مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا:

مدیریت تالاب انزلی اجرایی نشده است/برخی دستگاه‌ها بدون وظیفه سازمانی و تخصص لازم اقداماتی انجام داده‌اند/حل بودجه و میزان کل آن در طرف ایرانی هنوز تعیین نشده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا به بیانیه استانی تاسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: تاکنون بیانیه کمیته استانی توسط اعضای کمیته مدیریت تالاب انزلی به رسمیت شناخته نشده و به اجرا در نیامده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،«توموئو آئوکی» در جلسه احیای تالاب انزلی با اشاره به پیشرفت اقدام‌ها در احیای این تالاب اظهار کرد: در سال نخست اجرای پروژه مذکور ۶ زیرکمیته فنی طرح‌های اجرایی و فعالیت مشترک تهیه شده است.

DSC03395-1وی ادامه داد: در سال دوم هر کدام از زیرکمیته‌های فنی اقدام‌های مقدماتی را برای اجرای پروژه‌ها آغاز کردند و بعضی از پروژه‌ها آغاز شده است.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا با تأکید بر جدیت بیشتر در عملکرد کارآمد و پایدار کمیته مدیریت تالاب انزلی، بیان کرد: یکپارچگی بیشتر فعالیت‌های حفاظت از تالاب انزلی تحت کمیته مدیریت این تالاب حائز اهمیت است.

آئوکی از ادغام کمیته‌های احیای تالاب انزلی و کمیته مدیریت تالاب انزلی با تلاش حجت شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خبر داد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد اعضای کمیته به‌تدریج به اهمیت نقش زیرکمیته فنی واقف شدند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد فعالیت‌هایی که به طور مستقیم به حفاظت از تالاب انزلی مربوط است به‌تنهایی توسط برخی از دستگاه‌ها و بدون وظیفه سازمانی و تخصص لازم در زمینه مورد نظر اجرایی شده و بدون اشتراک اطلاعات با ارگان‌های ذی‌ربط و زیرکمیته‌های فنی مربوطه برنامه‌ریزی شده است.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا، فعالیت‌های مذکور را خلاف اصل کمیته مدیریت تالاب انزلی عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود در صورت لزوم اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان دبیرخانه مدیریت تالاب انزلی هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط را به عهده گرفته و رئیس کمیته به منظور جهت‌دهی مناسب با فعالیت‌ها ارتباط برقرار کند.

آئوکی با اشاره به بیانیه استانی کمیته و مدیریت تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: ۱۵ تیرماه سال ۹۰ کمیته مدیریت تالاب انزلی تاسیس شده اما به نظر می‌رسد تاکنون بیانیه کمیته استانی توسط اعضای کمیته مدیریت تالاب به‌رسمیت شناخته نشده و به اجرا در نیامده است.

وی، خواستار بازنگری و اصلاح محتوای بیانیه استانی کمیته مدیریت تالاب انزلی شد و اظهار کرد: افزودن موارد جدید به منظور اصلاح بیانیه مذکور یا تهیه بیانیه جدید باید بررسی شود.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا با بیان اینکه کمیته مدیریت تالاب انزلی باید زیر نظر شورای توسعه استانداری گیلان قرار گیرد، یادآور شد: وضعیت حقوقی کمیته مذکور ممکن است نیازمند تغییر باشد.

آئوکی، ادامه فعالیت کمیته مدیریت تالاب انزلی به ریاست استاندار گیلان را مطلوب عنوان کرد و افزود: از آنجا که تالاب انزلی باید با رابطه نزدیک مسؤولان و مردم محلی مدیریت شود، پشتیبانی بیشتر و فعالانه‌تر دولت مانند سازمان حفاظت محیط زیست مورد نیاز است.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات برای اجرای فعالیت پایلوت مشترک پیشنهادی، بیان کرد: براساس تفاهمنامه پروژه مقرر است فعالیت‌های پروژه مشترک با اعتبارات مشترک دستگاه‌های ایرانی همتای پروژه و جایکا انجام شود.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا تصریح کرد: با وجود اینکه تمام بودجه پروژه جایکا برای انجام فعالیت‌های مشترک همان‌طور که در تفاهمنامه مشترک ذکر شده، ثابت است اما محل بودجه و میزان کل آن در طرف ایرانی هنوز تعیین نشده است.

آئوکی متذکر شد: چگونگی تامین بودجه طرف ایرانی برای انجام هر کدام از فعالیت‌های مشترک باید به طور فوری تعیین شده و شفاف‌سازی شود.

وی، یکی از منابع بالقوه بودجه در طرف ایرانی را اعتبارات پروژه احیای تالاب انزلی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اعتبارات مذکور برای انجام فعالیت‌های پایلوت مشترک در نظر گرفته نشده و برای فعالیت‌های دیگر صرف می‌شود، انتظار می‌رود استفاده موثر از این اعتبارات برای فعالیت‌های پایلوت مشترک در اسرع وقت بررسی شود.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا خاطرنشان کرد: مطلوب است هر کدام از دستگاه‌های ذی‌ربط در صورت ارتباط فعالیت‌های مشترک با وظایف ذاتی و سازمانی خود نسبت به تامین اعتبارات لازم از منابع ملی و استانی اقدام کنند.

آئوکی به اختصاص بودجه جایکا به فعالیت‌های مشترک هر کدام از کمیته‌های تیم کارشناسی جایکا اشاره کرد و یادآور شد: اختصاص بهینه بودجه از جنبه‌های مختلف مانند نحوه تعیین قرارداد باید بررسی شود.

tel final1

Share