در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان مطرح شد:

استاندار گیلان: زمینه های گرایش به خواندن کتاب را در روستاها افزایش دهید؛ با جذب منابع در اتمام هر چه سریعتر کتابخانه مرکزی تلاش کنیم/محمدپور: ساخت کتابخانه‌ی مرکزی رشت ۵۸ درصد پیشرفت کار دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان با اشاره به راه اندازی نخستین کتابخانه ی سیار گیلان گفت: با ایجاد فضای مناسب مطالعه زمینه های گرایش به خواندن کتاب را در روستاها افزایش دهید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان با اشاره به همکاری خوب اداره کل کتابخانه ها با دستگاه‌های فرهنگی اظهار داشت: تحرک خوبی را در این اداره کل شاهد هستیم.

۳وی با بیان اینکه با توجه به افزایش فضاهای مجازی زمینه مطالعه در جامعه کاهش یافته است گفت: با ترویج و ایجاد فضای مناسب مطالعه زمینه گرایش به خواندن کتاب در جامعه فراهم خواهد شد.

نجفی با اشاره به راه اندازی نخستین کتابخانه ی سیار گیلان در محدوده روستاهای منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: مکان مناسب مطالعه در روستاها موجود نیست که با اجرای طرح کتابخانه های سیار زمینه گسترش و ترویج مطالعه در استان فراهم شده است.

 وی افزود: هفته دولت امسال دو کتابخانه سیار دیگر به همراه سه کتابخانه در شهرهای استان به بهره برداری می رسد.

نجفی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی شاداب سازی محیط کتابخانه های گیلان تصریح کرد: ایجاد امید و شادابی با فضاسازی فرهنگ مطالعه در جوانان فراهم می شود.

وی بر ضرورت ایجاد امید و نشاط در جامعه تأکید کرد و افزود: رویکرد مهم دولت تدبیر و امید ایجاد امید در جامعه است و کتابخانه‌ها باید از اهتمام لازم در این راستا برخوردار باشند.

نجفی با مثبت دانستن برگزاری نشستهای  کتاب خوان هدف از این طرح را  معرفی کتاب‌های مفید و ترویج کتابخوانی عنوان و با مفید دانستن اجرای آن  خاطرنشان کرد: آموزش بدون مطالعه امکان‌پذیر نیست با افزایش فرهنگ مطالعه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه فراهم خواهد شد.

نجفی توسعه کتابخوانی را از جمله اولیت‌های مهم در جامعه دانست و افزود: آموزش جزو اساس کارها به شمار می‌رود و چنانچه آموزش صورت نگیرد مطمئناً ارتقایی حاصل نخواهد شد.

وی بر ضرورت تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تأکید کرد و افزود: باید با جذب منابع در بحث اتمام هر چه سریعتر این کتابخانه تلاش کنیم.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به اینکه پرداخت نیم درصد از درآمدهای عمومی شهرداری ها در بخش کتابخانه ها افزایش یافته است خواستار تقویت و تداوم انجام این اقدام از سوی شهرداران شد.

مدیر کل کتابخانه‌های استان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده گفت: در سه سال گذشته تعداد کتابخانه‌های گیلان به ۱۰۰ کتابخانه افزایش یافت و بنا داریم در راستای سند سیاست‌ها و شاخص‌های سال ۹۵ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه‌های عمومی به پاتوقی برای خواندن و ارائه خدمات مبتنی بر محوریت فضای کتابخانه تبدیل شود.

امیر محمدپور افزود: در استان گیلان در حال حاضر ۱۴ پروژه عمرانی در بخش  کتابخانه ها در حال ساخت است که کتابخانه‌ی مرکزی رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه‌ی شمال ایران شاخص‌ترین آن است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۳ تا ۹۳ بطور میانگین سالانه ۳۷۰ میلیون تومان به مجری پروژه که اداره کل راه و شهرسازی است اختصاص می‌یافت گفت: پس از سفر دولت تدبیر و امید به گیلان فقط در سال گذشته یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: ساخت کتابخانه‌ی مرکزی رشت ۵۸ درصد پیشرفت کار دارد.

دبیر استانی ششمین جشنواره‌ی استانی کتابخوانی رضوی گفت : مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان در این جشنواره بسیار مطلوب و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه سال گذشته ۵۰ درصد از کتابخانه‌ها فضای مستقل کودک داشتند عنوان کرد: اکنون تمام کتابخانه‌های استان فضای مستقل برای کودکان دارند.

گفتنی است استاندارگیلان در این نشست همچنین در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرد.

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

tel final1

Share