عقیل حق شناس

منتقدان مانع توسعه منطقه آزاد انزلی نشوند

امروز منطقه آزاد انزلی در مسیر توسعه قرار گرفته است و چه منتقدان دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند این منطقه مسیر پیشرفت و آبادانی خود را ادامه خواهد داد.

aghilUntitledبیش از یک دهه از شروع به کار منطقه آزاد انزلی می گذرد ، منطقه ای که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب از مزیت های ویژه بسیاری برخوردارمی باشد. بی شک از دلایل اصلی انتخاب شهر انزلی به عنوان منطقه آزاد وجود بزرگترین بندر دریای خزر، نزدیکی به پایتخت ، پتانسیل نیروی انسانی و وجود سابقه طولانی در تجارت و ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر،دسترسی آسان به مراکز صنعتی کشور ، وجود بازار در دسترس کشورهای حاشیه دریای خزر و قرار گرفتن در مسیرکریدور شمال جنوب بوده است . انتخابی هوشمندانه که بیشترین منافع ملی را در خود جای داده است. مسئولان وقت نظام مقدس جمهوری اسلامی با آگاهی کامل و بر اساس مزیت های بالقوه شهر انزلی، نسبت به راه اندازی منطقه آزاد انزلی اقدام نمودند . این منطقه نیاز به انسجام و اتحاد بیشتر مسئولان برای رشد و توسعه متناسب با مزیتهایش دارد.

در مدیریت بازاریابی مبحثی به عنوان سیکل عمر کالا داریم که شامل مراحل  معرفی ، رشد ، بلوغ و افول می گردد .یعنی  شما برای اینکه کالای خود را عرضه کنید باید ابتدا آن را معرفی کنید . مرحله  معرفی به معنای افزایش هزینه ها می باشد. اکنون حدود ۱۲ سال از آغاز به کار منطقه آزاد انزلی می گذرد و این منطقه اولین دهه حیات خود را سپری نموده است.    اگر سازمان منطقه آزاد انزلی رابه عنوان یک کالا و ارزش گران قیمت در نظر بگیریم بعد از گذشت بیش از یک دهه این سازمان در مرحله معرفی و رشد قرار داردواقدامات صورت گرفته در دو  سال گذشته با جهشی بسیار بزرگ نسبت به ۱۰    سال ابتدایی ، مانند  دعوت از ریاست محترم جمهور ، دعوت از ریاست محترم تشخیص مصلحت نظام، برگزاری اجلاس   اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر ، بازدید سفرای کشورهای خارجی قدرتمند اقتصادی مانند چین از منطقه ، برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  و دهها جلسات  مشابه در حد وزرا و معاونان آنها نشان از عزم جدی مدیران منطقه آزاد انزلی در راستای شناسایی و معرفی بهتر توانمندی های این منطقه در داخل و خارج کشور دارد .بی شک تمام اقدامات صورت گرفته با پشتوانه فکری و در راستای بهره گیری از تمام ظرفیتهای کشوری جهت افزایش سرعت توسعه اقتصادی این منطقه بوده است.

با نگاهی دقیق به عملکرد مدیران فعلی منطقه آزاد انزلی،  نکته ای که نظر مخاطب را جلب می کند، ارتقای سطح منطقه از استانی به ملی و منطقه ای می باشد . هرچند در مورد عملکرد مدیران این سازمان در حوزه های مختلف نقدهایی وجود دارد لکن دلیل نمی شود که این نقدها غیرمنصفانه و بدون در نظر گرفتن اقدامات ارزشمند تیم مدیریت در دولت تدبیر و امید باشد .

در روزهای اخیر نقدهایی به عملکرد مدیران این سازمان می گردد که بی شک ناشی از عدم توجه به روند شکل گیری و توسعه این منطقه در سال های گذشته دارد . نکته قابل تامل این است که کسانی این نقدهای غیر کارشناسی را انجام داده اند که  بدلیل جایگاه شغلی،کمتر کسی از آنان انتظار نظرات بدون پشتوانه اطلاعاتی وکارشناسی را دارد . هرکس که با این سازمان در طول یک دهه گذشته از نزدیک آشنا باشد به راحتی می تواند تحولات ظاهری و حتی ساختاری این منطقه درزمان مدیریت جدیدرا لمس کند .

منتقدانی که امروز نقد کننده عملکرد این سازمان هستید، چطور می توانید چشمان خود را بر روی این همه اقدامات ببندیدو آنها را نبینید، چطور می توانید رونق کسب و کار مجتمع های تجاری ونوس و ستاره شمال با اشتغالزایی برای جوانان منطقه را نادیده بگیرید،چطور می توانید استقبال گردشگران از حوزه های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری این منطقه را نادیده بگیرید ،چطور می توانید صفهای طویل  کانتیرهای حمل کالا ،مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی را نادیده بگیرید ، چطور می توانید ارتقای جایگاه سازمان منطقه آزاد انزلی در سطح ملی و فرا ملی را نادیده بگیرید . چطورمی توانید اقدامات اقتصادی و فرهنگی سازمان درراستای زنده نگاه داشتن فرهنگ گیلان زمین به همراه اشتغالزایی را نادیده بگیرید.

چطور سالهایی که مجتمع های تجاری در رکود به سر می بردند ، زیر ساخت های منطقه با بالاترین درآمدهای نفتی در بدترین وضع ممکن بود و کمترین پیشرفت را داشتند ، بدلیل عدم وجود بستر مناسب جهت سرمایه گذاری، سرمایه گذاران کمی از منطقه استقبال می نمودند ،بدلیل عدم حمایت مسئولان، اشتغال هر روز کمتر می شد ، بدلیل شرایط نابسامان اقتصادی صنایع مستقر در منطقه روز به روز در مشکلات غرق  می شدند ، منطقه آزاد انزلی میزبان هیچ همایش استانی  نبود چه برسد به منطقهای و بین المللی ، شما نظری نداشتید و نقدی بر عملکرد مدیران گذشته نکردید، اما امروز که پس از دو سال و نیم، تیم مدیریت جدید توانسته اقدامات غیر قابل انکار در راستای معرفیهر چه بهتر این سازمان و به نوعی برند نمودن منطقه آزاد انزلی نماید، شما همچنان چشم به نیمه خالی لیوان دوخته اید.

بی شک تا زمانی که منتقدان محترم دوران استراحت خود را در کیش به سرمی برند و پیشرفت های آن منطقه را می بینند، بدون در نظر گرفتن قدمت بیش از سی ساله اشنسبت به منطقه آزاد جوان انزلی،  اقدام به انتقادهای غیر منصفانه از مدیران منطقه آزاد انزلی خواهند نمود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی و تیم جوان همراهش طرح توسعه علمی منطقه آزاد انزلی را در دستور کار دارند و مدیریت ایشان تا امروز نشان از عمل گرا بودن در کوتاه مدت و پر بازده بودن در بلند مدت با حفظ منافع ملی دارد. امروز منطقه آزاد انزلی در مسیر توسعه قرار گرفته است و چه منتقدان دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند این منطقه مسیر پیشرفت و آبادانی خود را ادامه خواهد داد ، پس چه بهتر که با همبستگی و انسجام در سطح استان و کشور به همراه ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی را در راستای اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت یاری کنیم . همگرایی مسئولان استان  بویژه استاندار به عنوان  نماینده عالی دولت در استان در خصوص حمایت از فعالیت های منطقه آزاد انزلی و اعمال مزایای قانونی آن زمینه رشد تنها منطقه آزاد شمال کشور را فراهم خواهد نمود. منتقدان عزیز  هم فرصتهای توسعه استان را به راحتی ازدست ندهند ، با نقد غیر کارشناسی بستر را برای از دست دادن مدیران گیلانی توانمند فراهم نکنند، که در این صورت باز هم گیلان  ما متضرر خواهد شد. بجای صرف انرژی برای نقدهای غیر کارشناسی و ایجاد مانع برای تحقق برنامه ها که هیچ سودی برای استان ندارد  ، توان  خود را برای حمایت همه جانبه از منطقه آزاد انزلی بگذارید.

عقیل حق شناس

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share