ثابت قدم در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های رشت

علاقه‌ای به دادگاه رفتن ندارم/بلاتکلیفی ساختمان شهرداری رشت در میراث فرهنگی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت‌قدم، خواستار زمانبندی مشخص برای اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شد و اظهار کرد: اکنون طرحی که در ریل اجرایی است با موانع مواجه شده و اگر این روند تداوم پیدا کند مجبور می‌شویم پروژه را تعطیل کنیم و در این زمینه تعارف نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس, جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های رشت ظهر امروز با هدف برنامه‌های احیا، بازسازی و نوسازی شهری در محل فرمانداری رشت برگزار شد.DSC01310

 شهردار رشت در جلسه مذکور اظهار کرد: پروژه بازآفرینی شهر رشت در سه لایه ملی با مسؤولیت وزیر راه و شهرسازی، سطح استانی با مسؤولیت استاندار گیلان و در سطح شهرستانی با مسؤولیت فرماندار شهرستان رشت انجام می‌شود.

سیدمحمدعلی ثابت‌قدم، اصالت ستاد مذکور را ساختار بازآفرینی شهر رشت با اهداف ویژه میراثی مبتنی بر تفکر اقتصادی پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: تأثیر اجرای پروژه بازآفرینی شهر رشت در محدوده شهرستانی در محله‌های مختلف و در روستاها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه هدفمند کردن اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت مد نظر است، تصریح کرد: سند بالادستی بازآفرینی شهر رشت، طرح مجموعه شهری است.

شهردار رشت به تصویب طرح سند بازآفرینی شهر رشت با حضور مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دی‌ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در جلسه مذکور قرار شد سازمان میراث فرهنگی یک نماینده برای اجرای طرح مذکور معرفی کند.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه تمام پروژه‌های اجرایی در سند ملی بازآفرینی شهر رشت الحاق شده است، بیان کرد: اصالت پروژه‌های مذکور در بعد کلان به تأیید رسیده است.

* بلاتکلیفی ساختمان شهرداری رشت در میراث فرهنگی گیلان

وی به بلاتکلیفی اجرای طرح ساختمان شهرداری رشت اشاره کرد و یادآور شد: مدت یک‌ماه و نیم از ارائه طرح مذکور به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان می‌گذرد اما ارسال پاسخ آن به شهرداری نامشخص است و در بلاتکلیفی به‌سر می‌بریم.

شهردار رشت با تأکید براینکه برای اجرای پروژه‌ها نیازمند اعلام زمان از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هستیم، خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه خواهر امام رضا(ع) رشت، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه گیلان صحن بقعه را اوقافی معرفی کرد و پروژه را به استناد مالک آن آغاز کردیم اما هنگام اجرا اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ورود کرده است.

ثابت‌قدم، خواستار زمانبندی مشخص برای اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شد و اظهار کرد: اکنون طرحی که در ریل اجرایی است با موانع مواجه شده و اگر این روند تداوم پیدا کند مجبور می‌شویم پروژه را تعطیل کنیم و در این زمینه تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از ملاحظه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بازآفرینی شهر رشت لحاظ شده است، تصریح کرد: تمام نقشه میراثی در ۱۵۰ سال گذشته را بنا به ملاحظه‌هایی نمی‌توانیم به طور کامل اجرایی کنیم.

* علاقه‌ای به دادگاه رفتن ندارم

شهردار رشت، اعلام زمان مشخص برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: به‌دنبال تفویض اختیار نیستم، زیرا علاقه‌ای برای رفتن به دادگاه ندارم.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه هرگاه پروژه‌ای را در شهر رشت آغاز کردیم نامه احضاریه دادگاه ارسال شده است، بیان کرد: آخرین مورد پروژه خواهر امام رضا(ع) رشت است که باید به دادگاه بروم و پاسخگو باشم.

وی ادامه داد: در حال اجرای سند بازآفرینی شهر رشت هستیم و دیگر صورتجلسه و کاغذبازی به درد ما نمی‌خورد.

شهردار رشت متذکر شد: اگر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دغدغه شهر رشت را دارد یک نماینده تام‌الاختیار برای نظارت بر اجرای پروژه‌ها معرفی کند.

ثابت‌قدم با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای شهر رشت از ۳۰ سال گذشته خوابیده است، اظهار کرد: اگر با روند مذکور ادامه دهیم دوباره پروژه‌ها در رشت معطل می‌ماند.

وی به تعطیلی پروژه خواهر امام رضا(ع) اشاره کرد و یادآور شد: طرح ساغری‌سازان را به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ارائه کردیم اما تاکنون پاسخی دریافت نشده و مردم با تعطیلی پروژه در مراسم مذهبی بلاتکلیف هستند.

* کارگروه بررسی پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت تشکیل شود

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در جلسه مذکور به کلیت طرح بازآفرینی شهر رشت اشاره کرد و گفت: هر کدام از پروژه‌ها در طرح مذکور باید جانمایی شده و طبق قوانین و ضوابط انجام شود.

محمدرضا باقریان بر پالایش هر کدام از پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت تأکید کرد و افزود: ایراد هر کدام از پروژه‌ها را باید بررسی و نهایی کنیم و پس از آن مجوز اجرای پروژه‌ها از تهران اخذ شود.

وی، محدوده ساغری‌سازان شهر رشت را دارای بافت قدیمی خواند و بیان کرد: طرح کلی بازآفرینی شهر رشت باید از طرف شهرداری رشت ارائه شود و آن را به تهران اعلام کنیم.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان متذکر شد: اگر پس از بررسی طرح بازآفرینی شهر رشت نیاز به تفویض اختیار از طرف تهران به استان باشد یا اینکه بخواهند نماینده‌ای را معرفی کنند، انجام می‌دهیم.

باقریان با بیان اینکه در اجرای پروژه میدان شهرداری رشت فوریت داشتیم، خاطرنشان کرد: نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به طور کامل در میدان شهرداری رشت اعمال نشده اما در موارد دیگر نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

وی با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت با حضور نمایندگان شهرداری رشت، اداره‌کل میراث فرهنگی و … در فرمانداری رشت، یادآور شد: زمانبندی اجرای پروژه‌ها پس از بررسی و نتیجه‌گیری در کارگروه مذکور اعلام می‌شود.

* ظرف مدت ۱۵ روز تکلیف طرح بازآفرینی رشت مشخص شود

فرماندار رشت نیز در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های این شهر با هدف برنامه‌های احیأ، بازسازی و نوسازی شهری اظهار کرد: ساختاری باید برای اجرای پروژه بازآفرینی شهر رشت تعریف شود.

سید عیسی مهدوی به عملیات اجرایی پروژه مذکور اشاره کرد و افزود: تمام دستگاه‌ها نمی‌توانند به طور جداگانه در اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت عمل کنند.

وی با اشاره به تصویب طرح بازآفرینی شهر رشت در سطح ملی، بیان کرد: اگر اجرای طرح مذکور را به گردونه مصوبات عادی بیندازیم کاری از پیش نمی‌رود.

فرماندار رشت، خواستار معرفی نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت شد و تصریح کرد: طرح بازآفرینی شهر رشت باید به سرعت اجرایی شود.

مهدوی بر مشخص کردن زمانبندی اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تأکید کرد و گفت: ظرف مدت ۱۵ روز باید تکلیف طرح بازآفرینی شهر رشت از طرف دستگاه مذکور مشخص شود.

tel final1

Share