاه متعرضان به سفارت عربستان صبح دیروز به صورت علنی در شعبه ١٠۶٠ دادگاه کیفری ٢ مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار شد.
۱۶۰۱۰۲۱۷۳۴۲۹_saudi_640x360_isna_nocredit «ایسنا» نوشت: در ابتدای امر، قاضی دهقانی با اعلام آغاز اولین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان حمله به سفارت عربستان، به قرائت و تفهیم مواد ٣۵۴ و ٣۵٨، ١٩٣، ١٩۴ و ١٩۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ٩٢ به حضار و متهمان پرداخت؛ سپس قاضی از نماینده دادستان خواست که مفاد کیفرخواست را قرائت کند. میرسلیم، نماینده دادستان، با قرائت اسامی متهمان، اتهامات ٢١ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» و یا هر دو اتهام ذکر کرد. نماینده مدعی‌العموم ادامه داد: «نظر به گزارش‌های اولیه و تحقیقات انجام‌شده از نیروی انتظامی و اطلاعاتی، محتویات پرونده و اظهارات متهمان، نامبردگان مجرم هستند و طبق مواد ۶١٧ و ۶٧٧ قانون مجازات اسلامی کیفر آنها تقاضا می‌شود و تاریخ وقوع جرم هم در سال ٩۴ در تهران بوده است».

متهم اول: پشیمانیم؛ چون دل آقا شکست
پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده مدعی‌العموم، قاضی از متهم اول این پرونده خواست که خود را معرفی کند. متهم اول پرونده گفت: «٢۵ساله هستم، در زمینه پوشاک شاغلم، باسواد، مجرد و اهل تهرانم». قاضی دادگاه خطاب به متهم گفت: «بر حسب محتویات پرونده و تحقیقات انجام‌شده گزارش موارد ذی‌ربط و مفاد کیفرخواست صادره از دادسرای شهید مقدس، متهم به اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی هستید، از خود دفاع کنید». متهم گفت: «روزی که این اتفاق برایم افتاد، بحث تجمع در مشهد را شنیدم و در کانال‌های خبری و تلگرام و اینستاگرام خواندم که گفته بودند امشب جلوی سفارت عربستان تجمع است. حتی من در گروه‌هایی که منتسب به سپاه بود، خواندم که تجمعی به نشانه اعتراض به رژیم آل‌سعود برگزار می‌شود و من با توجه به کشتار مردم در منا، حادثه فرودگاه جده و جنایات دیگری که در یمن و سوریه اتفاق افتاده بود، احساس کردم برای دادخواهی مردم غزه که عموما شیعه هستند، اعتراضی باید انجام شود. بنا بر آنچه در گروه‌ها دیده بودم، در تجمع حاضر بودم و فقط نگاه می‌کردم و هیچ اقدامی هم انجام ندادم. وقتی ما رسیدیم سروصدا بود و کار خاصی نکردیم؛ بلکه تماشا می‌کردیم». قاضی از متهم پرسید که شعار دادید؟ متهم پاسخ داد: «اواخر مردم شعار می‌دادند و من هم در کنار جمع بودم. قصدمان این نبود که سروصدا کنیم». قاضی با قرائت اظهارات متهم در دادسرا گفت: «شما عنوان کرده‌اید که در مقابل سفارت عربستان با جمعیت حاضر شعار داده‌اید و حتی یک نفر مجروح شده بود که او را انتقال دادید، دراین‌باره چه صحبتی دارید؟ متهم گفت: ما آن فرد مجروح را به کنار دیوار کشیدیم و به او کمک کردیم». قاضی مجددا به او گفت افراد دیگری هم می‌شناسید که به سفارت سنگ می‌زدند؟ که متهم گفت:‌ برخی را دیده بودم. حدود سه، چهار نفر را می‌شناختم». قاضی به متهم گفت: «پس از بازشدن در سفارت چه اقداماتی کردید؟». متهم گفت: «من که رسیدم در باز شده بود و مردم هم رفت‌وآمد می‌کردند و پلیس هم ممانعت نمی‌کرد. من می‌خواستم از در بزرگ وارد شوم که وارد هم نشدم». قاضی دادگاه اظهارات متهم در پاسخ به بازپرس را مبنی بر اینکه «من از در بزرگ وارد سفارت شدم و فردی که عکس پادشاه عربستان را داشت، بیرون آوردیم و مردم عکس را گرفتند و پاره کردند» قرائت کرد و به متهم گفت دراین‌باره چه صحبتی داری؟ متهم پاسخ داد: «من می‌خواستم وارد سفارت شوم که نشدم. مقابل در بزرگ سفارت بودم». قاضی اتهام او را دوباره تفهیم کرد و از او خواست آخرین دفاع خود را ارائه دهد که متهم گفت: «در اتهام من آمده که قصدم ایجاد سروصدا بوده؛ درحالی‌که اصلا نیتم این نبوده که در جامعه اخلال کنم. سوابق من موجود است. در آن موقع با توجه به فضایی که بود و ازآنجایی‌که شیعه مظلوم است؛ پس از اینکه پنج، شش ساعت خبر پخش شد و حتی در یکی از کانال‌های منتسب به سپاه هم خبر تجمع را دیدم، به آنجا رفتم. من نمی‌دانستم که تجمع مجوز ندارد. تا ٩ شب سر کار بودم. چون نزدیک خانه‌مان بود، به آنجا رفتم. از عملکرد خودم پشیمانم؛ زیرا دل آقا شکست». قاضی دهقانی در توضیح اتهام اخلال در نظم به متهم گفت: «اخلال در نظم، یعنی تجمع شما قانونی نبوده است».

متهم دوم: در گروه طنز دکتر سلام عضوم

۲۶۰۷۵eba-8e15-4ba8-ae43-7aed5c96ea6eدر ادامه جلسه دادگاه قاضی دهقانی اتهامات متهم دوم را به او تفهیم کرد که پس از آن متهم گفت: «شیعه، متأهل، اهل تویسرکان و ساکن تهرانم. سابقه هم ندارم». در این هنگام قاضی جلسه دادگاه برای روشن‌شدن این موضوع که چرا برخی از متهمان پرونده دارای یک اتهام هستند و برخی دو عنوان اتهامی دارند، گفت: «طبق گزارشات مرجع قضائی در دادسرا، افرادی که در تجمع حضور داشتند، دارای یک اتهام و کسانی که وارد سفارت شده‌اند، دو اتهام دارند». متهم دوم پرونده در دفاع از خود گفت: «‌من درخواست داشتم که فیلم ورود و خروج من به منزل پدرخانمم بازبینی شود. دوربین سر خیابان است و مشخص است که چه ساعتی ماشین من وارد شده و در چه ساعتی من دستگیر شده‌ام. زمانی که سفارت آتش گرفت، من آنجا نبودم. من داشتم می‌رفتم داروخانه که یکباره دیدم شلوغ شده است. از مردم پرسیدم چه خبر است، گفتند سفارت عربستان را آتش زده‌اند. از ماشین پیاده شدم که بعد من را گرفتند و بردند به پلیس امنیت و بی‌گناه، ٢٠ روز در اوین بودم». قاضی خطاب به متهم گفت: «آیا در تجمع جلوی سفارت عربستان حضور داشتید؟». متهم پاسخ داد: «خیر، من در آنجا بودم؛ ولی در تجمع حضور نداشتم زیرا زمانی که آنجا بودم تجمع تمام شده بود. رفتم ببینم چه خبر است، دیدم که روی هوا هستم و مثل تابوت که جنازه را می‌گیرند، مرا بردند و گفتند کوچه پایین پیاده‌ات می‌کنیم». قاضی از او پرسید در چه گروه هیأتی و احزاب سیاسی عضو هستی؟ متهم ردیف دوم پاسخ داد: «در تلگرام در کانال طنز سیاسی دکتر سلام عضوم. در ایام محرم هم به میدان امام حسین می‌روم. به مدافعان حرم هم رفته‌ام». متهم به عنوان آخرین دفاع خود گفت: «۲۰ روز مرا به زندان انداختند. جایی که شما نشستید جای امیرالمؤمنین است. اگر ١٠ دقیقه وقت می‌گذاشتید فیلم من را می‌دیدید، این همه مشکل پیش نمی‌آمد. من کارمندم و خدا را شکر که کارم را از دست ندادم».
متهم سوم: حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست این‌قدر اذیت شوند
قاضی فرشید دهقانی رئیس شعبه ١٠۶٠ دادگاه کیفری ٢ ویژه کارکنان دولت، اتهام متهم سوم پرونده مهاجمان به سفارت عربستان را به او تفهیم کرد و از او خواست از خود دفاع کند. متهم سوم پرونده گفت: «١٩ساله هستم، فروشنده، شیعه، مجرد و اهل تهرانم. ما قصد نداشتیم نیت بدی داشته باشیم. از گروه‌های مجازی و تماس برخی از دوستان از این تجمع مطلع شدم». قاضی از او پرسید: «آیا شرکت در تجمع را قبول دارید؟ که او گفت بله». قاضی مجددا به او گفت: «در مقابل سفارت چه اقدامی کردید؟» متهم پاسخ داد: «شعار دادم». قاضی خطاب به متهم گفت: «آیا شما شیشه برای بنزین و آتش‌زدن خریداری کردید؟» متهم پاسخ داد: «ما نوشابه خریدیم. شیشه نخریدیم». قاضی پرسید: «چه کسی مواد آتش‌زا به سفارت پرتاب کرد؟» متهم پاسخ داد: «اکثریت آنها غریبه بودند». قاضی اظهارات متهم را در صفحه ۵۵٣ جلد سوم پرونده مبنی بر اینکه «در ابتدا به همراه جمعیت حاضر شعار الله‌اکبر و مرگ بر آل‌سعود می‌دادیم و سنگ‌پراکنی هم کردیم» را به او متذکر شد که متهم گفت: «بله. ما سنگ زدیم اما به کسی نخورد». این متهم با بیان اینکه حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست این‌قدر اذیت شوند، مدعی شد: «مقصر اصلی نیروی انتظامی است. آنها باید اینجا باشند».

متهم چهارم: ما دل نایب امام زمان(عج) ‌را رنجاندیم و از آن پشیمانیم
در ادامه جلسه، اتهامات متهم ردیف چهارم پرونده به او تفهیم شد و از او خواستند از خود دفاع کند. این متهم گفت: «من معلم خصوصی هستم. ٣۶ساله، شیعه، متأهل و ساکن تهرانم. حضور ما در آنجا به واسطه کانال‌های فضای مجازی و اعتراضم به رفتارهای آل‌سعود در حادثه منا بود. در ابتدا همراه جمعیت شعار دادم. اولین‌بار بود که اعتراضم را این‌گونه نشان دادم». او با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی گفت: «طبقه اول و دوم سفارت آتش گرفت ولی از سوی آتش‌نشانی کاری صورت نگرفت. عده‌ای از هم‌وطنان ما در آتش می‌سوختند. من داخل سفارت رفتم تا هم‌وطنانم را نجات دهم. وقتی داخل رسیدم، نتوانستم وارد اتاق شوم، زیرا به دلیل سرماخوردگی تنگی نفس داشتم و دود هم زیاد بود بنابراین بلافاصله بیرون آمدم». قاضی پرسید شما داخل سفارت رفتید؟ متهم پاسخ داد: «بله. کار من به دلیل اعتراضی بود که داشتم و اطلاعی از غیرقانونی‌بودن تجمع نداشتم. همان روز مشابه این اتفاق در مشهد هم افتاده بود و کسی هم منکر آن نشد». متهم ردیف چهارم پرونده در ادامه صحبت‌های خود گفت: «خط و مشی زندگی ما صحبت‌های آقا بود و زمانی که ایشان ناراحت شدند، ما فهمیدیم که کار اشتباهی کرده‌ایم و بر همین اساس توبه کردیم و کاملا هم پشیمان هستیم. ما دل نایب امام زمان (عج)‌ را رنجاندیم و از آن پشیمانیم». در ادامه این جلسه فاطمه‌السادات غمخواری وکیل‌مدافع متهم چهارم پرونده در دفاع از موکلش گفت: «من به مستنداتی برخورد نکردم که حاکی از تخریب سفارت عربستان از سوی موکلم باشد. اگر مستنداتی است، ما اجازه داریم برای دفاع از حقوق موکل، آن را بدانیم. اگر تنها اتهامات موکلم سی‌دی تصاویر است، باید بگویم آیا صرف ورود موکلم تخریب عمومی محسوب می‌شود یا اینکه تخریب از قبل صورت گرفته بود؟ طبق اظهارات، موکلم برای ورود به سفارت تشویق شده است». او افزود: «تخریب عمومی زمانی صورت می‌گیرد که سوءنیت محرز باشد ولی در این موضوع در سفارت باز و آتش‌سوزی شده بود که موکل من بعد از آن برگشته است. بنابراین تقاضای رسیدگی دقیق‌تری را از محضر محترم دادگاه دارم».

متهم پنجم: بازجو گفت چیزی بنویس تا پرونده را ببندیم
در ادامه جلسه قاضی دهقانی اتهام متهم پنجم پرونده را به او تفهیم کرد. متهم پنجم پرونده متعرضان به سفارت عربستان گفت: «٢١ساله، باسواد، شیعه، مجرد و اهل تهرانم. من خبر تجمع را در تلگرام دیدم و اطلاع نداشتم که تجمع غیرقانونی است. ساعت شش بعدازظهر جلوی در سفارت رفتم، نه سنگی زدم و نه حتی حیاط سفارت را دیدم و ساعت ١١ شب خانه بودم. قبلش رفته بودم حسینیه و از آنجا به سمت سفارت رفتیم». قاضی با یادآوری اظهارات متهم در صفحه ۵٧٣ پرونده که در آن با ذکر اسامی گفته بود شش، هفت نفر در حال ساخت کوکتل‌مولوتف بودند، از او خواست توضیح دهد که متهم گفت: «من موادی را ندیدم. کوکتل‌مولوتف را با ماشین جلوی سفارت آوردند». متهم ادامه داد: «مأموران نیروی انتظامی سر کوچه سفارت بودند. زمانی که همه جمع شدند، بعد از ١٠، ١۵ دقیقه مردم شعار دادند و یک ساعت گذشت که پس از آن سنگ هم زدند. من نه سنگی زدم و نه کوکتل‌‌مولوتف داشتم». قاضی اظهارات متهم در صفحه ۵٧۴ پرونده که گفته بود همراه جمعیت شعار می‌داد و اعتراض خود را به آل‌سعود علنی کرده و سنگ هم زده بود، را به او یادآور شد که متهم گفت: «تحت تأثیر حرف‌های بازجو بودم که می‌گفت چیزی بنویس تا پرونده را ببندیم. بازجو به من می‌گفت چهار تا کوکتل‌مولوتف‌زدن این حرف‌ها را ندارد». این متهم در آخرین دفاع خود گفت: «من در تجمع شرکت داشتم ولی هیچ سنگی پرتاب نکردم و جایی را تخریب نکردم. من به داخل سفارت نرفتم، حتی حیاط سفارت را هم ندیدم».

وکیل متهم ششم: موکلم اهل سوریه بوده و مدافع حرم است
در ادامه این جلسه قاضی دهقانی اتهام متهم ششم پرونده را به او تفهیم کرد و به دلیل اینکه در جلسه حضور نداشت، محمد نریمانی وکیل‌مدافع او در دفاع از موکلش گفت: «موکلم اهل سوریه بوده و مدافع حرم است». او با طرح سؤالی خطاب به قاضی پرونده گفت: «من ایراد شکلی به پرونده دارم. چرا موکلم که کارمند دولت نیست، پرونده‌اش در این دادگاه رسیدگی می‌شود؟» قاضی به او گفت: «قرار نیست فقط پرونده‌های کارمندان دولت در این دادگاه رسیدگی شود». وکیل‌مدافع متهم ششم با بیان اینکه لایحه دفاعی خود را تقدیم دادگاه کرده است، گفت: «این تجمع به صورت خودجوش و مردمی بوده و نیازی به مجوز نداشته است. این افراد که در تجمع بودند، سوءنیتی نداشتند و با اعتقاد مذهبی آنجا بودند. در شهرهای دیگر و حتی در کشورهای دیگر و در خود عربستان هم چنین تجمعی بوده است. جمعیت مقابل سفارت عربستان بیش از پنج هزار نفر بوده است و افرادی که امروز اینجا محاکمه می‌شوند سربازان و مدافعان حرم و حزب‌اللهی هستند. آن جمعیتی که امروز اینجا نیستند، اخلال کرده‌اند». نریمانی افزود: «ما خواستیم زبان عربستان را کوتاه کنیم که کوتاه هم نشد و برای رفتن حجاج موافقت نکردند. من شنیدم قبل از اینکه افراد وارد سفارت شوند، آتش‌سوزی شروع شده بود و خودشان هم آن را انجام دادند. بنابراین بهتر است دوربین‌های سفارت بازبینی شود ولی متأسفانه آنها برای این کار همکاری نمی‌کنند. با توجه به اینکه موکلان بنده نمی‌توانند دفاع کنند، اگر ممکن است وکیل تسخیری برای آنها تعیین شود». وکیل‌مدافع متهم ششم پرونده که وکالت یکی دیگر از متهمان این پرونده را بر عهده داشت، گفت: «تقاضای برائت موکلم را دارم. یکی از موکلان من اکنون در سوریه به دفاع از حرم می‌پردازد. اتفاقی که رخ داد، برای شیخ نمر بود که رهبر شیعیان بود و به ناحق شهید شد». نریمانی افزود: «در رابطه با تخریب اموال سفارت عربستان باید یادآور شوم که تخریبی صورت نگرفته است زیرا تخریب نیاز به شاکی خصوصی دارد. بهتر است همه عزیزان را تبرئه کنید. بهتر است از اداره اطلاعات سؤال شود و دوربین‌های سفارت بازبینی شوند». در این هنگام نماینده دادستان گفت: «تمام دوربین‌های سفارت بازبینی شده و نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که یکی از عوامل اصلی تجمع، موکل شما بوده است». قاضی دهقانی با قرائت متن پیام‌های ارسال‌شده از سوی متهم ششم، گفت: «مدارک بسیار زیادی وجود دارد. موکل شما یکی از اعضای اصلی و هدایت‌کننده اصلی تجمع بوده است».

متهم هفتم: ما در فتنه ٨٨ و کوی دانشگاه بودیم، کتک هم خوردیم
در ادامه این جلسه رئیس دادگاه اتهامات متهم هفتم را به او تفهیم کرد و متهم در دفاع از خود گفت: «اتهامات را قبول ندارم. آیا گزارشات ما هم لحاظ می‌شود. ما شش ماه است که با عنوان نیروهای افراطی آماج حملات هستیم. سهم ما و سهم عوامل نیروی انتظامی در این حادثه چقدر بوده است؟ بهتر است برای رسیدگی به این حادثه فقط به همین جلسه اکتفا نشود. ما دادگاه را امین می‌دانیم». او افزود: «من برای غیرت و اعتراض و نهی‌ازمنکر رفتم. جنایات رژیم آل‌سعود در یمن، تعرض به دو نوجوان و… به گونه‌ای است که من نمی‌توانستم بی‌تفاوت باشم». این متهم با بیان اینکه اجتماع خودجوش بود و ما سازماندهی نشدیم، خطاب به قاضی دادگاه گفت: «صوت‌هایی که شما از آنها نام می‌برید، به صورت تهدیدآمیز برای ما ارسال شده است».
او گزارش حادثه آن روز را به صورت مکتوب تقدیم ریاست دادگاه کرد و ادامه داد: «آن‌قدر فاصله ما با سفارت زیاد بود که نمی‌توانستیم نزدیک شویم. باتومی به من زدند که عینکم شکست و دیگر هیچ‌جا را نمی‌دیدم. سراسر آنجا دود بود. بازشدن درهای سفارت موضوع مشکوکی بود زیرا کسی نمی‌توانست از در سفارت بالا برود». متهم هفتم پرونده خطاب به رئیس دادگاه گفت: «تحت‌تأثیر فضای روانی قرار نگیرید. با پیام چهار نفر به تجمع نمی‌روند. ما دو سال صبر کردیم. بنده خودم شعار دادم، کتک هم خوردم ولی سنگی پرتاب نکردم. من تخریبی نکردم زیرا بینایی نداشتم». او با مقصر عنوان‌‌کردن ناجا، گفت: «قبول دارم که تجمع غیرقانونی بوده ولی تخریبی صورت نگرفته است. آنجا آتش گرفته بود. حتی یکی از بچه‌ها شیر آورد، گفتیم نخورید حرام است. تخریب یعنی با برنامه بروی. درحالی‌که من داخل سفارت نبودم بنابراین اتهام تخریب را قبول ندارم. دوربین‌ها را چک کنید. ما در فتنه ٨٨ و کوی دانشگاه بودیم، کتک هم خوردیم، ما هر روز برای دفاع از انقلاب هزینه می‌دهیم». قاضی دهقانی خطاب به این متهم گفت: «تمام اموال تخریب و آتش زده شده است. حدود پنچ ماشین سوخته است». متهم پاسخ داد: «قبل از ورود به سفارت، افرادی در داخل سفارت بودند». قاضی در این هنگام گفت: «پنج عدد فیلم از جریان اولیه موجود است. دادگاه مکلف است در چارچوب مفاد کیفرخواستی که دادستان صادر می‌کند رسیدگی کند». متهم گفت: «من ٣٠ روز در زندان بودم. من از بازپرس شاکی‌ام. بازپرس پرونده به من گفت شما محارب‌ هستید. هفت شب در انفرادی بودم. به‌هیچ‌وجه اتهامات را قبول ندارم. بنابراین از محضر دادگاه می‌خواهم نهایت عفو و تخفیف را اعمال کند». در این جلسه دادگاه ١۴ نفر از ٢١ متهم پرونده، دفاعیات خود را مطرح کردند و آخرین دفاع از آنها اخذ شد و جلسه بعدی برای رسیدگی به اتهامات سایر متهمان، صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد.

tel final1

Share