دیارمیرزا گزارش می دهد

وحدت کلمه شهرداران گیلان بر موضوعی که درآمد پایدار شهری را با اخلال رو به رو می‌کند/وقتی مدیران امور شهری از سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده رضایت ندارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هم اکنون شهرداران و اعضای شورا در سراسر کشور نسبت به سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین زمان پرداخت مطالبات که از سوی سازمان امور مالیاتی از مودیان دریافت می شود معترض هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از مترقی ترین نظام های مالیاتی از مهرماه سال ۱۳۸۷ و به صورت مرحله ای در کشور اجرایی شده است. هم اکنون تاثیر سهم مالیات بر ارزش افزوده بر شهرداری های کشور به حدی است که این منبع مالی هم اکنون یکی از پایدارترین منابع درآمدی برای اداره شهرها محسوب می شود و سهم زیادی از منابع درآمدی شهرداری ها را به خود اختصاص می دهد خصوصا اگر در سراسر کشور با معضل رکود ساخت و ساز هم مواجه باشیم.آنچه که در شرایط فعلی رخ داده این است که هم اکنون شهرداران و اعضای شورا در سراسر کشور نسبت به سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین زمان پرداخت مطالبات که از سوی سازمان امور مالیاتی از مودیان دریافت می شود معترض هستند.

در همین زمینه دیارمیرزا گفتگویی کوتاه با چند شهردار گیلان انجام داده است که با یکدیگر می خوانیم.

۱۷۲۰۰۳۶۸_۸۳۲۹۹۰۹dbdbaشهردار آستارا: وضع خراب است

علی کوهی شهردار آستارا در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به اینکه در یک جمله می توان گفت«وضع بسیار خراب است» تصریح کرد: دریافتی شهرداری ها از سهم ارزش افزوده در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۵۰ درصد کاهش داشته و روند سال ۹۵ نیز بسیار نامطلوب است.

وی با عدم رضایت از میزان دریافتی سهم شهرداری ها از ارزش افزوده گفت: می گویند ۸۵ درصد مالیات ها را وصول می کنیم پس در این صورت چرا با کاهش ۵۰ درصدی سهم شهرداری ها از ارزش افزوده مواجه هستیم!؟

کوهی در پایان گفت: پرداخت ارزش افزوده رضایت بخش نیست.

شهردار لاهیجان: به هیچ وجه از روند موجود رضایت نداریم

agashte17-b88b-43deb85e24e3شهردار لاهیجان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با بیان این که زمانی که دولت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را چه به صورت اظهارنامه و یا فاکتور فورش به صورت نقد دریافت می کند انتظار می رود این نهاد به همان سرعت و به همان شیوه سهم شهرداری ها را هم پرداخت نماید.

سعید آگشته روند حال حاضر را رضایت بخش ندانست و اذعان داشت: با توجه به این که حسابداری شهرداری ها به صورت نقدی است و با ذکر این نکته که دولت خود این قانون را وضع کرده است می‌تواند با ایجاد تعهد برای سازمان مالیاتی آنها را مکلف به پرداخت سهم شهرداری ها نماید ولی متاسفانه اتفاقی که هم اکنون در حال روی دادن است اصلا خوشایند نیست.

آگشته ارزش افزوده را به عنوان یک درآمد پایدار تلقی کرد و افزود: اما متاسفانه از ارزش افزوده با توجه به عدم ابزار کنترلی مناسب از سوی دولت نمی توان از آن به عنوان یک درآمد پایدار استفاده نمود و به هیچ وجه از روند موجود رضایت نداریم.

شهردار انزلی: به مبلغ اختصاص یافته همواره معترض بوده ایمی

shaban_8911در همین زمینه رضا پورشعبان در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: به مبلغ ارزش افزوده اختصاص یافته به شهر انزلی همواره معترض بوده ایم.

شهرداری انزلی گفت: با توجه به وجود بندر و گمرک و درآمد بالای این دو نهاد انتظار داریم که مبالغ پرداختی بیشتر از وضعیت فعلی باشد. هم اکنون تصمیم گیری در خصوص میزان سهم شهرداری ها در سطح کشور صورت می گیرد و در سطح استان به شهرداری ها پرداخت می شود.

پورشعبان در خصوص زمان پرداخت سهم شهرداری هم این چنین بیان داشت: بین پنجم الی دهم ماه پرداخت می شود و انتظار داریم قبل از ماه پرداخت شود تا وقفه ای در پروژه های عمرانی و سایر موارد صورت نگیرد و در هر حال انتظار اصلاح روند موجود را داریم.

ی در پایان گفت: هم اکنون میزان پرداخت شده ثابت نیست و سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان به شهرداری انزلی پرداخت شده است.

مدیر درآمد شهرداری رشت: اخلال در کسب درآمد پایدار شهرداری ها در صورت روند موجود 

d2مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه می بایست یک آسیب شناسی کلی در خصوص این مبحث پر اهمیت صورت گیرد, اظهار کرد: هم اکنون زمان و مبلغ سهم پرداختی شهرداری ها مشخص نیست و طبیعی است وقتی منابع مالی به درستی پیش بینی نشود وظایف قانونی شهرداری در جهت پیشبرد برنامه های توسعه شهری نیز با اخلال رو به رو خواهد شد.

مریم تجددی از عدم توزیع کامل و به موقع عوارض و وجوه متمرکز شهرداری ها که موضوع ماده ۳۹ قانون مالیات و ارزش افزوده است به عنوان یکی از مشکلات موجود در این مسیر نام برد و گفت: کاهش و تاخیر در توزیع عوارض ۱۲ در هزار گمرکی موضوع تبصره ۳ ماده ۴۱ , در کنار شفاف نبودن میزان عوارض و وجوه وصولی و توزیع آن بین شهرداری ها دو مشکل دیگر هستند.

وی با اشاره به عدم ارائه اطلاعات لازم توسط دستگاه های ذیربط علی رغم تکلیف قانونی دستگاه ها مبنی بر پاسخگویی اظهار کرد: اگر روند موجود ادامه داشته باشد شهرداری ها در مسیر کسب درآمد پایدار در تامین هزینه های خود دچار مشکل خواهند شد.

 

tel final1

 

Share