آیت الله غرویان:معراج نشان دهنده عظمت روحی پیامبر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر تعبدی بودن واقعه معراج اعلام کرد: معراج با هر تفسیری نشان دهنده علو و عظمت روحی ایشان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از شبستان ،عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر تعبدی بودن واقعه معراج اعلام کرد: معراج با هر تفسیری نشان دهنده علو و عظمت روحی ایشان است.

gharaviano_2016-06-24_00-07-46 آیت الله سید محسن غرویان، در همایش ملی معراج پیام آور خوبی‌ها که امشب(۲ تیر) در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا(علیه السلام) رشت برگزار شد،اظهار کرد: تا برهان و استدلال عقلی برای مطلبی اعتقادی مانند معراج اقامه نکنیم اعتقاد قطعی و یقینی برآن محال است.

وی با بیان اینکه مسلمانان در مسائل عبادی، تعبدیات دارند،گفت: از جمله این تعبدیات خلقت حضرت آدم (علیه السلام) از گل است که قرآن این مطلب را فرموده و ما هم تعبد داریم و پذیرفته‌ایم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود:خلقت یک انسان از گل قابل توضیح دادن از سوی هیچ مفسری نیست.

 وی با بیان اینکه از این نوع اعتقادات تعبدی در دین اسلام فراوان داریم، گفت: معراج، رجعت و معاد جسمانی از جمله این تعبدیات هستند.

 غرویان اذعان داشت: وجه مشترک همه این تعبدیات این است که زوایای پنهانی دارند که عقل و برهان فلسفی نمی‌تواند آنها را تبیین کند.

 وی در خصوص معراج پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) با اشاره به به اینکه جسمانی بودن یا روحانی بودن معراج یک طرف بحث است،گفت:جسمی که این معراج را انجام داده جنبه مهم حقیقت است.

 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: با سرعت نور حرکت کردن که برخی به این نوع سیر در شب معراج باور دارند برای اهل فن بی معنا و کودکانه است چون حرکت با سرعت نور بدن را متلاشی می‌کند.

وی تاکید کرد: بهتر است در این گونه موارد بگوییم نمی‌دانیم اصل مطلب چه بوده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه اینکه معراج پیامبر اکرم( صلی الله علیه واله و سلم) در رویا باشد، مردود است، گفت: سفر در رویا فضل و کمال و اعجاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: معراج در بیداری پیامبر اکرم( صلی الله علیه واله و سلم) بوده و روح و جسم مبارک به عوالم عالیه عروج کرده‌اند.

غرویان با تقسیم جسم به سه صورت عنصری، مثالی و عقلی، گفت: جسم عنصری آثار فیزیکی بر آن تاثیر دارد و جسم مثالی هم آن نوع جسمی است که در عالم رویا با آن سیر می‌کنیم.

وی جسم عقلی را از جسم مثالی لطیف تر دانست و گفت: اگر معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) را با جسم عقلی بدانیم مشلات کمتری در توضیح واقعه خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به دستاورد معراج برای جامعه بشری اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) لطافت روح داشت و معراج با هر تفسیری نشان دهنده علو و عظمت روحی ایشان است.

 وی تصریح کرد: معراج یک مسئله معنوی، روحانی و بیانگر مقام و مرتبت بالای روحی پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) است.

غرویان با بیان اینکه باید در زمان حیات به فکر تعالی روح خود باشیم، گفت: نماز که معراج مومن معرفی شده برای انسان لطافت روحی به ارمغان می‌آورد.

tel final1

Share