با حضور مسئولان بلندپایه دانشگاهی

نهمین همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه در دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا افتتاحیه نهمین همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه، با هدف تحلیل و بررسی تجارب تاریخی و چشم انداز روابط فرهنگی دو کشور، با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد تاریخ ترکیه و دانشگاه گیلان، صبح امروز در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا افتتاحیه نهمین همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه، با هدف تحلیل و بررسی تجارب تاریخی و چشم انداز روابط فرهنگی دو کشور، با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد تاریخ ترکیه و دانشگاه گیلان، صبح امروز در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد.reziUntitled
دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای مراسم ضمن خوش آمدگویی به مهمانان داخلی و خارجی حاضر، ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه را بسیار دیرینه خواند و این ارتباط را تعاملی پایدار و به دور از فراز و نشیب در روابط سیاسی دو کشور دانست.
رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به تاریخ روابط دو کشور ارتباط فرهنگی گسترده میان دو ملت را ریشه در همدلی فرهنگی ایرانیان و ترکان دانست و با اشاره به فراوانی واژگانی زبان فارسی و ترکی در یکدیگر به رغم تفاوت ماهیت لغوی دو زبان، این امر را نشان از تعامل گسترده دو ملت دانست. دکتر رضی در ادامه با اشاره به نقش نیروی انسانی جوان و نخبه در تعمیق این ارتباطات خواستار توجه ویژه به این ظرفیت در فضای فرهنگی دو کشور شد.
در ادامه مراسم دکتر خلج منفرد دبیر علمی همایش ضمن ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری همایش، این همایش را دارای دستاوردهای بزرگ فرهنگی دانست. دکتر منفرد در ادامه از ارسال ۵۶ مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: پس از داوری ۴۰ عنوان مقاله برای ارائه در این همایش دو روزه برگزیده شده است.t6rUntitled
پس از ایشان دکتر دریا اورس رئیس بنیاد آتاتورک طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه گیلان بر اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: هرچه زمان می گذرد اهمیت روابط دوستانه ایران و ترکیه را بیشتر احساس می کنیم. دکتر اورس در ادامه با اعلام خبر انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه به پیشبرد هرچه سریعتر تعاملات فرهنگی دو کشور کمک نماید.
دکتر رفیق توران رئیس بنیاد تاریخ ترکیه نیز در این مراسم مروری بر سیر تاریخی روابط دو کشور ایران و ترکیه داشت و زیربنای تاریخی و فرهنگی دو کشور را علی رغم اختلافات گذرا، ریشه دار و عمیق خواند.
در این مراسم دکتر سلیمانی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر نصیری دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بیان سخنان خود پرداختند.
شایان ذکر است این همایش طی دو روز و در دو پنل مختلف در دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد.

jaeUntitled

tel final1

Share