با سخنرانی اساتید دانشگاه

وقتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شهرداری رشت نقد می‌شود!/ از «عدم وجود دموکراسی در آمریکا» تا «منطق فکری آمریکایی ها بر اساس اجماع واشنگتن»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برای شما مخاطبان هم مطمئنا جای سوال خواهد بود که اساسا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه ربطی به رشت و شهرداری رشت دارد! اما اگر بدانید که قرار است ساختمان تاریخی شهرداری رشت به «خانه گفتمان شهر» تبدیل شود, دیگر این مسئله برای شما تعجب آمیز نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , شاید محمود باقری خطیبانی که در جلسه این هفته شورای شهر رشت در مخالفت با سفر کاری شهردار رشت به پکن گفته بوده « روابط بین الملل می خواهیم برای چه؟» اطلاعی از این موضوع نداشت که قرار است به فاصله چند ساعت بعد در تالار شهرداری رشت نشست تخصصی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود. برای شما مخاطبان هم مطمئنا جای سوال خواهد بود که اساسا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه ربطی به رشت و شهرداری رشت دارد! اما اگر بدانید که قرار است ساختمان تاریخی شهرداری رشت به «خانه گفتمان شهر» تبدیل شود, دیگر این مسئله برای شما تعجب آمیز نخواهد بود.

حالا به همراه یکدیگر آنچه که در نشست تخصصی آسیب شناسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل گذشته است را مرور می کنیم.

مدیریت شهری بدون دیپلماسی شهری محلی از اعراب نداردxax3

شهردار رشت در این نشست با اشاره به آغاز طرح مارشال در سالهای دور در کشور اظهار کرد: از شروع به کار طرح مارشال ۳ برنامه ۷ ساله و ۲ برنامه ۵ ساله در کشور اجرا شده است.
دکتر سید محمد علی ثابت قدم تصریح کرد: طی اجرای برنامه های مذکور تغییر و تحولات راهبردی متعددی در کشور صورت گرفته است.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه مقاوم شدن اقتصاد یک اصل اساسی محسوب می شود، اظهار کرد:  در سال اقدام و عمل به فرموده مقام معظم رهبری به جای اینکه به کلی گویی ها پرداخته شود، باید سیاست داخلی را درون زا کنیم.

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت وبلند مدتی را در دست اجرا داریم، تصریح کرد: تلاش می شود تا با مدیریت درون زا و استفاده از نیروهای داخلی متخصص توسعه شهر را رقم بزنیم.

وی افزود: نگاه ما به شهر رشت باید یک نگاه توسعه محور باشد، ما باید از سرمایه گذاران گیلانی، داخلی وخارجی برای توسعه شهر بهره بگیریم.

شهردار رشت ادامه داد: در توسعه فضاهای شهری و بسط و کیفی سازی آن باید علاوه بر اعتمادسازی مردم، دستاوردهای اقتصادی و رونق بخشیدن اشتغال پایدار نیز در نظر گرفته شود تا اقتصاد شهری را به سمتی هدایت کند که ضمن برخورداری مردم از شادابی و نشاط کامل فرهنگی، عملاً مقاومت را در اقتصاد ببینند.

دکتر ثابت قدم ایجاد و ارتقای سرمایه گذاری با هدف توسعه گردشگری را نقطه عطف شهرداری رشت برشمرد و گفت : اگر قرار است سرمایه گذاری در این شهر با هدف گردشگری انجام پذیرد باید اعتماد محلی را در مقیاس محلات شهر و فضاهای کالبدی درون شهری در مقیاس افزایش مشارکت های عمومی و ارتباط مردم با مدیریت شهری توسعه داد.

وی با بیان اینکه به زودی شهرها به جهان شهر ها تبدیل خواهند شد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری بدون دیپلماسی شهری محلی از اعراب ندارد.

شهردار رشت ۴ محور بانکی بودن شهرها، رقابت پذیر بودن، مدیریت شفاف و انعطاف مدیریتی را لازمه مهم مدیریت شهری در دنیای امروز قلمداد کرد و افزود: اگر به دنبال تحقق موارد مذکور هستیم، مشارکت با سازمانها و انجمن هایی که این مقیاسها را در بحث ملی و بین المللی فراهم می کنند، ضروری خواهد بود.

دکتر ثابت قدم در پایان اعلام کرد: چنین جلساتی را در این سالن که به نام تالار گفتگو نامگذاری شده است، برای همه انجمن های شهری و تخصصی برگزار خواهیم کرد.

از وحدت آمریکایی تا اجماع واشنگتن

xax4در ادامه این مراسم ، استاد تمام گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان نیز  با بیان اینکه انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل با مجوز وزارت علوم سالهاست که فعالیت می کند، اظهار کرد: انجمن مذکور تنها انجمن تخصصی در زمینه روابط بین الملل در کشور می باشد.

دکتر رضا سیمبر با اشاره به حکمرانی تفکر نظام سرمایه داری در آمریکا تصریح کرد: آمریکایی ها در راهبردهایی که ترسیم می کنند، وحدت دارند.

وی منطق فکری آمریکایی ها را بر اساس اجماع واشنگتن عنوان کرد و افزود: راهبردهای سیاست خارجی آمریکا در دوره هیچ یک از روسای جمهور این کشور تغییری نخواهد کرد، بنابراین نباید هیجان زده شویم که چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه تنها در رویکردها و تاکتیک ها سیاست خارجی آمریکا تغییرات حاصل می شود، خاطرنشان کرد: دموکرات ها در مباحث حقوق بشر بسیار برجسته نشان می دهند و جمهوری خواهان این کشور نیز سیاست مداخله جویانه دارند.

سیمبر با اشاره به تفکر عوام گرایی و احساسی در انتخابات آمریکا، اظهار کرد: آمریکایی ها در عرصه سیاست های خارجی و داخلی خود متناقض عمل می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم آمریکا هیچ یک از احزاب دموکرات و جمهوری خواه را قبول نداشته و اعتقاد دارند که نظام سرمایه داری آمریکا رئیس جمهور این کشور را انتخاب می کنند.

قدردانی شیرزاد و پیشگرxax5

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به ضرورت تداوم نشست های تخصصی در همه حوزه ها و با رویکردهای گوناگون، اظهار کرد: فضای شهر رشت نیازمند این است که با همه اختلاف نظرها،  گفتمان ها جریان داشته باشند.

فاطمه شیرزاد با ابراز خرسندی از اینکه حوزه مدیریت شهری  این گفتمان را در یک محیط  و محور فرهنگی آغاز کرد، افزود: پیشنهاد می کنم که نشست تخصصی بعدی در مورد انتخابات ریاست جمهوری کشورمان برگزار شود.

فرانک پیشگر دیگر عضو شورای شهر نیز با تقدیر از شهردار رشت بابت برگزاری این گونه همایش ها اظهار کرد: این نشست ها سبب ارتقای دانش و معلومات شهروندان خواهد شد.

  در آمریکا دموکراسی نیست

xax7مدرس دانشگاه های گیلان نیز در این مراسم سیاست های کشور آمریکا در تولید کشورهای ورشکسته مانند عراق و لیبی موثر دانست و اظهار کرد: منطقه خاورمیانه از دو جنبه معنوی و اقتصادی برای این کشور اهمیت دارد.

دکتر روح الله منعم افزود: جایگاه اقتصادی خاورمیانه به دلیل دستیابی کشورهای توسعه یافته به انرژی های نو و تجدید پذیر به تدریج در حال  کاهش است و برای آمریکایی ها منطقه جنوب شرقی آسیا اهمیت بیشتری دارد،اما به لحاظ معنوی به دلیل منطقه اورشلیم در فلسطین که برای مذهبی ها و یهودیان متدین مقدس است، خاورمیانه را از دست نخواهند داد.

مدرس دانشگاه های گیلان ادامه داد: این تغییر نگاه آمریکایی ها در حوزه اقتصادی می تواند امنیت آل سعود را به مخاطره بیاندازد، چرا که دیگر نفت و گاز الویت خود را از دست داده است.

منعم با بیان اینکه موضوعات برجام، دولت جعلی اسلامی(تکفیری) و اسرائیل محور هایی هستند که باعث می شود انتخابات آمریکا برای ما مهم باشد، تصریح کرد: هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا دیدگاه های خاص خود را در برابر موضوعات فوق دارند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه فرایند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در هر دوره ۲ سال به طول می انجامد، اظهار کرد: سیستم انتخابات کشور آمریکا بسیار متفاوت، جالب و پیچیده است.

دکتر حسین دهشیار با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا کارآمدترین سیستم حکومتی را در جهان دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه  در این کشور دموکراسی نیست اما طوری جامعه را اداره می کند که هیچ گاه موضوعات ماهیت امنیتی پیدا نمی کند، بلکه فقط سیاسی دیده می شود.

وی با بیان اینکه سیستم در آمریکا به گونه ای نیست که فرد یا گروه خاصی بهره ببرد، خاطرنشان کرد: در این کشور سیستم طوری چیدمان شده است که عملا نخبگان حاکم کشور را اداره می کنند.

گفتنی است در این مراسم دکتر ضیاء الدین صبوری دبیر انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل توضیحاتی در رابطه با این انجمن و برنامه های آتی ارائه کرد.

xax2

tel final1

Share