استاندار گیلان در بازدید از کارخانجات و باغات چای فومن:

قیمت برگ سبز چای در سه سال اخیر نزدیک به صد درصد افزایش یافت/دولت صنعت چای را از نابودی نجات داد/سازمان چای زودتر از موعد اقدام به پرداخت بهای برگ سبز کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار صبح امروز در بازدید از کارخانجات و باغات چای فومن افزایش قیمت برگ سبز چای در ۳ سال اخیر را نزدیک به ۱۰۰ درصد عنوان کرد گفت: دولت با تدابیر اتخاذ شده صنعت چای را از نابودی نجات داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدعلی نجفی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه امروز ضمن بازدید از باغات و کارخانجات چای فومن خواستیم خدا قوتی به تولید کنندگان، باغداران و همه‌ی دست اندرکاران دولت در سازمان چای بگوییم افزود: سازمان چای ۴۱ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز تا کنون خریداری کرده است که بیش از  ۷۰ درصد آن درجه یک است.

IMG_6563نماینده عالی دولت در گیلان خرید برگ سبز چای از منابع دریافتی از کارخانه‌داران و نیز منابع داخلی سازمان چای را اقدام مثبت دیگر در استان دانست و افزود: علیرغم اینکه بودجه در هفته‌های اخیر ابلاغ شد اما سازمان چای زودتر از موعد اقدام به پرداخت بهای برگ سبز کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ ماه گذشته  شورای اقتصاد همانند سال‌های گذشته نرخ افزایش قیمت چای به صورت درجه یک و دو مصوب کرد، گفت: مقرر شد قیمت بیشتر محصولات کشاورزی براساس میزان تورم امسال افزایش پیدا کند که تورم امسال به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه با تلاش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و سازمان چای بنای ما براساس افزایش نسبی قیمت براساس میزان هزینه‌های صورت گرفته باشد افزود : بر این اساس شورای اقتصاد  جزئیات روز گذشته قیمت خرید را اعلام کرد.

وی افزود: طبق این مصوبه قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک با افزایش ۱۲ درصد به قیمت حدود ۲ هزار و ۴۴۰ تومان و درجه ۲ با افزایش ۱۳ درصد به  هزار و ۳۶۷ تومان افزایش یافته است.

وی گفت: انجام پرداخت همزمان با تحویل چای توسط باغداران نیز از دیگر اقدامات موثر دولت بوده است که منجر به رقابتی شدن قیمت نیز شده است و برخی کارخانه جات تا هزار تومان بیشتر از قیمت مصوب چای درجه یک بهاره را خریداری کردند.

استاندار گیلان افزایش قیمت برگ سبز چای در ۳ سال اخیر دولت تدبیر و امید را نزدیک به ۱۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: این امر انگیزه‌ای برای کشاورز باغدار در جهت تقویت تولید و نیز کیفیت این محصول ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: پایین آمدن قیمت چای داخلی باعث شده بود نگاه تحقیر آمیزی به این محصول داشته باشند که خوشبختانه هم کیفیت بالا رفت و هم قیمت آن به نرخ جهانی نزدیک شده است.

دکتر نجفی افزود : با اشاره به اینکه سال گذشته در گیلان بیش از ۳ هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت چای داشتیم گفت: دولت تدبیر و امید در مدت ۳ سال با تدابیر اتخاذ شده صنعت چای را از نابودی نجات داد و مصمم به حل مشکلات باقیمانده است.

وی گفت: ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار از مزارع چای مخروبه  به محصولات دیگر تبدیل  شده بود که اکنون در حال برگشت به کشت محصول چای است.

وی یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید برای افزایش امید چایکاران  را پرداخت ۱۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴درصد برای هزینه‌های جاری چایکاران و کارخانه‌داران از محل صندوق توسعه چای عنوان و خاطر نشان کرد: این امر به منظور خود اکتفایی باغدار، تولید کننده و کارخانه‌دار در ایام برداشت چای است.

وی افزود: امسال همچنین دولت و وزارت جهاد کشاورزی اهتمام ویژه‌ای در آبیاری تحت فشار محصولات باغی و زراعی دارند که قطعاً منجر به رشد خوب محصولات خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: سهمیه ای که امسال توانستیم در بخش آبیاری تحت فشار برای استان بگیریم در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار هکتار است که بخشی برای چای و بخشی برای سایر محصولات است.

tel final1

Share