اخلالگری سودجویان در کسب درآمد شهرداری از میدان آزادی به روایت یک عضو شورا

درآمد حاصله از میدان تره بار آزادی رشت معلوم نیست به کجا می‌رود/حقوق مردم نباید به جیب ۴ یا ۵ نفر برود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سال‌هاست افرادی مدیریت میدان میوه و تره بار را در اختیار گرفته اند و درآمدزایی‌های متعددی می‌کنند اما درآمد حاصله از میدان تره بار آزادی معلوم نیست به کجا می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همشهری گیلان ،میدان میوه و تره بار آزادی در زمان گذشته با نام ساسان در خیابان امام خمینی(ره) قرار داشت، که در همان موقع به خارج از شهر یعنی میدان تره بار آزادی کنونی انتقال یافت.از همان ابتدا تملک میدان بار آزادی در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت اما شهرداری رشت در طول سالیان گذشته تا به امروز درآمدی از میدان بار کسب نکرده است. جدای از ساخت و سازی که با تولی گری شهرداری در آن زمان انجام شد، ساخت و سازهای غیر مجاز زیادی هم در میدان بار آزادی صورت گرفت.
به این خاطر با «رضا موسوی روزان» عضو شورای شهر در مورد مالکیت شهرداری شهر رشت بر میدان تره بار آزادی گفت و گو کرده ایم.

فعالیت‌هایی که میدان میوه و تره بار رشت، برای درآمدزایی انجام می‌دهند شامل چه مواردی است؟

سال‌هاست افرادی مدیریت میدان میوه و تره بار را در اختیار گرفته اند و درآمدزایی‌های متعددی می‌کنند اما درآمد حاصله از میدان تره بار آزادی معلوم نیست به کجا می‌رود.

۲۲۸درآمدهایی که از پارکینگ میدان تره بار آزادی به دست می‌آید و درآمد بسیار بالایی هم هست، به آن افرادی که میدان بار را در اختیار گرفتند و از وسایل نقلیه، ورودی می‌گیرند می‌رسد. حدود یک سال و نیم پیش در میدان بار آزادی غیر از باسکولی که شهرداری به یک فرد اجاره داده بود و حق الاجاره آن را دریافت می‌کرد، یک باسکول جدید را به صورت غیر قانونی ساختند و از آن باسکول درآمدهای هنگفتی را به دست می‌آورند. اما باسکول شهرداری را که در جلوی در ورودی بود، از رده خارج کردند و این باسکول عملا دیگر آنجا کاربردی ندارد.

در زمینه درآمدزایی از این میدان، شهرداری چه می‌تواند بکند؟

شهرداری رشت همه مستندات را در اختیار دارد و من با مشاوران حقوقی شهرداری صحبت کردم. مستنداتی که ازسوی مشاوران حقوقی شهرداری ارائه شد، نشاندهنده این موضوع است که مالکیت میدان تره بار آزادی متعلق به شهرداری رشت است.
شهرداری برای تملک آن زمین میلیاردها تومان پول پرداخت کرده است اما تاکنون تعیین تکلیف نشده است. اگر آنجا متعلق به بخش خصوصی است و قرار بر این است که شهرداری رشت از این مکان هیچ درآمدی نداشته باشد، پس چرا شهرداری رشت میلیاردها تومان بابت تملک زمین میدان تره بار آزادی هزینه کرده است؟
همه غرفه‌های تجاری این مکان را شهرداری رشت ساخته است. اما از تک تک غرفه داران که آنجا را به شکل سرقفلی واگذار کرده، تا به امروز یک ریال هم دریافت نکرده است.

علت این موضوع چیست؟

افرادی تصرف گر هستند و تلاش می‌کنند شهرداری را از درآمد حاصله از این مکان بی نصیب بکنند.
درآمد حاصل از میدان تره بار آزادی فقط به جیب تعداد اندکی که از انگشتان دست کمتر هستند می‌رود. میدان تره‌بار آزادی روزانه میلیون‌ها تومان درآمد دارد. در طول ۳‌سال عمر شورای اسلامی شهر رشت، شورا هم تلاش کرده است که بتواند فضایی را ایجاد بکند که این ملک در اختیارشهرداری قرار بگیرد. در این زمینه با رئیس سازمان بازرسی ملاقات کردیم و ایشان به شدت معتقدند که باید میدان تره بار آزادی در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا شهرداری بتواند از آن درآمد کسب کند.

آیا همه مسئولیت‌ها متوجه شهرداری است؟

نه، همه مسئولیت این کار به عهده شهرداری رشت نیست. من همه مسئولیت را به گردن شهرداری نمی‌اندازم. زیرا دادستان هم باید از این حرکت حمایت کند که البته در گذشته حمایت‌های لازم را انجام می‌دادند. یک سال و نیم قبل زمانی که آقای «کریم سرپرست»، سرپرست شهرداری بودند، ایشان با دادستانی و با سازمان بازرسی هماهنگ کردند که به موضوع میدان تره‌بار آزادی ورود کنند اما همان افراد متصرف در مقابل آنان قرار گرفتند و پشت صحنه افراد بانفوذ هم از آنها حمایت کردند و اجازه ندادند شهرداری ورود پیدا بکند.

این موضوع از نظر درآمد چقدر به شهرداری آسیب می‌زند؟

من به صراحت می‌گویم که این درآمدها، حق و حقوق مردم است. شهرداری درآمد و هزینه دارد و این درآمدها برای شهر خودمان هزینه می‌شود. بنابراین حقوق مردم است و این حقوق نباید به جیب ۴ یا ۵ نفر برود و باید برای همه مردم هزینه شود.
اگر نیاز باشد من متراژ زمین آن مکان و آمار تعداد غرفه‌های میدان تره بار آزادی را دارم. صاحبان آنجا و این که چندبار این غرفه خرید و فروش شده را می‌دانم. ضمن این که این نقل و انتقالات باید زیر نظر شهرداری انجام می‌شد که هرگز این کار را نکرده اند و خودشان به شیوه‌هایی این کار را انجام داده اند.
من بابت همه صحبت هایم مستندات لازم را دارم و می‌توانم آنها را ارائه کنم. حق درآمد پارکینگ آن مکان باید در اختیار شهرداری باشد. همچنین درآمد حاصل از باسکول نیز باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد. ساخت و سازهای غیرمجازی که در آنجا صورت گرفته نیز باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی و جزو درآمد شهرداری قرار بگیرد.

به نظر شما چه باید کرد؟

باید در این زمینه قاطعانه ورود پیدا کنیم. بعضی‌ها اعلام می‌کنند ما با مفاسد مبارزه می‌کنیم. پس چرا با این قضیه که یکی از بزرگ ترین مفسده هاست مبارزه نمی‌کنند؟ چرا بی تفاوت از این قضیه رد می‌شوند؟ چرا از آنها حمایت می‌شود و اعمال و رفتار افراد متصرف توجیه می‌شود.
از همه نهادها و سازمان‌های امنیتی، قضایی و انتظامی تقاضا می‌کنم که در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم انشاءالله در این معضل که یکی از چالش‌های جدی شورای دوره سوم است، حل شود. بنابراین به راحتی نباید از کنار این قضیه رد شویم.

tel final1

Share