با همکاری سازمان مردم نهاد

کوله کتاب به دل روستاهای محروم گیلان می‌رود/استعداد بالای گیلان برای ایجاد کتابخانه‎های سیار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و انجمن توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی حامی طرح کوله کتاب در روستاهای محروم استان گیلان آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های گیلان، در نشست هماهنگی اجرای طرح کوله کتاب که صبح امروز(سه شنبه۱۱خرداد) و با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، زهرا بدن آرا معاون این اداره کل، لامعی نماینده انجمن حامی و مسئولین ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن حامی حضور داشتند، طرح کوله کتاب در ۹ روستای استان گیلان آغاز شد.photo_2016-05-31_12-59-42

گیلان جزو مستعدترین مناطق برای ایجاد کتابخانه های سیار است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این نشست با اشاره به ظرفیتهای ویژه گیلان در حوزه های فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی، استان گیلان را خواستگاه خواندن و جزو اولین ها در حوزه ایجاد کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

امیر محمدپور مردم گیلان را مردمی کتاب خوان و اهل تفکر نامید و با اذعان به وجود بسیاری از مشکلات پنهان در پشت زیباییهای طبیعی این خطه اظهار کرد: علیرغم تصور بسیاری از هموطنانمان که این منطقه از ایران عزیز بدون دغدغه می دانند، بسیاری از روستاهای ما با فقر و عدم داشتن امکانات گذران زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه کتابخانه های عمومی سعی کردیم در اقصی نقاط گیلان و در شهرها و روستاها کتابخانه های عموی را ایجاد کنیم اظهار کرد: با وجود اقدامات ارزنده در این حوزه هنوز با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله فراوانی احساس می شود. محمدپور روستاهای گیلان را جزو مستعدترین مناطق برای ایجاد کتابخانه های سیار دانست و با اشاره به راه اندازی نخستین کتابخانه سیار شمال کشور در منطقه آزاد بندر انزلی و برای پوشش روستهای این منطقه این تجربه را بسیار مفید و استقبال مردم روستاهای بندر انزلی این طرح را امیدوارکننده توصیف کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان اجرای طرحهای ابتکاری از جمله اجرای طرح کوله کتاب در مناطق روستایی را یکی از این طرحهای خوب در حوزه ترویج خواندن در میان مادران، کودکان و نوجوانان این مناطق عنوان کرد و با استقبال از اجرای طرح کوله کتاب در ۹روستای محروم آن را گامی امیدبخش در جهت اعتلای خواندن در سراسر گیلان دانست.

تا زمان اتمام پروژه های در حال احداث کلنگ کتابخانه جدیدی در گیلان بر زمین نمی زنیم

امیر محمدپور همچنین رتبه سرانه فضای مطالعه گیلان در کشور را ۲۶، و شاخص فضای مطالعه را به ازای هر ۱۰۰گیلانی ۱مترو۴۶ عنوان کرد و با اشاره به احداث ۱۸کتابخانه در شهرستانهای استان گفت: بر اساس سیاستهای سال خواندن که در سال جاری از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تدوین و ابلاغ شده است برنامه جامعی برای تکمیل این پروژه ها و شاداب سازی کتابخانه های موجود در دست اقدام داریم و سعی خواهیم کرد تا زمان بهره برداری از این کتابخانه های عمومی کلنگ پروژه جدیدی در استان بر زمین نزنیم. وی همچنین ورود دولت و استفاده از ظرفیت خیرین در ایجاد کتابخانه های سیار را بسیار مهم دانست.

در این نشست همچنین لامعی مسئول انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی با اشاره به فعالیت انجمن حامی از سال ۸۸در ساخت و تجهیز کتابخانه های روستایی گفت: طبق دستورالعمل انجمن حامی ساخت کتابخانه در روستاهایی با بیشاز ۱۵۰۰نفر انجام میشود .وی ادامه داد طرح کوله کتاب برای روستاهای کمتر از هزارو پانصد نفر اجرا خواهد شد.

مسئول انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی در تشریح این طرح گفت : در هر کوله ۱۱۰ تا ۱۴۰ عنوان کتاب با موضوعات کودک و نوجوان ،زنان،و مهارتهای زندگی وجود دارد و بصورت چرخشی در بازه زمانی یک ماهه به روستاهای هدف منتقل خواهد شد.

لامعی افزود در ابتدای هر کتاب توضحاتی در باره طرح ودر انتهای کتاب نیز فرم نظر سنجی قرار داده شده است .و برای تشویق و ترغیب بیشتر مخاطبین مجلاتی به آنان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد انجمن حامی یک سازمان مردم نهادی است که از سال ۸۰فعالیت خود را در زمینه تجهیز مدارس آغاز کرده و از سال ۸۸به تجهیز کتابخانه های عمومی پرداخته است که تا کنون در ۲استان این این طرح اجرایی و با استقبال خوبی مواجه شده است.

مسئول انجمن حامی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، تجربه بسیار موفقی از اجرای طرح کوله کتاب در کشور رقم خواهد خورد.

در پایان این نشست، طرح کوله کتاب در روستای فشتکه شهر خمام و با حضور مدیرکل و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، اعضای انجمن حامی و مسئولین سازمان منطقه ازاد بندر انزلی آغاز شد.

گفتنی است نخستین کتابخانه سیار استان گیلان نیز در مراسم آغاز طرح کوله کتاب به خدمات دهی به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در این روستا مستقر بود که با استقبال خوبی از سوی اعضای انجمن حامی مواجه شد.

انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی ، سازمانی مردم نهاد و داوطلبانه است که بر پایه اعتماد عمومی و جذب کمکهای مالی ، معنوی و بشر دوستانه نیکوکاران و حمایت نیروهای متخصص با تکیه بر همراهان بومی تلاش میکند تا ضمن ساخت ، بازسازی ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و فرهنگی و همچنین نظارت و پشتیبانی در مناطق بسیار دور افتاده و محروم امکان تحصیل ، ارتقاء سطح کیفی آموزش و رشد فرهنگی   را برای کودکان و نوجوانان این مناطق فراهم آورد و فرصتهای مناسب برای بروز توانائی‏های شخصی میسر ساخته و از استعدادهای این مناطق در جهت ،ایجاد زیر ساخت جامعه ای سالم و کارآمد بهره ببرد.

tel final1

Share