در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد:

شیرزاد: تبدیل قلیان ها به گلدان را در هفته مبارزه با مواد مخدر /انتقاد نیکومنش از بی توجهی مسئولان نسبت به جوانان ورزشکار افتخارآفرین/نبود فضاهای تفریحی سالم جوانان را به سمت قلیانسرا هدایت کرده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در آستانه فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر، در کمیسیون بهداشت ومحیط زیست شورای اسلامی رشت بر تعامل بیشتر مدیریت شهری و شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گیلان تاکید شد.

شورای شهر رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر ،در نودمین جلسه  کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان آمار نگران کننده ای از کاهش سن مصرف مواد مخدر و همینطور تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به شیمایی و صنعتی ارائه داد.

محمدحسین شاهکوئی در این جلسه با اشاره به تجارت سوداگران مواد مخدر در مقابل درب خوابگاه های دانشجویی، پادگان ها، مراکز صنعتی و کارگری اظهار کرد: در حال حاضر روزانه هشت نفر از هموطنان مان بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: علاوه بر این آمار، عواقب سوء مصرف مواد مخدر در حوزه اجتماعی و خانوادگی بسیار چشمگیر است و به معضلی جدی برای جامعه تبدیل شده است.

۷۰ درصد زندانیان استان به جرائم حوزه مواد مخدر مرتکب شده اند

shahigt9n7vدبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر در استان گیلان به عنوان معتاد به مواد مخدر شناسایی شده اند تصریح کرد: معتادان، ۵۵ درصد زندانیان استان گیلان را تشکیل می دهند و ۷۰ درصد زندانیان استان به دلیل ارتکاب به جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان ها محبوس هستند.

این مسئول به پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر اشاره و بیان کرد: متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی که به مراتب بسیار خطرناکتر از تریاک است در جمعیت نوجوان و جوان کشور رو به شیوع است به طوری که آمارها نشان می دهند ۲۵ درصد معتادان کشور، از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی استفاه می کنند.

شاهکوئی افزود: آنچه که برای مقابله با این روند امکانپذیر است این است که مهارت «نه» گفتن را به نسل جوان از کودکی یاد دهیم.

وی تاکید کرد: باید این امر با همکاری همه دستگاه ها از مراکز پیش دبستانی و مدارس به صورت جدی آغاز و اجرایی شود و در این راه همه سازمان ها و دستگاه ها از جمله مدیریت شهری باید دخیل و سهیم باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه دولت بر مقابله و مبارزه توأم با آموزش در این حوزه تاکید دارد گفت: کاهش شیوع و بروز اعتیاد به میزان پنج درصد به طور سالانه همزمان با دوره برنامه ششم توسعه به همراه رسیدن به رشد ۱۰ درصد افزایش مانایی در صیانت اجتماعی افراد بهبود یافته و بازگرداندن این افراد به جامعه از اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی مبارزه با مواد مخدر در محلات کم برخوردار و آسیب پذیر رشت

shirzad_9181در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر رشت آمادگی دارند تعامل بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته باشند، اظهار کرد: تبدیل پارک «توحید» رشت به پاک بدون دخانیات و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی از جمله اقداماتی است که به منظور همراهی بیشتر در این حوزه تاکنون انجام شده و ادامه خواهد داشت.

فاطمه شیرزاد به تشکیل حوزه سلامت شهری در شهرداری رشت اشاره و بیان کرد: شهرداری و شورای رشت علاقمند هستند که با توجه به نقش خود در آموزش شهروندی، گام های مهمتری در این حوزه بردارند.

این عضو شورا با اشاره به استعمال سیگار و همینطور وفور فعالیت قلیان سراها در رشت و شهرهای اطراف گفت: لازم است که تلاش بیشتری برای مقابله با این رویکرد در ادارات و سازمان ها و همینطور مراکز تفریحی سطح شهر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: به صورت نمادین اقداماتی همچون تبدیل قلیان ها به گلدان را در هفته مبارزه با مواد مخدر در سطح شهر اجرایی می کنیم و همینطور با اجرای برنامه های آموزشی در محله های آسیب پذیر، گامی مهم در این راستا برمی داریم.

--۴-۲-۹۵nikoomaneshهمچنین عضو دیگر شورا با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به جوانانی که با پرداختن به ورزش، افتخارآفرین بوده اند گفت: زمانی که یک جوان با دوری از تهدیداتی همچون مصرف مواد مخدر و سیگار و قلیان به سمت ورزش روی می آورد و با وجود مدال آوری مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرد نمی توان مدعی بود که اقدامی در راستای پیشگیری از بروز مواد مخدر و شیوع آن در بین جوانان انجام شده است.

مظفر نیکومنش نودهی افزود: تا زمانی که برنامه و طرحی مشترک برای مقابله با قلیان سراها و تبدیل آن ها به فضاهای فرهنگی و ورزشی صورت نگیرد جوانان برای گذراندن وقت و سرگرمی به سمت مصرف قلیان ها تمایل پیدا می کنند.

وی ادامه داد: کمبود امکانات در محله های شهر رشت و همینطور نبود فضاهای تفریحی سالم در مسیرهای منتهی به شهر رشت سبب شده که جوانان برای گذران وقت به سمت قلیانسراها هدایت شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا تصریح کرد: باید با دلجویی از ورزشکاران و مهیا کردن فضایی برای فعالیت آن ها در محلات، آنان را به الگوهای جوانان تبدیل کرد و با این اقدام فضای مناسب برای جلوگیری از اغفال جوانان توسط سوداگران مواد مخدر مهیا کرد.

این عضو شورا همچنین خواستار جمع آوری معتادان متجاهر در چهار راه های شهر رشت شد و گفت: زیبنده شهر گردشگرپذیری همچون رشت نیست که شاهد حضور پررنگ این افراد در خیابان ها و چهار راه ها باشیم.

tel final1

Share