ایمان رنجکش

از شوی ملکه ها تا نمایشگاه های ما!

مدتی است که برخی عبارات چاپ شده بر روی تیشرت و مانتوهای جوانان، در صدر بحث برانگیز ترین سوژه ها در رسانه ها و فضاهای اجتماعی قرار گرفته است. عبارت های انگلیسی «من ملکه هستم» و «من پادشاه هستم» که به ادبیات پشت مانتویی مشهور است!

امسال درحالی وارد پر حرارت ترین فصل سال شدیم که سوژه ها و رخدادهای داخلی بسیاری در جامعه، افکار عمومی را به سمت خود معطوف کرده است. از مرگ غم انگیز سربازان وطن گرفته تا حکایت دراز فیش های نجومی، همه و همه به رکن اصلی بحث ها و دل مشغولی های مردم بدل شده است. شاید از مزیت های زندگی در ایران این باشد که در هر برهه از زمان به فاصله های کوتاه، بحث ها و سوژه های خاصی برای نقد و بررسی وجود دارد و مایه ی خرسندی روزنامه نگاران، نویسندگان و کسانی که در مسیر اطلاع رسانی برای آحاد مردم در حال نقش آفرینی هستند، می شود.

I.ranjkeshمدتی است که برخی عبارات چاپ شده بر روی تیشرت و مانتوهای جوانان، در صدر بحث برانگیز ترین سوژه ها در رسانه ها و فضاهای اجتماعی قرار گرفته است. عبارت های انگلیسی «من ملکه هستم» و «من پادشاه هستم» که به ادبیات پشت مانتویی مشهور است! خیلی سریع وارد کمد لباس بخش وسیعی از جوانان در کشور شده است.

در نگاه اول شاید این مدل لباس ها را باز هم حاصل کج سلیقگی در مواجه با صنعت مد بدانیم و جوانانی که هر چیز فراگیر شده در جامعه را به چشم یک بلیط بخت آزمایی می بینند و می خواهند آن را بیازمایند بدون آنکه پیرامون آن تحقیقی بکنند با این بهانه که مد است و دیگر …!

با کمی بررسی در خصوص محتوای این نوع پوشش ها در می یابیم که این واژگان نه تنها بی معنی نیستند بلکه سابقه تاریخی هم دارند! و این گونه شد که لوگوی تبلیغاتی دولت انگلیس برای پیغام رساندن به سربازانش در جنگ جهانی دوم به محور اصلی پوشش بخشی از جوانان در کشور بدل شد و واکنش های دلواپسانه عده ای را نیز بدنبال داشت.

اما این تنها یک روی سکه است، بخش جالب ماجرا آنجاست که این اتفاقات مصادف شد با هفته عفاف و حجاب. خیابان های شهر پر است از نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مرتبط با این حوزه.

شاید این نمایشگاه ها فرصتی باشد تا بتوان در مسیر ترویج عفاف در جامعه گام های موثری برداشت و بهانه خوبی برای مقابله با فرهنگ های وارداتی؛ اما این نمایشگاه ها بیشتر به دکان فروش جوراب و روسری شباهت دارد تا نمایشگاه فرهنگسازی در حوزه عفاف و حجاب! چرا که این موضوع هنوز برای متولیان این امر به خوبی جا نیفتاده که اگر خواهان فرهنگسازی و تغییر نگرش ها در حوزه ای خاص هستیم باید محتویات و خروجی های کارمان را بر اساس نیازهای روز و دغدغه های جوانان و بهره گیری از نظرات کارشناسی تنظیم کنیم چرا که اگر غیر از این باشد حکایتش می شود همین که در آن هستیم و در غیاب الگوهای جذاب و بومی در جامعه، همچنان ملکه ها و پادشاه ها از در و دیوار شهر بالا خواهند رفت!

ایمان رنجکش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share