شاهین آبزن

چرا هیچ وقت صحبت از زیتون نمی شود؟

سالهاست دلم برای درختان راست قامت و همیشه سبز زیتون می سوزد که هر ساله محصولشان را سخاوتمندانه به ما می دهند و در عوض ما هیچ کاری برای حالشان نکردیم

 سالهاست می نویسیم، می گوییم و می شنویم که ایهاالناس زیتون میوه مقدس و مورد احترامی است که خداوند در قرآن مجید به آن سوگند یاد نموده و در ادیان مختلف از آن به عنوان میوه شفا دهنده و مقدس نامبرده می شود.abzan_2016-06-10_21-09-17

کار به اینجا ختم نمی شود از اعصار گذشته و دور، از شاخ و برگ این درخت کهن و مقدس به عنوان شاخه صلح و دوستی نام می برند که در داد و ستد اقوام مختلف مانند یونان باستان به عنوان یک سند یا ضمانت کاربرد داشت و در مراسمات جشن و سرور یا اعطای نشان به سرداران تاجی از برگ زیتون استفاده می شد. یقینا خوانندگان فهیم شکوفه های زیتون المپیک یونان را به خاطر دارند که جوایز قهرمانان و مدال آوران المپیک تاجی از برگ زیتون بود که نماد صلح و دوستی است.

به لطف خداوند و عنایت باریتعالی در استان گیلان رستنگاه اصلی زیتون شهرستان رودبار است که بالغ بر دو هزارسال قدمت دارد و قبل از اینکه در نقاط مختلف کشور کشت زیتون مرسوم شود باستان شناسان در کاوش های اولیه خود در تپه باستانی جلالیه رستم آباد به هسته ی زیتون دست یافتند که بالغ بر دو هزار سال قدمت تاریخی دارد و این نشان از مادر بودن سرزمین رودبار در خصوص کشت و پرورش زیتون مرغوب رودباردارد. ناگفته پیداست که در اکثر نقاط کشور زیتون کشت می شود و سطح زیر کشت آن شاید به لحاظ باردهی و محصول بالاتر از شهرستان رودبار باشد اما هیچ وقت طعم و ذائقه زیتون رودبار نمی شود.

با این تفاسیر در نگاه اول شهرستان رودبار به عنوان دروازه ورودی استان و پیشانی گیلان به لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت فراوانی است که متاسفانه با وجود همه مواهب خدادای و طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و گردشگری همچنان در استان مغفول و مظلوم واقع شده است.

چند سالی است که شاهد این هستیم که در جلسات و محافل مختلف خبری واستانی از هر چیزی صحبت به میان می آید الا زیتون رودبار که میوه استراتژیک و محصول مهم گیلان است و سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از این سوغاتی گیلان استفاده می کنند. چندی پیش استاندار محترم گیلان در جلسه ای از وضعیت برنج، چای و بادام گیلان سخن به میان آوردند و ابراز نگرانی نمودند. همین چند روز پیش مسئولان شهر لاهیجان جشنواره ملی شکرانه برداشت چای را در بام سبز لاهیجان برگزار نموده و کلی سرو صدا به راه انداختند و در رادیو و تلویزیون از صنعت چای و اهمیت آن سخن ها گفتند.

یادم نمی رود که امام جمعه محترم رشت در چند خطبه نماز جمعه این شهراز دغدغه و نگرانی خودشان در خصوص وضعیت شالیکاران و برنج و بادام و چای گیلان ابراز نگرانی کرده و مسئولان و دست اندرکاران را توصیه به بهبود وضعیت کشاورزان گیلانی نمودند. روی سخنم با مسئولین عزیز استان خصوصا استاندار پرتلاش و مکتبی گیلان است که این روزها دغدغه توسعه استان را دارند و صد البته که در سفرهای متعددشان به سرزمین شکوفه های زیتون از خاطرات گذشته خود با این مردمان سخت کوش سخن ها گفتند و خود را یک رودباری نامیدند، جناب آقای دکتر نجفی، اگر حال و روز برنج، نوقان، بادام و چای استان خوب نیست حال زیتون رودبار که آبروی گیلان و قدمتی بیش از همه محصولات دارد بیش از پیش خراب است و کشاورزان رودباری سالهاست که چشم به یاری مسئولان دارند.

ذکر این نکته ضروری است که فرمانداران شهرستان در ادوار گذشته و خصوصا جناب آقای سید محمد احمدی فرماندار فعلی شهرستان رودبار مکررا در خصوص وضعیت زیتون تلاش نموده و پیگیری های اداری داشته و دارند اما جای برگزاری جشنواره ملی زیتون در ابعاد ملی در سطح شهرستان رودبار به شدت خالی است و کشاورزان زیتون کار سالهاست که صورت خود را با سیلی صبر و تحمل سرخ نگهداشته اند و دم نمی زنند. جناب آقای دکتر نجفی، استاندار قدر شناس استان زر خیز گیلان. بنده به عنوان عضوی از مردم سرزمین صلح و دوستی که سالهاست در هوای پاک این سرزمین اکسیژن تنفس می کنم از شما درخواست عاجزانه دارم اگر چای، نوقان، بادام و حتی ماهی دریای انزلی برای شما اهمیت دارند و برایشان وقت می گزارید و دغدغه شما شده، یادتان نرود که سرزمین رودبار رستنگاه میوه مقدس زیتون است که سالیان سال آبروی گیلان است.

جناب دکتر نجفی از بس در صدا و سیمای گیلان کارشناسان در خصوص برنج و چای صحبت کرده اند ما رودباری ها یادمان رفته که ما هم زیتون داریم. سهم مردمان ما از گردشگری و بازار اکثرا با زیتون است و فرزندان ما همانند درختان پربار زیتون رشد و نمو کرده و چه بسا این درختان مقدس حکم خانواده و فرزندان ما را دارند.استاندار عزیز، چرا این روزها کسی از زیتون رودبار صحبت به میان نمی آورد؟

چرا این همه جشنواره بادبادک و ماسه های شنی، چای ؛ بادام، توت فرنگی و رشته خشکار در جای جای گیلان برگزار می شود و صدا و سیما با تمام توان از این مراسمات گزارش و خبر تهیه می کند اما کمتر ازحال  زیتون رودبار را می پرسد؟ ظاهرا یادمان رفته که شهرستان رودبار ورودی و پیشانی گیلان است، شاید هنوز یادمان نیست اولین شهید انقلاب اسلامی از این سرزمین است، شاید به ذهنمان خطور نکند که اولین شهید جنگ تحمیلی استان از شهرستان رودبار است.

شاید هنوز خوب به این موضوع فکر نکردیم که یکی از وزرای دوره قاجاریه از روستای انبوه رودبار بوده، آیا مردمان گیلان می دانند که ۴۱۴ شهید گلگون کفن و صدها جانباز و آزاده و ایثارگر سهم زیادی از حضور این مردمان در جنگ تحمیلی است؟ آیا تندیس خلبان شهید سردار سید علی اقبالی دوگاهه را در پارک رودبار ندیده ایم؟ آیا تپه های باستانی چراغعلی تپه و جام مارلیک که در روستای نصفی کشف شد را فراموش کرده ایم؟ آیا توربین های بادی، سد سفیدرود، سرو هزار ساله هرزویل و دهها بقعه متبرکه و نقاط دیدنی و خوش آب و هوای رودبار را از خاطر برده ایم؟ نکند ما را از جغرافیای گیلان پاک کرده اند؟ این سرزمین پهناور که ۲۵۵۰ کیلومتر وسعت دارد زادگاه حضرت آیت الله رودباری است، شهرستان رودبار زادگاه قهرمانان ورزشی زیادی است که اکثرا از مدال آوران المپیک و جهان و ملی پوش هستند. استاندار عزیز گیلان، مردم شهرستان رودبار حماسه های بی نظیری از خود به جا گذاشته اند.

هنوز یادمان نرفته استخوان های تکه تکه شده خلبان شهید سید علی اقبالی را که مردم عاشقانه بر آن بوسه می زدند. همان استخوان های که صاحبش برای از بین بردن پایگاه موشکی العقره عراق و اسارت بدستور صدام ملعون توسط بعثی های سنگدل بدن مبارکش از وسط به دونیم شد و در عراق به خاک سپرده شد، استاندار عزیز جواب این همه ایثارگری را چه کسی خواهد داد؟ آیا شایسته مردمان مومن و خداجوی رودبار این است که تنها محصول استراتژیکشان در غربت و گمنامی باشد؟ دلمان لک زده از یک مصاحبه اختصاصی برای نجات زیتون رودبار. از بس از برنج و ابریشم و چای و بادام شنیده ایم دیگر فراموش کرده ایم که ما هم زیتون داریم.

دلم نمی آید بیش از این گله کنم، استاندار عزیز جناب آقای دکتر نجفی جسارتم را ببخشید اگر اینگونه سخن گفتم، سالهاست دلم برای درختان راست قامت و همیشه سبز زیتون می سوزد که هر ساله محصولشان را سخاوتمندانه به ما می دهند و در عوض ما هیچ کاری برای حالشان نکردیم. جناب دکتر نجفی سخن کوتاه می کنم مردمان سرزمینم منتظر هستند که باز هم چهره مهربانتان را در صفحه تلویزیون شبکه باران ببینند و از زیتون و مردمان دیار شهید سید یونس رودباری برای مردم استان صحبت کنید. دلمان برای شنیدن صحبت های پر از مهر شما برای زیتون رودبار تنگ شده.

شاهین آبزن

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share