در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست با عنوان «برای نجات تالاب عینک کمک کنیم» مطرح شد:

سنبل آبی شیطان سبز است و تالاب‌های گیلان را تهدید می‌کند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست که با عنوان «برای نجات تالاب عینک کمک کنیم» در منطقه تالاب عینک برگزار شد بیژن یعقوبی استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه تالاب عینک تنها تالاب شهری طبیعی ایران است گفت: تجربه نشان داده که در یکصد سال گذشته مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی و زیستگاه‌های آبی در دنیا وجود گیاه مهاجم سنبل آبی بوده استکه امروزه شاهد حمله بی امان این گیاه به تالاب عینک هستیم.

photo_2016-06-10_21-37-08به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, استادیار تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه امروزه بیش از هر آفت دیگری هزینه‌های میلیاردی برای کنترل سنبل آبی پرداخت می‌شود، گفت: سنبل آبی میزان آب آب‌بندان‌ها را ۱۴برابر تشدید می‌کند و با توجه به اینکه کشور ما یک منطقه خشک محسوب می‌شود، اکنون کم‌آبی مهم‌ترین تهدید برای کشور ماست.

وی با بیان اینکه سنبل آبی شیطان سبز است و تالاب‌های گیلان و کشور را تهدید می کند گفت: ورود سنبل آبی به زیستگاه‌های آبی استان در صورت عدم توجه و کنترل آن در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله سبب نابودی تالاب‌های گیلان به ویژه انزلی و یا تالاب‌های کشور می‌شود.

 یعقوبی افزود: در حال حاضر وجود ۱۰ هزار هکتار آب‌بندان را زیستگاه در گیلان وجود دارد که زیستگاه بسیار مناسبی است برای گیاه مهاجم سنبل آبی است که در صورت عدم مدیریت کارآیی آب‌بندان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و زراعت برنج با تهدید جدی مواجه می‌شود.

این مسؤول با ابراز نگرانی از افزایش رشد گیاه مهاجم سنبل آبی، متذکر شد: نگران آن هستیم که به ازای هر روز تأخیر در مدیریت این علف هرز و پراکنش آن در زیستگاه‌های کشور در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای آن شویم.

یعقوبی در پایان گفت: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت و پیامد ورود این علف هرز با وجود زیبایی ظاهری آن و فروش آن به عنوان گل، پایه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

 

tel final1

Share