در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر مطرح شد:

محمدپور:مطالعه و کتابخوانی به رشد فرهنگ عمومی می انجامد/قدردانی فرماندار رضوانشهر از نهاد کتابخانه ها در ایجاد لذت خواندن/حجت الاسلام حبیبی:لذت مطالعه را به مردم بچشانیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر گفت: امروز احساس نیاز به مطالعه در جامعه رنگ باخته، اگر نیاز به مطالعه در آحاد جامعه احساس شود یقینا وضعیت شاخصهای مطالعه رشد و بهبود فرهنگ عمومی را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر که با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، عسگرحسنی پور فرماندار شهرستان رضوانشهر، حجت الاسلام و المسلمین حبیبی امام جمعه رضوانشهر، ملیحه پورخدایار رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و نیز اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر و در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، در خصوص مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی رضوانشهر بحث و تبادل نظر شد.

indexمدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این جلسه ضمن یادآوری رشادتها و دلاوریهای ۱۳۶ شهید قهرمان شهرستان رضوانشهر، امنیت و آرامش امروز جامعه ایران اسلامی را مرهون رشادتهای این مردان بزرگ عنوان کرد و گفت: اگر امروز ما در جامعه زندگی می کنیم که دغدغه اش ایجاد بسترهای مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه است باید بدانیم که این دغدغه مندی از همان دوران مجاهدت ۸ساله رزمندگان اسلام اغاز شده و ما ادامه دهندگان راه این عزیزان هستیم.

امیر محمدپور با اشاره به وضعیت شاخصهای مطالعه در شهرستان رضوانشهر نیز گفت: امروز در کتابخانه های عمومی این شهرستان به ازای هر ۱۰۰ رضوانشهری ۱مترو نیم فضای مطالعه، از هر ۱۰۰ نفر دو نفر عضو کتابخانه های عمومی و به ازای هر نفر یک کتاب در کتابخانه های عمومی وجود دارد.

وی اظهار داشت: کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر امروز با بهبود شرایط فیزیکی و نیز توسعه زیرساختهای نرم افزاری گامهای اساسی برای جذب مخاطب برداشته شده است، اما این رسالت مهم جز با همکاری و عزم همگانی همه متولیان امر در شهرستان امکانپذیر نخواهد بود.

کتابداران به عنوان مشاورین امین از فرهیخته ترین اقشار جامعه هستند

محمدپورکتابخانه های عمومی امروزی را مجهز به پیشرفته ترین امکانات عنوان کرد و گفت: کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز با ایجاد امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کاملا در اختیار علاقمندان به مطالعه هستند و هدفی جز اطلاع رسانی در حوزه های مختلف عوم و نیز برآورده سازی نیازهای اطلاعاتی ندارند.

محمدپور ایجاد بخشهای مستقل کودک در همه کتابخانه های عمومی استان، راه اندازی نرم افزار جستجوی آنلاین کتاب” samanpl.ir”” و نیز برگزاری محفل های کتابخوانی نقد و معرفی کتاب را بخش از برنامه های ترویجی در حوزه کتاب خوانی عنوان کرد و گفت: باید با اقدامات تشویقی و جذاب سازی فضا مردم را به مطالعه تشویق کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کتابداران را به تعبیر مقام معظم رهبری مشاورین امین دانست و اظهار کرد: کتابداران کتابخانه های عمومی استان نیز با گذراندن دوره های مختلف آموزشی تخصصی یکی از فرهیخته ترین اقشار جامعه کنونی هستند و آماده پاسخگویی به نیارهای کتابخوانان می باشند.

اجرای طرح کتاب خوان ماه با هدف معرفی کتابهای پرمخاطب کشور

محمدپور در ادامه با یادآوری نامگذاری سال جاری از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با عنوان سال خواندن، یکی از سیاستهای اصلی این نهاد در سال جاری را معرفی و عرضه کتابهای پرمخاطب با عنوان طرح ملی کتاب خوان ماه عنوان و اظهار کردک در این طرح ۴عنوان کتاب به صورت ماهانه جهت مطالعه عموم و از طریق کتابخانه های عمومی در سراسر کشور معرفی و تبلیغ می شوند.

وی ترویج فرهنگ خواندن و در نهایت رشد فرهنگ عمومی را مهمترین هدف نهاد کتابخانه های عمومی در سال خواندن عنوان کرد. محمدپور همچنین از مسئولین شهرستان رضوانشهر خواست با راه اندازی دومین کتابخانه عمومی سیار استان استان گیلان و شمال کشور گام مهمی در ایجاد بسترهای مطالعه در روستاهای این منطقه بردارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان کتاب «سلام بر ابراهیم» که به مرور زندگینامه وخاطرات شهید ابراهیم هادی می پردازد را برای حضار معرفی کرد. این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه ارزشمند یاری رساندند. «سلام بر ابراهیم» کاری است از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی که در قالب زندگینامه ای مختصر و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود الاثر «ابراهیم هادی» منتشر شده است.

تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در حوزه مطالعه قابل تقدیر استindex2

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ایجاد بسترهای مناسب ترویج فرهنگ مطالعه خاطر نشان کرد: این تلاشها و جدیت موجب وفاق و همدلی مسئولین استانی در توسعه زیرساختهای حوزه مطالعه و ترویج خواندن در استان شده و بسیاری از مشکلات در این بخش با پیگیری مستقیم مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به نتیجه لازم رسیده است.

عسگر حسنی پور سوق دادن جامعه به سمت مطالعه و کتابخوانی را عامل بازدارنده قوی برای کاهش ناهنجاریهای اجتماعی عنوان کرد و گفت همه مسئولین شهرستان باید در جهت فرهنگ کتاب خوانی و گسترش آن تلاش کنند.

وی با اشاره به فوائد مطالعه و اینکه چگونه از کتاب استفاده کنیم گفت: مطالعه یک فرآیند ذهنی است که پایه های مهارت را می سازد ، بر خلاف تصاویر دیداری هنگام مطالعه  فکر بیشتری هزینه و از هوش خود بیشتراستفاده می کنیم.

فرماندار شهرستان رضوانشهر با ابراز نگرانی از عدم گرایش جوانان و نوجوانان به مطالعه نیز گفت: امروز بدلیل عدم نیاز به مطالعه و کتاب خوانی گرایش جوانان و نوجوانان ما کتاب های که فرهنگ عمومی جامعه را می سازد کم رنگ تر شده است..

حسنی پور اقدامات اخیر نهاد کتابخانه های عمومی در ایجاد لذت خواندن میان اقشار مختلف مردم را بسیار ارزنده و موثر دانست و گفت: برخلاف رسالت اصلی این نهاد، امروز کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین اماکن ایجاد انگیزه برای مطالعه در جامعه بخوبی عمل می کند.

کتاب ابزاری برای کارهای فرهنگی است

امام جمعه رضوانشهر در این نشست تلاش متولیان امر کتابخوانی در استان را ستودنی و اقدامات اخیر اداره کل کتابخانه های عمومی در این حوزه را موفق خواند و از امیر محمدپور بدلیل موضوعات مربوط به کتابخانه های عمومی با مراجعه مکرر به شهرستانها قدردانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی حبیبی در ادامه با اشاره به آیات و رویات قرآنی گفت: کتاب ابزاری برای کارهای فرهنگی است لذا همه باید لذت مطالعه را به مردم بچشانیم.

وی بیان داشت: کتاب ابزار کار است و از آن می توان برای فراگیر شدن استفاده نمود بنابراین بیشتر از ساختن کتابخانه ها باید بگونه ای کتابخانه های داخل شهر با به روز نمودن کتابها جذاب نمائیم.

در ابتدای این جلسه نیز ملیحه پورخدایار رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان حمایت مسئولین شهرستانی از این حوزه را بسیار امیدوار کننده توصیف کرد.

tel final1

Share