مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به مناسبت روز جهانی دریانورد

دریانوردی و تکریم دریانورد، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان طی پیامی روز جهانی دریانورد را تبریک گفت و مطرح کرد: ٩٠ درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود و لذا دریانوردان رکن اصلی توسعه تجارت و اقتصاد کشورها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان طی پیامی روز جهانی دریانورد را تبریک گفت و مطرح کرد: ٩٠ درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود و لذا دریانوردان رکن اصلی توسعه تجارت و اقتصاد کشورها هستند.

cheraghi-04-23_09-19-12 (2)وی با اشاره به برنامه توسعه و چشم انداز ٢٠ ساله کشور، بر لزوم توسعه دریامحور مطابق با دیدگاههای مقام معظم رهبری تاکید کرد و افزود از آنجاییکه دریا برای همه است لذا کشتیرانی، ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان و کشور اسلامی ما است و می بایست حمل و نقل دریایی در کشور، بالاخص استان گیلان رونق و توسعه یابد.
شعار امسال روز دریانورد توسط آیمو «دریا برای همه» انتخاب شده است که ارتباط تنگاتنگی با شعار روز جهانی دریانوردی یعنی «کشتیرانی، ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان» دارد و بر این موضوع تاکید می کند که دریانوردان نه تنها برای صنعت کشتیرانی یا تحقق اهداف شغلی خود در دریا تلاش می کنند، بلکه به همه انسان ها خدمت می کنند و در نتیجه دریانوردی و تکریم دریانورد، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز است.
سازمان بین‌المللی دریانوردی طی کنفرانس دیپلماتیک اصلاح کنوانسیون STCW در سال ٢٠١٠، به منظور تقدیر از دریانوردان، روز ٢۵ ژوئن سال میلادی هر سال را بعنوان روز دریانورد تعیین نموده و از کشورهای عضو سازمان بین‌المللی مذکور درخواست نموده است تا در آن روز طی مراسمی از دریانوردان قدردانی به عمل آید. کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) در سال ١٩٧٨ میلادی ( برابر با ١٣۵٧ شمسی ) با هدف یکسان سازی و معرفی یک الگوی واحد و جدید به عنوان حداقل استاندارد های آموزشی دریانوردان به تصویب رسید و یکی از مهم ترین کنوانسیون های مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) محسوب می گردد. دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ٧/۵/١٣٧۵ به این کنوانسیون ملحق گردید. یکی از اهداف اصلی و مهم این کنوانسیون آموزش موثر و یکسان دریانوردان شاغل در بخش شناورهای تجاری ناوگان بین المللی و پیشگیری از بروز حوادث و سوانح دریایی ناشی از عامل خطای انسانی می باشد.
بر همین  اساس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران روز÷ چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان “روز دریانورد” تعیین و  در تقویم دریایی کشور درج گردیده و هرساله در این روز مهم مراسمی جهت قدردانی و سپاس از زحمات هزاران دریانوردی که در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات وابسته به آنها در ساحل و در دریا  به کار و تلاش مشغول هستند به عمل می آید و  هدف آن در جهت جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه انجام می گیرد.

شایان ذکر است تقدیر از دریانوردان در سراسر دنیا برگزار می شود و این بزرگداشت، فرصتی را ایجاد می‌نماید که تلاشهای حدود یک و نیم میلیون دریانوردی که در سراسر دنیا فعالیت می‌نمایند مورد قدردانی قرار گیرد. در کشور ما نیز مراسم روز دریانورد برگزار می‌گردد این مراسم فرصت مناسبی جهت اشاعه فرهنگ دریانوردی، اطلاع رسانی عمومی از شغل حساس و مهم دریانوردی و همچنین مسائل مختلف مربوط به دریانوردی و کشتیرانی بشمار می‌رود.

*** دریانوردان و نیروی دریایی متخصص عنصر اصلی و محوری توسعه دریانوردی محسوب می شوند

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن چندین هزار کیلومتر خط ساحلی، بعنوان یک کشور دریائی بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان محسوب می‌شود و با ناوگان عظیم کشتیرانی تجاری خود، در کشتیرانی بین‌المللی نیز نقش آفرین می‌باشد. اقتدار کشتیرانی و دریانوردی کشور علاوه بر برخورداری از تجهیزات و امکانات سخت افزاری و زیرساختهای مربوطه به سرمایه ارزشمند انسانی و از خود گذشتگی دریانوردان، بستگی بسیار دارد. از نکات مهمی که هم اکنون در سطح بین‌المللی توجه ویژه ای به آن می شود کمبود نیروی متخصص دریانورد است. البته یکی از راهکارهای حل این مشکل جهانی رفع مشکلات و مسائل مربوط به دریانوردان است و می‌بایست با سیاست‌گذاریهای مناسب درخصوص رفع کمبود نیروی دریانورد اقدام نمود. از سوی دیگر مسائل بیمه، بازنشستگی و حقوق و مزایای دریانوردان بطور نظام‌مند می بایست پیگیری شود و دریانوردان عزیز از امنیت شغلی لازم بهره‌مند باشند و با آرامش و خاطری آسوده‌تر و امید به آینده روشن به فعالیت در دریا مشغول باشند  همچنین می بایست تدابیر لازم انگیزشی در جهت بهبود شرایط زندگی و کار، بر روی کشتی و حمایتهای لازم از خانواده دریانوردان اتخاذ گردد.
نیروی دریایی متخصص عنصر اصلی توسعه است و برای توسعه حرفه دریانوردی لازم است که توجه ویژه به دریانوردان و منابع انسانی فعّال در دریا شود. از این رو باید به ارتقای دانش دریانوردی در کشور اهتمام و عنایت خاص داشته باشیم و ضمن ادای احترام ویژه به دریانوردان و سهم غیرقابل انکار آنها در تأمین رفاه همه مردم، بر فراهم آوری محل کار امن، برخورد عادلانه، حمایت و پشتیبانی مستمر و احترام بی دریغ نسبت به دریانوردان، لازم است تلاش کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دریانوردان از محل کار امن و ایمن مطابق با انتظارات دنیای مدرن امروز برخوردارند؛ زمانی‌ که کشتی آنها با حادثه مواجه می‌شود، برخورد مناسب و عادلانه‌ای با آنها می‌شود؛ پشتوانه محکمی درصورت رهاشدن در بندر دارند؛ به خاطر مسائل امنیتی بی‌دلیل مجبور به ترک بندر نمی‌شوند؛ وقتی به خاطر مسائل کاری در مناطق تحت نفوذ دزدان دریایی قرار می‌گیرند به خوبی پشتیبانی و حمایت می‌شوند و موقع مواجهه با اضطرار در دریا نیز بدون حمایت و پشتیبانی رها نمی‌شوند  چراکه دریانوردان نقش غیرقابل انکاری در حصول اهداف کشتیرانی ایمن، امن و کارآمد در اقیانوس‌های پاک دارند؛ اهدافی که آیمو، به‌عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، با وظیفه تنظیم کشتیرانی بین‌المللی برای خود و مجموعه صنعت کشتیرانی تدوین نموده است.
مهندس چراغی در پایان افزود : با توجه به جایگاه ویژه دریانوردی در جهان در این روز ما در بنادر،شرکت های کشتیرانی و البته سازمانImo برای یادآوری تاثیر دریانوردان در زندگی جشن می گیریم و به بیش از یک میلیون دریانورد که در سرتاسر گیتی در حال فعالیت بر روی ناوگان های تجاری و راهبردی هستند  ادای احترام می کنیم و این روز را به کلیه دریانوردان، فعالان عرصه دریاها و خانواده‌های محترم آنان تبریک گفته، امیدواریم تمامی دریانوردان عزیز در پناه خداوند قادر متعال و با آرامش خاطر و ایمنی و امنیت کامل، به نقش و جایگاه حرفه‌ای خود بعنوان پیشگامان عرصه اقتصاد دریاها افتخار کنند.
وی طی پیام ویژه ای به دریانوردان خزر بیان داشت: در هر نقطه از دریای خزر هستید، به شما ادای احترام می‌کنیم و یاد و خاطره آن‌دسته از همکاران شما که جانشان را در راستای خدمت به کشتیرانی از دست داده‌اند، را گرامی می‌داریم.

tel final1

Share