مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبرداد

تدوین ۱۰پروژه شاخص گردشگری گیلان در چارچوب اقتصاد مقاومتی + جزئیات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تدوین ۱۰ پروژه شاخص گردشگری استان در چارچوب اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا علیزاده اظهار داشت: با بررسی های صورت گرفته در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح های شاخص استانی استخراج شده و تمرکز بر روی منابع اعتباری و فرایند پیگیری اجرای پروژه ها تا بهره برداری در چارچوب نظام برنامه ریزی در دستور کار قرار گرفته است.

palizade_2016-02-17_19-18-05وی اظهار کرد: استفاده بهینه از هتل ایران در رشت، مرمت بنای تاریخی قلعه رودخان در فومن، مرمت و ساماندهی آرامگاه میرزاکوچک جنگلی در رشت، مرمت بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان، مطالعه و ایجاد پنج پروژه چندمنظوره گردشگری در نقاط مختلف استان، مطالعه و ایجاد مجتمع تولیدی و نمایشگاهی صنایع دستی در فومن و بندر انزلی، مطالعه و ساماندهی بازارچه صنایع دستی پیرسرای رشت، توسعه موزه رشت و نیز ایجاد سایت موزه مارلیک از جمله طرح ها و پروژه های شاخص تدوین شده است.

علیزاده افزود: این برنامه ها طبق چارچوب های تدوین شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به درآمد ۷۷۳ میلیون ریالی از محل درآمدهای موزه ها و بناهای تاریخی در سال پایه برنامه پنجم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: این میزان در زمان حاضر به چهار میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریال رسیده که رشد ۴.۵ برابری را نسبت به سال پایه برنامه پنجم توسعه نشان می دهد.

این مسئول همچنین از فعالیت سه موزه در سال پایه برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: این رقم اکنون به پنج موزه رسیده و تا پایان سال ۱۳۹۵ به هفت موزه و تا پایان سال ۱۳۹۶ به هشت موزه افزایش می یابد.

در حال حاضر تاسیسات گردشگری گیلان موجبات اشتغالزایی شش هزار و ۳۲ نفر (چهار هزار و ۹۲۶ نفر مرد و یک هزار و ۱۰۶ نفر زن) را فراهم نموده است.

تاکید مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بر ارائه بسته های جدید گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بر کیفیت بخشی به خدمات سفر و ارائه بسته های جدید گردشگری تاکید نمود و گفت: نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز همچون ایام گذشته انجام می شود.

رضا علیزاده در تشریح این مطلب با بیان اینکه همواره در طول سال شاهد حضور گردشگران در گیلان به ویژه در نوار ساحلی استان هستیم، تامین امنیت در سواحل را از مهمترین مواردی دانست که مورد توجه مقامات استانی قرار دارد.

وی از فعالیت طرح های سالم سازی دریا در گیلان و شروع فعالیت های آنها از اوایل خرداد ماه امسال خبر داد و افزود: با توجه به اینکه طرح های سالم سازی دریا در تمام شهرستانهای ساحلی استان فعالیت دارند، نظارت بر عملکرد این طرح ها به صورت دائمی با همکاری فرمانداری های شهرستان های ساحلی صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هر ساله غرق شدگی ها در خارج از طرح های سالم سازی رخ می دهد، گفت: با توجه به استقرار ناجیان غریق در طرح های سالم سازی دریا، در صورت بروز سانحه احتمالی، ناجیان غریق به فوریت به امداد و نجات اقدام می کنند اما در خارج از طرح های سالم سازی به دلیل نبود ناجی احتمال غرق شدگی چند برابر افزایش می یابد.

این مسئول بیان داشت: بر اساس آمار اعلام شده میزان غرق شدگی گردشگران در آبهای استان گیلان در تابستان سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ کاهش چشمگیری داشته که این مهم بر مبنای نظارت بیشتر بر عملکرد طرح های سالم سازی، کیفی سازی این طرح ها و افزایش تعداد ناجیان غریق آموزش دیده در این حوزه محقق گردید.

علیزاده توسعه بوم گردی را یکی از اهداف مهم در حوزه گردشگری گیلان دانست و تاکید کرد: شرایطی را فراهم شده تا گردشگران بتوانند با اسکان در اقامتگاه های بومی استان تحت عنوان خانه مسافر واقع در روستاهای هدف گردشگری بیش از پیش با ارکان گردشگری روستایی گیلان و جاذبه های گردشگری آنها آشنا شوند.

این مسئول با تاکید بر حفظ حقوق شهروندی برای گردشگران، میزبانی برتر را بعنوان الگوی اصیل گیلانی در همه امورات مرتبط با گردشگری لازم الاجرا دانست و  افزود: در ایام تابستان نظارت بر عملکرد تمام واحدهای اقامتی و پذیرایی گیلان با جدیت و استمرار انجام خواهد شد تا موجبات رضایت مسافران فراهم آید.

وی با اشاره به اینکه سفر و گردشگری موجب نشاط عمومی و اعتلای فرهنگی می شود، اذعان کرد: ساخت مجتمع های گردشگری ، کاربردی نمودن بناهای تاریخی و نیز توجه به زیرساخت های حمل و نقل گامی در جهت سهولت بخشی به جریان سفر می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بر کیفیت بخشی به خدمات سفر و ارائه بسته های جدید گردشگری تاکید نمود و گفت: نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز همچون ایام گذشته انجام می شود.

tel final1

Share