در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی در صومعه سرا مطرح گردید:

دلخوش:مدارس متروکه به کتابخانه عمومی تبدیل شوند/محمدپور:بزرگترین کتابخانه مرکزی شمال کشور نیازمند نگاه همدلانه مسئولین استان است/اسماعیل پور:۹۹ درصد مدیران در روز یک صفحه کتاب هم مطالعه نمی‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دلخوش با اشاره به وجود بسیاری از مدارس متروکه و بلا استفاده در شهرستان صومعه سرا و مناطق مختلف استان گیلان و حتی کشور گفت: باید قانونی مصوب شود تا کلیه مدارس متروکه و تعطیل در سراسر کشور با حفظ مالکیت آموزش و پرورش جهت ایجاد کتابخانه عمومی به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان ،نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان تصریح کرد: متولی اصلی ترویج مطالعه و خواندن در جامعه امروز ایران کتابخانه های عمومی هستند که برای تقویت این نهاد فرهنگی مهم باید تلاشهای بسیاری در سطح ملی و استانی صورت گیرد.

photo_2016-07-14_19-56-27جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان صبح امروز با حضور سید کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، حسین اسماعیل پور فرماندار شهرستان صومعه سرا، معاون و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی و نیز روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستانهای استان در سالن جلسات فرمانداری صومعه‌سرا برگزار شد.

در این نشست نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اهمیت مطالعه کتاب خصوصا در کشور اسلامی ایران اظهار کرد: در بین تمام کشورهای دنیا، ایران یکی از کشورهای اسلامی است که کاملترین کتاب در اختیار ماست و ما همواره مقید به رعایت رهنمودهای آسمانی این کتاب الهی هستیم.

اقتصاد مقاومتی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب برگرفته از قرآن کریم است

سید کاظم دلخوش با بیان اینکه کاملترین کتاب در بین کتب آسمانی قرآن است، افزود: بعد از قرآن هیچ کتاب در کره خاکی بر مردم نازل نشده و نخواهد شد و بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰سال نقطه‌ای از آیات آن تحریف نشده است. وی گفت: تحریف نشدن قرآن کریم بعد از این همه سال نشان از  قدرت و معجزه خداوندی است و همانطور که خداوند این کتاب آسمانی را به پیامبر نازل کرده حافظ آن نیز می باشد.

دلخوش با بیان اینکه خداوند آیات قرآن را به عنوان چراغ راه هدایت برای مردم مشخص کرده است، تصریح کرد: یکی دیگر از معجزات کلام الله مجید داشتن ویژگی زمان و مکال شمول بودن ایات آن است، چنانچه رعایت اقتصاد مقاومتی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب برگرفته از قرآن کریم است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگیهای کتاب آسمانی قرآن کریم مطالعه را یکی از مهمترین ویژگی انسان مقید به دین اسلام برشمرد و با انتقاد از عدم توجه برخی از مردم به مقوله خواندن کتاب گفت: تا به امروز میزان درستی از سرانه مطالعه در کشور توسط نهادهای ذیربط ارائه نشده که این موضوع باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه کتابخوان واقعی بسیار محدود است اظهار کرد: برای حل این معضل فرهنگی تنها نهادی که می تواند بعنوان متولی اصلی ترویج خواندن در جامعه امروز ایران مثمر ثمر واقع شود کتابخانه های عمومی و کتابداران آن هستند که برای تقویت این نهاد فرهنگی مهم باید تلاشهای بسیاری در سطح ملی و استانی صورت گیرد و من هم به عنوان نماینده این استان هر کاری در این زمینه بتوانم، انجام خواهم داد.

سید کاظم دلخوش ضمن ارزیابی مثبت عملکرد اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ایجاد بسترهای مناسب کتاب و کتابخوانی در استان گیلان از امیر محمدپور بجهت مدیریت این نهاد مهم فرهنگی در استان قدردانی کرد.

به هر اندازه سرانه مطالعه در جامعه افزایش یابد میزان سرانه جرم کاهش پیدا می‌کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه کتاب‌های مفید می‌توانند ما را به سمتی سوق دهند که درست فکر کنیم، افزود: به هر اندازه سرانه مطالعه در جامعه افزایش یابد میزان سرانه جرم کاهش پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه در صدا و سیما، کتابخانه‌ها باید نقش پررنگی داشته باشند، گفت: رسانه ملی باید با تهیه برنامه هایی با محوریت کتاب طعم شیرین خواندن را به آحاد جامعه منتقل کند و این یکی از مهمترین وظایف رسانه ملی است.

آمادگی نمایندگان گیلان از حمایت از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور

وی در ادامه نقش مجلس شورای اسلامی در تسهیل شرایط و اختصاص امکانات بیشتر به کتابخانه های عمومی را یادآور شد و اظهار کرد: نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی آمادگی دارند تا برنامه ها و ایده های متولیان امر کتاب و کتابخانه های عمومی در استان گیلان را در قالب ماده واحده در صحن مجلس مورد بررسی قرار دهند.

مدارس متروکه به کتابخانه عمومی تبدیل شوند

دلخوش در ادامه با اشاره به وجود بسیاری از مدارس متروکه و بلا استفاده در شهرستان صومعه سرا و مناطق مختلف استان گیلان و حتی کشور گفت: باید قانونی مصوب شود تا کلیه مدارس متروکه و تعطیل در سراسر کشور با حفظ مالکیت آموزش و پرورش جهت ایجاد کتابخانه عمومی به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شوند. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رشد سرانه مطالعه در کشور باید نوع مطالعه با تکنولوژی روز همراه باشد.

بزرگترین کتابخانه مرکزی شمال کشور نیازمند نگاه همدلانه مسئولین استان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ادامه این نشست اظهار کرد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی، سفیران کتاب استان و به عنوان بازوان اصلی ترویج خواندن در گیلان و کشور در حال خدمت‌رسانی هستند.

امیر محمدپور با بیان اینکه تمسک به اسلام و ارزش‌های اسلامی و اتحاد و اتفاق دو نکته درخشان در وصیت‌نامه عبادی، سیاسی امام خمینی(ره) است، افزود: اگر این دونکته در عمل و نگاه مسئولین و دست اندرکاران در نظام اسلامی رعایت شود همه مشکلات در حوزه های مختلف مرتفع خواهند شد.

وی یکی از مهمترین حوزه های نیازمند نگاه همدلانه در کشور و استان گیلان را کتابخانه های عمومی عنوان کرد و افزود: یکی از مصادیق این نیاز همدلانه اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت بعنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور است.

 محمدپور کمبود فضای مطالعه در استان مخصوصا شهر رشت را بزرگترین دغدغه علاقمندان به کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکزی شمال ایران با ۸ هزار متر زیربنا بعد از ۱۴ سال فقط ۵۰ درصد رشد فیزیکی داشته است که این موضوع موجب آزردگی خاطر علاقمندان به کتاب در استان شده است.

بهره برداری از۵ کتابخانه عمومی در هفته دولت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه از نمایندگان استان انتظار می‌رود تا با پیگیری مناسب اعتبار کافی برای اتمام این پروژه از سوی دولت اختصاص دهند، گفت: علی رغم همه مشکلات پیشرو در تامین فضای مطالعه در استان، با حمایت و همدلی و عزم موجود در استان همزمان با هفته دولت ۵ کتابخانه در گیلان با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری می رسد. وی بهر برداری از ۲کتابخانه سیار و۳کتابخانه عمومی در استان را حاصل تلاش دست اندرکاران در حوزه کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی به بخش کودک توجه ویژه‌ای دارد خاطرنشان کرد: امروز در استان گیلان همه کتابخانه های عمومی  مجهز به بخش کودک هستند.

وی با اشاره به برگزاری طرح نشست کتابخوان، اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۱۶۲ نشست کتابخوان در استان گیلان برگزار شده است.

مرگ فرهنگی جامعه زمانی اتفاق می‌افتد که کتاب جزء حاشیه‌های زندگی قرار گیرد

در ادامه حسین اسماعیل‌پور، فرماندار صومعه‌سرا نیر در ادامه این نشست با بیان اینکه بنیان اسلام با «اقرأ» شروع شده و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: مسابقه کتابخوانی بین مسئولان و مدیران استان و شهرستان صومعه‌سرا برگزار شود.

وی با بیان اینکه مسابقات کتاب‌خوانی فقط برای مردم عادی برگزار می‌شود در صورتی که ۹۹ درصد مدیران در روز یک صفحه کتاب هم مطالعه نمی‌کنند، تصریح کرد:  مرگ فرهنگی جامعه زمانی اتفاق می‌افتد که کتاب جزء حاشیه‌های زندگی قرار گیرد .

اسماعیل‌پور با اشاره به اهمیت موضوع خواندن در جامعه یادآور شد: به ازای هر ساعت مطالعه‌ای که صورت می‌گیرد به همان اندازه میزان جرم کاهش پیدا می‌کند. وی در ادامه با استقبال از برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب در شهرستان صومعه سرا اظهار کرد: از همه کسانی که طرحی نو برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند استقبال و در صورت تایید طرح، در شهرستان اجرایی خواهد شد.

فرماندار صومعه‌سرا همچنین با بیان اینکه در چند روستای این شهرستان نیازمند تامین کتابخانه هستیم گفت: کتابخانه در حال احداث تنیان تا پایان سال جاری تحویل اداره کتابخانه‌های عمومی استان گیلان می‌شود.

در این نشست همچنین روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستانها ضمن ارائه گزارش از عملکرد کتابخانه های عمومی در چهارماهه نخست سال جاری به ارائه آمار استقبال از ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستانها پرداختند.

 tel final1

Share