تنها کتابخانه شفت در تصرف شهرداری

غصب مکان کتابخانه شفت توسط شورای شهر/نبود نگاه فرهنگی در شهرستان شفت/مردم پیگیر مطالبه به حق خود از شورا شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کتابخانه شهر شفت درحالی چندسال است که با اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان در یک مکان قرار گرفته که ساختمان اهدایی برای کتابخانه توسط یکی از خیران شهر، به اشغال شورای شهر شفت در آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مریم اصغری در مهر نوشت: کتابخانه شهر شفت مشکل کمبود فضا دارد و چند سالی است صرفا برای اینکه درش به روی علاقه مندان باز بماند، همجوار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شده تا امید کتابخوان های شهر نا امید نشود.۲۰۹۳۳۶۶

این وضعیت در حالی است که یکی از خیران شهرستان از سال های پایانی دهه ۴۰ ساختمانی را به منظور بهره برداری با هدف کتابخانه اهدا کرده است اما، اشغال این ساختمان توسط شورای شهر باعث شده تا رویای داشتن فضایی مستقل برای کتابخانه شهر شفت به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود.

از سویی کتابخانه مدعی است ساختمانی که اکنون به عنوان دفتر شورا از آن استفاده می شود در سال ۴۸ به این نهاد هبه شده و با توجه به ساخت ساختمان جدید شهرداری و شورا، باید تخلیه شده و به نهاد تحویل داده شود و از سوی دیگر نیز شورا مدعی است که ملک مورد نظر در مالکیت شهرداری بوده و اجازه هبه آن به نهاد یا دستگاهی وجود ندارد.

اگرچه موضوع باز پس دهی ساختمان اهدا شده به کتابخانه شهر توسط شهرداری بارها و بارها توسط مسئولان ارشد شهرستان در جلسه انجمن شهر شفت بیان شده اما به رغم پیگیری های لازم، نتیجه مطلوب حاصل نشده و در نهایت کار به جایی رسید که فرماندار شهرستان در جلسه ای، فرصتی یک ماهه به شهردار و شورای شهر شفت برای تحویل ساختمان مورد نظرداد و اعلام کرد که در صورت تحویل ندادن، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

ملکی که به کتابخانه اهدا شده

یکی از معتمدان شهر که از ابتدای اهدای زمین به کتابخانه در جریان امور بوده، در این باره می گوید: زمین پارک در تصرف چهار نفر از یک خانواده به نام «طوافی»بود که در سال ۴۸ در آن صیفی کاری می کردند و محلی که اکنون ساختمان کتابخانه در آن احداث شده کشتارگاه دام و طیور بود.

ابوالقاسم یحیی پور انصاری می افزاید: در آن سال شهردار وقت با بنده برای پس گرفتن این زمین و تبدیل آن به پارک صحبت کرد و ما توانستیم زمین را از تصرف خانواده «طوافی» بیرون آورده و طی صورتجلسه ای آن را تحویل شهرداری برای ساخت پارک دهیم.

وی با بیان اینکه یک سال بعد از تحویل زمین به شهرداری فردی از موسسه فرهنگی به ما پیشنهاد احداث یک کتابخانه داد، توضیح می دهد: این شخص به اندازه یک کامیونت کتاب رایگان به این کتابخانه اهدا کردکه تازمان احداث ساختمان کتاب ها در دفتر بنده در بخشداری مرکزی شهر شفت نگهداری می شد.

از یحیی پور انصاری درباره چگونگی ساخت این کتابخانه سوال می پرسم و او می گوید: بعداز مکاتبات با اداره فرهنگ و هنر آن زمان و صحبت با شهردار وقت، تصمیم گرفته شد ۸۰ متر مربع از زمین پارک را برای احداث کتابخانه تخصیص دهند.

وی به احداث ساختمان کتابخانه توسط اداره فرهنگ و هنر اشاره کرده و ادامه می دهد: اداره فرهنگ و هنر بعد از چندین سال که متوجه شد ساختمان نیاز به بازسازی و تعمیر دارد دوباره برای ساختمان هزینه کرد.

یحیی پور انصاری همچنین به ساخت مجتمع فرهنگی شهر شفت در منطقه پیرسرا نیز اشاره و خاطرنشان می کند: در زمان مدیرکلی حجت الاسلام مظفری، از شهرستان درخواست زمین برای ساخت این مجتمع شده که ما نیز توانستیم زمینی حدود دو هزار متر مربع در منطقه پیرسرا از شخصی به صورت هدیه گرفته تا مجتمع فرهنگی شهرستان در آن ساخته شود.

صدورحکم های که دلیل آن هنوز پوشیده است

وی با بیان اینکه قبل از ساخت این مجتمع مدیران اسبق اداره ارشاد شفت تصور می کردند ساختمانی که کتابخانه در آن احداث شده بود متعلق به آنهاست و به همین دلیل براساس حکمی از طرف فرماندار وقت به آن مکان در پارک منتقل شدند و با ساخت مجتمع، کتابخانه به این ساختمان انتقال یافت.

انصاری با اشاره به اینکه در طول این سال ها همیشه شاهد کش و قوس های فراوان بر سر مالکیت این مکان بوده ایم، تصریح می کند: متاسفانه باز هم بر اساس حکم فرماندار وقت که هنوز دلیل صدور این حکم پوشیده مانده، اداره ارشاد از پارک به مجتمع فرهنگی نقل مکان کرده و تا به امروز به صورت مشترک با کتابخانه از این مکان استفاده می کنند و این درحالی است که ساختمان واقع در پارک بر اساس همان حکم به صورت موقت به شواری شهر تحویل داده شده است.

او درباره علت اینکه چرا شورای شهر با وجود ساخته شدن ساختمان شهرداری مکان کتابخانه را تحویل نمی دهد توضیح می دهد: شورا ادعای مالکیت بر روی زمین و ساختمان فوق را داشته و به همین دلیل ساختمان را تخلیه نمی کند.

غصب مکان کتابخانه شفت توسط شورای شهر

انصاری می افزاید: شهرداری شفت نه بر روی زمین پارک و نه ساختمان کتابخانه هیچ گونه مالکیتی نداشته و همه امتیازات این مکان اعم از آب، برق، گاز، تلفن به نام کتابخانه بوده و تمامی پرداختی ها از جانب این نهاد انجام می شود.

وی شهرداری و شورای شهر شفت را غاصبان ملک مورد نظر توصیف و تصریح می کند: مالک اصلی زمینی که کتابخانه در آن احداث شده فردی به نام «اسدالله زاده»کارمند بازنشسته شبکه بهداشت و درمان استان گیلان بوده و با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده اظهار تمایل کرده در صورت پیگیری از طریق قانون در دادگاه حاضر و رضایت خود برای اهدای این ملک به نهاد کتابخانه ها اعلام کند.

وی درباره ادعای اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه این ملک به شهرداری هدیه شده است، اظهار می کند: اگر اهدایی شهرداری است چه کسی به آن اهدا کرده، آیا به این صورت نبوده که متصرفان آن ملک بعد از صحبت زمین را واگذار کرده و مالک یا مالکان زمین هیچ گونه خط و مدرکی به شهرداری در خصوص اهدا زمین نداده اند؟

انصاری اداعای شورا درباره مالکیت زمین را کذب دانسته و می گوید: من به شخصه بارها این موضوع را به اعضای شورا و شهردار شفت گوشزد کرده ام ولی متاسفانه آنها چیزی که به نفعشان نباشد را نمی شنوند.

وی ادامه می دهد: شهر شفت دارای ۱۷ مالک بوده که اکنون به وارثان دوم و سوم آنها رسیده است و اگر بخواهید درباره ملک مورد نظر از هرکسی بپرسید حرف های مرا تأیید خواهند کرد.

کمبود فضا مساوی با قطع سهمیه کتاب

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان شفت نیز درباره این مشکل می گوید: چندسالی است که نهضت کتاب و کتابخوانی و نشر و توسعه فرهنگ و ترویج این حرکت به یکی از مهم ترین سیاست های فرهنگی دولت تبدیل شده است.

زینب عزیزپور با بیان اینکه ما به رغم نبودن مکان مناسب و کمبود جا تلاش کرده ایم تا تمامی امکانات و شرایط لازم برای یک محیط خوب را فراهم کنیم، خاطرنشان می کند: متاسفانه باهمه رایزنی ها و جلسات برگزار شده در خصوص این مشکل، شورای شهر و شهرداری شفت هیچ گونه همکاری با نهاد کتابخانه عمومی این شهر نمی کند.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان شفت اعضای شورای شهر را دارای فکر فرهنگی ندانسته و اظهار می کند: همین بی فکری فرهنگی اعضای شورا و نداشتن مکان مناسب و فضای محدود در مجتمع فرهنگی، کتابخانه عمومی شهید چمران شهر شفت و اعضای آن را به مدت سه سال از دریافت سهمیه کتاب محروم کرد.

عزیزپور به جلسات متعددی که با مسئولان ارشد شهرستان برای یافتن راه حل این مشکل برگزار شده اشاره می کند و می گیود: تاکنون چندین جلسه انجمن با حضور اعضا تشکیل شده و در همه جلسات نیز برگرداندن ساختمان کتابخانه به میان آمده ولی متاسفانه اعضای شورا با سفسطه و منحرف کردن بحث از زیر این کار شانه خالی می کنند.

وی با اشاره به کسب مقام های برتر کتابخانه عمومی شهید چمران شهر شفت در کشور در سال های گذشته می افزاید: قطع سهمیه تازه های کتاب در این چند سال ما را از اهداف خود دور کرده است.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با بیان اینکه شورای شهر هیچ دلیل منطقی برای پس ندادن مکان کتابخانه ندارند، تصریح می کند: حتی تصمیم گرفته شده بود که شورا و شهرداری زمینی برای احداث کتابخانه در اختیار ما قرار دهد که متاسفانه این موضوع نیز با توجه به گذشت یک سال از آن ابتر مانده است.

عزیز پور این موضوع را تنها مشکل و مسئله با شورای شهر و شهرداری شفت ندانست و یادآور می شود: متاسفانه این شورا به وظیفه خود در قبال پرداخت نیم درصد در حق انجمن کتابخانه شهر شفت نیز عمل نکرده و این در حالی است که عمر این بدهی به ۱۱ سال رسیده است.

این مسئول مبلغ فوق را چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان عنوان کرده و می گوید: اگر این مبلغ واریز شود بسیاری از مشکلات کتابخانه شهر شفت حل شده که متاسفانه این افراد نسبت به این موضوع هم بی تفاوت هستند.

ادعای کذب درباره مالکیت ساختمان

با تمام این تفاسیر اما، رئیس شورای شهر شفت درباره مشکلات موجود در مورد کتابخانه و ندادن ساختمان  اهدایی به این نهاد ، خاطرنشان می کند: کتابخانه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این ملک و ساختمان اهدایی به آنها بوده نداشته وگرنه در این مدت از طریق قانون پیگیری می کرد.

حسن رضایی با بیان اینکه اعضای شورای شهر و شهردار تابع قانون هستند، می افزاید: اگر کتابخانه مدرکی و یا سندی در زمینه ملک مورد نظر ارائه دهد ما تمکین کرده و ساختمان را تحویل می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته کتابخانه زیرنظر شهرداری فعالیت می کرد، تصریح می کند: به همین دلیل شهرداری شفت این ملک را در اختیار کتابخانه گذاشته تا از آن استفاده کنند.

رئیس شورای شهر شفت ادامه می دهد: کتابخانه می تواند برای پس گرفتن حق خود از طریق مراجع قانونی اقدام کرده و تازمانی که مدرکی دال برمالکیت ارائه ندهد شورا ملک مورد نظر را تخلیه و تحویل نمی دهد.

بی اطلاعی از بدهی ۴۰ میلیونی به کتابخانه ها

رضایی درباره بدهی ۴۰ میلیونی شهرداری شفت به نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان از محل سهم نیم درصدی درآمدهای شهرداری به کتابخانه ها توضیح می دهد: این بدهی مربوط به این دوره شورا و شهردار نیست و من هیچ اطلاعی از این میزان بدهی ندارم.

وی خاطرنشان می کند: شهرداری در دادن حقوق به کارمندان خود با مشکل مواجه بوده و نمی توانند وظایف و تعهدات خود را عملی کند چه برسد به پرداخت۴۰ میلیون تومان بدهی نهاد کتابخانه ها.

خلاء نبود نگاه فرهنگی در شهرستان شفت به موضوع کتاب و کتابخانه

در ان میان مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان درباره مشکل کمبود فضا و نبود ساختمان مناسب برای کتابخانه شهر شفت  می گوید: شهرستان شفت دارای قدمت بالای فرهنگی بوده به ویژه شهر شفت که عالمان و فرهیختگان بزرگی به جهان اسلام و استان معرفی کرده است.

امیر محمدپور با بیان اینکه متاسفانه در حوزه کتابخانه های این شهرستان به ویژه شهر شفت دچار مشکل فراوان هستیم، می افزاید: به رغم جلسات متعددی که با حضور مسئولان ارشد شهرستان برگزار شده متاسفانه هنوز نتیجه ای در پی نداشته است.

وی به فضای فعلی کتابخانه شهید چمران شهر شفت در مجتمع فرهنگی اداره ارشاد اسلامی اشاره و تصریح می کند: این مجتمع خارج شهر قرار داشته و این زیبنده مردم فهمیم و ولایت مدار شهر شفت نیست که برای استفاده از فضای کتابخانه ای، مجبور باشند تا خارج از شهر بروند.

این مسئول همچنین در ادامه با اشاره به ماده شش قانون تأسیس نهاد کتابخانه ها و تبصره الحاقی آن تصریح می کند: شهرداری ها موظف هستند نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه اختصاص دهند ولی در این زمینه نیز ما در شهر شفت با مشکل مواجه هستیم و به رغم همه پیگیری ها، تغییرات و تهدیدات و گفتگو نیز باز به نتیجه دلخواه دست نیافته ایم.

محمدپور ادامه می دهد: شورا و شهرداری در این زمینه با نهاد کتابخانه ها همکاری لازم را نداشته هرچندکه مطلع شده ایم که فردی جدید به عنوان شهردار شهر معرفی شده امیدواریم ایشان نگاهی فرهنگی و توجه ای ویژه به شهر شفت داشته باشند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان نبود نگاه فرهنگی در شهرستان شفت را یکی از مشکلات اصلی در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرده و می گوید: مسئولان شهرستان باید به این باور برسند که به رغم وجود تمامی مشکلات و آسیب ها، مقوله کتاب و کتابخوانی یکی از مقوله های حقوق شهروندی بوده که باید برای آن هزینه کرد.

مردم شهر شفت باید پیگیر مطالبه به حق خود از شورا شوند

این مسئول درباره تمکین نکردن اعضای شورا و شهرداری شفت در زمینه پرداخت نیم درصد از درآمدهای شهرداری توضیح می دهد: تازمانی که با دید فرهنگی به موضوع نگاه نکنیم این مشکلات پابرجا بوده ولی قانون گذار نیز برای این مورد پیش بینی داشته و به نهاد کتابخانه ها این اجازه را می دهد که مستقیما مبلغ مورد نظر را از حساب شهرداری مذکور برداشت کنیم.

وی درباره پس ندادن ساختمان اهدایی کتابخانه از سوی شورای شهر نیز اظهار می کند: این ساختمان و ملک به روایات اسناد و قبوض و حتی روایات مختلف معتمدان شهر، توسط خَیری برای بهره برداری به صورت کتابخانه اهدا شده و متعلق به مردم این شهر است.

محمدپور تاکید می کند: نمایندگان مردم و اعضای شورای شهر باید آگاه باشند که این مکان به مردم تعلق داشته و باید در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد استفاده قرار گرفته و به صاحبان اصلی آن که خود مردم هستند واگذار شود.

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی گیلان با تأکید بر پیگیری از مراجع قانونی و حقوقی در خصوص این موضوع، تصریح می کند:  نهایت تلاش ما بر این است تا این موضوع با گفتمان هرچه سریع تر حل و فصل شود.

وی خاطر نشان می کند: با پیگیری های مستمرآقای یحیی پور انصاری، خیر اهدا کننده ساختمان کتابخانه از موضوع و مشکل موجود مطلع شده و به دنبال مراحل قانونی کار است.

محمدپور تاکید می کند: این موضوع یک مطالبه مردمی منطقه بوده و خود آنها به ویژه نوجوانان و جوانان باید پیگیر این موضوع شوند.

حال با وجود فرصت یکماهه فرماندار شهرستان به شورا و شهردار شهر شفت برای تحویل ساختمان و پرداخت بدهی ۴۰ میلیونی شهرداری به نهاد کتابخانه ها، باید منتظر ماند و دید که اعضای شورای و شهردار جدید شفت چه عکس العملی در قبال این فرصت یک ماهه نشان داده و چگونه درباره حقی که متعلق به همه مردم شهر شفت به ویژه جوانان، نوجوانان، فرهیختگان و دانشگاهیان بوده و تاکنون با بی توجهی و بی تفاوتی نادیده گرفته شده است، تصمیم گیری خواهند کرد.

tel final1

Share