مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در انزلی

بهره هوشی کودکان در کشور به شدت کاهش یافته/ آیین نامه اجرایی پیش دبستانی تهیه شده اما قرار نیست مربیان استخدام رسمی شوند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزامدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس آمارها بهره هوشی کودکان در کشور به شدت کاهش یافته و این زنگ خطری برای ما مربیان دوره پیش دبستانی است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در نخستین همایش توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی در دهکده ساحلی انزلی با بیان اینکه اگر متخصص حرفه ای نشویم دوره پیش دبستانی سامان نخواهد یافت, تصریح کرد: دوره پیش دبستانی یک دوره تخصصی و حرفه ای است. photo_2016-07-11_14-54-09

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی, فضلی با اشاره به اینکه ۱۸تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بوده و برای ما این روز بسیار مهم است, یادآور شد: باید به ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه ای شود.

وی افزود: ۱۸تیرماه روز درگذشت مهدی آذری یزدی به عنوان مولف کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب بوده که درشرایطی جایزه یونسکو را دیافت کرد که اصلا مدرسه نرفته بود و هرگز برای مدرسه رفتن افسوس نخورده بود اما همواره افسوس نداشتن کتاب را داشت.

فضلی گفت: مدارس ما چقدر خروجی مثل آذری یزدی دارند و آذری یزدی افسوس نخورد که چرا هرگز مدرسه نرفته است و این باید بررسی شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش, تربیت دردوران کودکی را مثل حکاکی بر روی سنگ دانست و گفت: ماندگاری آن به گونه ای است که باتوجه به پذیرش آن از سوی کودک بیشتر است بنابراین مبنای تعلیم و تربیت دینی و منوی در پیش دبستانی است.

وی با بیان اینکه داشتن محیط دینی و معنوی تاثیر بسزایی درآموزش های تربیت دینی کودکان دارد, یادآور شد: ارائه تعلیم و تربیت باکیفیت دردوره پیش دبستانی درجهت افزایش بهره هوشی به عنوان دوران مداخله بهنگام باید مورد توجه قرار گیرد و این فرصت نباید از دست برود.

فضلی اظهار داشت: براساس نظر کارشناسان افرادی که دوره پیش دبستانی را با موفقیت پشت سرگذاشته اند از بزه، طلاق و جرم در آنها کمتر است و غالبا افراد موفقی هستند.

وی افزود: سرنوشت کشور به دست مربیان پیش دبستانی است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس آمارها بهره هوشی کودکان در کشور به شدت کاهش یافته و این زنگ خطری برای ما مربیان دوره پیش دبستانی است. photo_2016-07-11_14-53-55
فضلی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را بزرگترین دستاورد نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: براساس دستور رهبری وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی دوره پیش دبستانی بوده و از مهد کودک، پیش دبستانی برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.

وی افزود: دوره پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی و غیر اجباری در آموزش و پرورش است اما تاکید شده آموزشهای آن باید منعطف و سیال باشد.

این مسئول اظهار کرد: ۱۶نهاد و ۱۸موسسه قرآنی کار پیش دبستانی انجام می دهند که در صورت عدم تبعیت از قانون واحد وزارت آموزش و پرورش این فرصت ها به عنوان یک تهدید تلقی می شود.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: توسعه آموزش دوره پیش دبستانی درمناطق محروم, دوزبانه و حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در سایر مناطق از تاکیدات وزارت است.

فضلی متذکر شد: وزارت آموزش و پرورش علاوه برعملیاتی کردن استقرار مدیریت یکپارچه از مهرماه امسال ، بر توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی تاکید دارد.
درشهرها و مناطق برخوردار می توان دوره های غیر دولتی را افزایش داد و مناطق کم برخوردار و محروم باید دولتی اداره شود.

وی افزود: ردیف اعتبار مستقل برای دوره پیش دبستانی در لایحه بودجه دولت برای یکسال به تصویب رسیده که درصورت کسب موفقیت تخصیص اعتبار سه ساله خواهد گرفت.

فضلی از تهیه آیین نامه اجرایی پیش دبستانی خبرداد و افزود: کلیات آن درکمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و قرار نیست مربیان استخدام رسمی شوند اما براساس تدوین نظام شایستگی خرفه ای مشغول کار خواهند شد.

وی در پایان بهترین دوران تاریخی آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی را در سال ۸۵ ذکر کرد و گفت: تقویت باورهای فرهنگی دردوره پیش دبستانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

Share