عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

برجام یک تفاهم تجاری و اقتصادی نیست/توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی کشور است/از هیچ خط قرمزی در مذاکرات عبور نشده/درباره سوریه مذاکرات مشخصی با آمریکا نداشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که امروز چهارشنبه در اولین سالگرد برجام در نشستی خبری حضور پیدا کرد و تأکید کرد که تیم هسته‌ای معتقد است تا این لحظه برجام نقض نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که امروز چهارشنبه در اولین سالگرد برجام در نشستی خبری در خبرگزاری فارس حضور پیدا کرد و تأکید کرد که تیم هسته‌ای معتقد است تا این لحظه برجام نقض نشده است.

۱۳۹۵۰۴۲۳۰۰۰۲۴۶_PhotoA «حمید بعیدی‌نژاد» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز چهارشنبه ٢٣ تیر ماه در اولین سالگرد برجام در نشستی خبری به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

بعیدی‌نژاد گفت: مذاکراتی سخت و پیچیده بود هیچکس تصور نمی‌کرد راه هموار و ساده‌ای پیش رو باشد و بعد از دو سال و نیم مذاکره تفاهم برجام به دست آمد.

وی افزود: بیش از چند ماه از اجرای برجام نمی گذرد و هنوز در ابتدای راه هستیم، به دلیل حساسیت و پیچ‌وخم هایی که در اجرای برجام وجود دارد ما مسیر راحتی برای اجرای برجام پیش‌بینی نمی کردیم.

وی عنوان کرد: روند اجرای برجام تا حدی رضایتبخش بوده است.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: تا این لحظه اعضای مذاکره معتقدند برجام نقض نشده و هنوز امیدواریم که با رایزنی‌‌ها، مشورت‌ها و مذاکرات امکان حل مشکلات وجود دارد.

وی تصریح کرد که به هیچ چیزی کمتر از اجرای برجام رضایت نخواهیم داد و گفت: اواسط هفته آینده نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سردی روابط بین ایران و آژانس و گزارش بان‌ کی‌ مون به شورای امنیت با بیان اینکه هنوز گزارش بان کی‌مون نهایی نشده تأکید کرد این پیش نویسی از گزارش است.

بعیدی نژاد افزود: گزارش دبیرکل باید جامع و کامل باشد و انتظار ما این است این گزارش از توازن کافی برخوردار باشد، پیش نویسی که منتشر شده بسیار غیرمتوازن است امیدواریم گزارشی که منتشر می‌شود متوازن و جامع باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کرد، توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی ایران است و کاملا با اهداف دفاعی تعریف شده و ابزار مهمی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و نقطه قوتی در منطقه است.

خبرنگار اسکای نیوز درباره آزمایش موشکی ایران و مخالفت کنگره با برجام سوال کرد که بعیدی‌نژاد با بیان اینکه مخالفان سعی می‌کنند به هر امری متوسل شوند که برجام اجرا نشود، اظهار داشت: نمی توانیم منافع ملی‌ کشور را بر اساس دیدگاه‌های دیگران تنظیم کنیم؛‌ مخالفان برنامه موشکی ایران در خارج انتظار نداشته باشند ایران  از منافع دفاعی و امنیتی خود صرف‌نظر کند؛ برنامه موشکی‌ ایران تهدیدی‌ علیه کشورها و منطقه نیست.

خبرنگار فارس با اشاره به وعده‌های دولت در خصوص بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و اینکه دنیای پسابرجام دنیای دیگری می‌شود که عملا رخ نداده و شاهد تحریم‌های پسابرجامی آمریکا، مصادره اموال و نشست منافقین در فرانسه هستیم، از بعیدی‌نژاد پرسید آیا این وضعیت نشان می دهد که دولت به دنبال پس گرفتن وعده‌های‌ برجامی‌اش است؟

عضو ارشد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران گفت: برجام یک تفاهم اقتصادی و تجاری نیست؛ نباید نگاه ما به برجام نگاه به یک تفاهم تجاری باشد؛ انتظارات از برجام باید واقعی باشد.

او در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که از هیچ خط قرمزی در مذاکرات عبور نشده است؛ ماموریتی که از ابتدا برای مذاکرات در جمهوری اسلامی تعریف شد حل و فصل مسائل هسته‌ای بود.

بعیدی‌نژاد گفت: تا امروز در جمهوری اسلامی تصمیم گرفته نشده که درباره مسائل اختلافی با آمریکا وارد مذاکره شویم.

وی در پاسخ به سوالی گفت: نقش ایران در صلح و امنیت منطقه و جهان واضح است. انتظار داشتیم روابط منطقه‌ای ما پس از برجام بهبود یابد و کشورهای منطقه استقبال بیشتری از برجام داشته باشند که در صحنه عمل محقق نشد.

بعیدی نژاد اضافه کرد: همواره اعلام کردیم آماده گفتگو و حذف سوءتفاهمات با کشورهای منطقه هستیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار آنا عنوان کرد: اجرای تعهدات ایران در زمینه هسته‌ای توسط آژانس راستی آزمایی می‌شود؛ دبیرکل سازمان ملل باید به یافته‌های آژانس استناد کند؛ ما هستیم که می‌توانیم اعلام کنیم محدویت بانکی حذف شده یا نشده، دبیرکل باید به دیدگاه های ایران استناد کند.

وی همچنین گفت که مذاکرات با روسیه درباره فروش آب سنگین در جریان است.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: هیچکس نمی‌تواند بانکی را مجبور به تعامل با بانک دیگری کند؛‌نمیتوان برای ارتباط بانک‌‌های خارجی با ایران زمانبندی گذاشت.

عضو تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد:به صورت روزانه، هفتگی‌ و ماهانه تماس‌های مختلفی در سطوح مختلف برای حل مسائل بانکی در جریان است که موانع برطرف شود.

بعیدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: در بسیاری از عرصه‌ها محدودیت‌ها برداشته شده از جمله در حوزه‌های کشتیرانی صادرات نفت و پتروسیمی.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس با بیان اینکه برجام  بین ایران و آمریکا تقسیم نشده گفت: یک برجام بیشتر وجود ندارد شروط رهبری نعل به نعل اجرا می‌شود. نباید این تصور را داشته باشیم که هر بدعهدی به نقض برجام منجر می شود؛ مشکلات اجرایی و بدعهدی‌ها به طور جدی مورد توجه است و برای حل آنها تلاش می‌شود.

وی درباره هیات عالی نظارت بر برجام گفت: نباید مسئولیت این هیأت را با موضوعات جاری و سازمان‌هایی که روزمره با مسائل برجام درگیر هستند، خلط کرد. قرار نیست این هیات رأسا وارد مذاکره در خصوص مسائل هسته‌‌ای و تحریم شود. جایگاه این هیات به لحاظ تصمیم گیری جایگاهی عالی است.

بعیدی نژاد گفت: اعضای هیأت کاملا به بدعهدی‌ها و گزارش بدعهدی‌ها حساس هستند.

عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به سوال دیگری گفت: مأموریت ما برای مذاکرات کاملا درباره مسئله هسته‌ای بوده و برجام درباره این مسئله بوده است. آزادی زندانیان آمریکایی ماموریتی جدا از برجام و تصمیم مجزایی بوده است.

وی ادامه داد: ما درباره موضوع سوریه مذاکرات مشخصی با آمریکا نداشتیم و تصمیمی برای مذاکره با آمریکا در این زمینه تا جایی که اطلاع دارم اتخاذ نشده است.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما با آمریکا درباره حقوق بشر اختلافات ریشه‌ای داریم؛ ماموریت ما بحث هسته‌ای بوده است.

وی افزود: هیچ موقع نظام ما انتظار نداشته از مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌های حقوق بشری در بیاید.

عضو تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: براساس برجام مشخص است طرف آمریکایی چه گام هایی را باید بردارد.

tel final1

Share