درباره یک عکس قدیمی با شهید افتخاری/

روایت ولیزاده از گلایه‌ای که سبب همراهی با شهید افتخاری شد/هنگامی که راهی خانه خدا شده بود ریاست بنیاد شهید را از او گرفتند اما هیچ وقت گلایه نکرد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ولیزاده شهید افتخاری را مردی بزرگ معرفی کرد و گفت: او عالمی روشنفکر و همراه محرومان و مظلومان بود و مردم شهرستان فومن و شفت به پاس قدردانی از زحمات این مرد بزرگ امروز فرزند ایشان را بر کرسی نمایندگی نشاندند.


اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روزها که حرف از شهید افتخاری در جای جای شهرستان فومن و شفت می پیچد می توانید در فضای مجازی فراگیر امروزی عکسهایی را پیدا کنید که برای خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از فومن, در این میان عکسی از شهید افتخاری و همراهانش که جناب فرامرز ولیزاده از خبرنگاران با تجربه شهرستان و از فعالان عرصه مطبوعات در آن حضور داشت توجه ام را به خود جلب کرد. نزد این خبرنگار ارجمند رفتم و از آن عکس و خاطراتش در زمان شهید افتخاری پرسیدم.

گلایه ای که سبب همراهی با شهید شد
photo_2016-07-16_13-37-19

این خبرنگار با تجربه اظهار کرد: من از سال ۱۳۵۴خبرنگار روزنامه کیهان و در سال ۵۸ اطلاعات و بعد روزنامه رسالت و دیگر روزنامه های کشوری بودم.
ولیزاده که هم اکنون عضو شورای شهر فومن نیز هست در ادامه گفت: در زمان نمایندگی شهید افتخاری در سال ۶۷ و ۶۸ سعادت داشتم در خدمت این شهید بزرگوار باشم. روزی در جلسه شورای اداری که آن زمان به شکل امروزی نبود از ایشان خبری چاپ نمودم که بعد از چند روز ایشان سخت گله مند شده بودند و گفته بودند من این حرف را نزدم و خبرنگار به اشتباه نوشته و در آن زمان من حدودا من ۳۵ سال داشتم.

با این حرف من نزد ایشان رفتم و به ایشان گفتم شما آنچه گفته بودید را من نوشتم و صدای ایشان را که ضبط شده داشتم برایش گذاشتم و او از این کارم بسیار خرسند شد و بعد از آن من همیشه همراه و مشاورش بودم.
ولیزاده از رفتن به جبهه به عنوان یکی دیگر از خاطرات خود نام برد و گفت: سه بار ساکم را بستم و ساعتها منتظر ایشان در همین مغازه مطبوعاتی ام منتظر ماندم اما قسمت نشد که با او به جبهه بروم.

شهید افتخاری کارهای زیادی برای انجام دادن داشت

وی افزود: در آن زمان برای اجرای مراسم کلنگ زنی و یا کارهای عمرانی کسی حاضر نمی شد و مردم یک ترس خاصی داشتند. برای بیمارستان امام حسن مجتبی شاید باورتان نشود ما با اصرار توانستیم ۱۵ الی ۱۶ نفر را برای کلنگ زنی ببریم و حتی عده ای ایشان را تهدید می کردند که چرا چنین کارهایی می کند.و در آن روز اگر پدر شهیدان ادبی مهذب نبود شاید کلنگ بیمارستان به زمین نمی نشست.
ولیزاده ادامه داد: آن سال مثل امروز دسترسی آسان به اطلاعات فراهم نبود و بارها دوربینم را گرفتند و بارها ما را سنگ باران کردند.

وی از احداث مخابرات و اوردن کد به شهرستان توسط شهید افتخاری خبرداد و گفت: او کارهای زیادی را انجام داد و در دست انجام داشت که شهید شد.
عضو شورای شهر و خبرنگار اسبق این شهرستان خاطرنشان کرد: مردم فقط از مسافت دور کار ایشان را نظارگر بودند و کمتر جلو می آمدند در حالی که امروز در هر برنامه ای ما شاهد حضور انبوه مردم و مسئولان هستیم.

خاطرات یک عکس قدیمی

photo_2016-07-16_13-37-28از او درمورد عکسی که کنار شهید افتخاری داشتند پرسیدم و ایشان با ناراحتی گفت: ما این عکس را در مسیر جاده ماسوله به خلخال- ماجلان گرفتیم.

ولیزاده گفت: من و شهید افتخاری و پسرش حاج مهدی که امروز نماینده این شهر است و در ان روز ۱۴ ساله بود به همراه آقای سیرتی رئیس دفترش و یحیی مدیر کل اداره دارایی استان و کاظمی نماینده مردم خلخال در منطقه حاضر شده بودیم.

خبرنگار با تجربه شهرستان فومن ادامه داد: در آن زمان توافقی بین شهید افتخاری و جناب کاظمی نماینده مردم خلخال در مورد باز کردن مسیر راه در منطقه ماسوله به ماجلان و خلخال که بسته شده بود صورت گرفت و قرار بود نماینده مردم فومن از ماسوله تا شال و نماینده مردم خلخال از خلخال تا شال را زیرسازی و اسفالت کنند تا مردم بتوانند راحت تردد کنند.
ولیزاده گفت: کاملا آن روز را به یاد دارم وقتی به منطقه کوهستانی از ماسوله به طرف شال رفتیم مردمان زیادی دور شهید افتخاری جمع شدند و از ایشان تشکر می کردند که برای رفع مشکل آنها به آن منطقه رفته است. در این منطقه و مناطق خلخال به ماسوله از مناطقی بود که میوه محلی از تولیدات کشاورزان بوده و راهی برای انتقال این میوه به گیلان نبود و نماینده خلخال و فومن با تعامل که داشتند پیگیر این راه بودند.

ولیزاده از پیگیریهای متعدد شهید افتخاری و رضوی مشاور نماینده خلخال در مورد این راه گفت و تصریح کرد: ما بارها در مورد این راه در روزنامه کیهان نوشتیم و شهرستان نیز پیگیر بودند و باز شدن این راه آرزوی ما بود. امروز هنوز هم مسیر جاده ماسوله ماجلان به خلخال اگر چه باز است ولی کامل نیست.

photo_2016-07-16_13-37-15هنگامی که راهی خانه خدا شده بود ریاست بنیاد شهید را از او گرفتند اما هیچ وقت گلایه نکرد

وی ادامه داد: افتخاری توان کاری بالایی در جهت رفع محرومیتها داشت و زمانی در همان سال به ایشان اعلام شد که به خانه خدا و راهی مکه می شود و وقتی به فرودگاه رفت و شاید هنوز داخل هواپیما نشده بود, پست بنیاد شهید به شخص دیگری داده شد و او شاید در جریان بود و یا خودش خواسته بود اما هرگز ما نفهمیدیم چرا در آن حالت این پست به کسی دیگری رسید اما وقتی ایشان از سفر برگشت هیچ گله ای نداشت.

ولیزاده شهید افتخاری را مردی بزرگ معرفی کرد و گفت: او عالمی روشنفکر و همراه محرومان و مظلومان بود و مردم شهرستان فومن و شفت به پاس قدردانی از زحمات این مرد بزرگ امروز فرزند ایشان را بر کرسی نمایندگی نشاندند.

خبرنگار: زلیخا صفری

tel final1

Share