رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان

دانش نجات تالاب انزلی در کشور وجود دارد/با رسوب‌زدایی مشکلی از تالاب حل نخواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه دانشی که بخواهد تالاب را نجات دهد در کشور وجود دارد، گفت: تجربه، تکنیک‌های اجرا و ابزارهای لازم هم ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه دانشی که بخواهد تالاب را نجات دهد در کشور وجود دارد، گفت: تجربه، تکنیک‌های اجرا و ابزارهای لازم هم ضروری است.

mohammadi_2016-04-11_13-39-19 کیوان محمدی در جلسه رسیدگی به مشکلات و موانع موجود در مسیر اتمام پروژه‌های عمرانی و طرح احیای تالاب انزلی که با حضور منتخب مردم شهرستان در مجلس دهم برگزار شد، با تاکید بر کار کارشناسی در همه پروژه‌های ملی و استانی، اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در کنار نمایندگان مجلس می‌بایست از انجام کار کارشناسی در پروژه‌ها، حمایت و پشتیبانی نمایند تا شاهد نتایج خوبی باشیمم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان پیشنهاد بررسی و مشخص ‌شدن وضعیت همه پروژه‌های مدنظر توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان را مطرح و ادامه داد: پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته‌اند و کارشناسان سازمان‌های مربوطه ادامه آنها را تایید می‌کنند باید جدی گرفته شوند.

وی از برگزاری جلسه کمیته برنامه‌ریزی در صومعه‌سرا به منظور بررسی و تصویب پروژه‌های این شهرستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: پروژه سد لاستیکی یکی از اولویت‌های استان است و مقرر شده این نکته در برنامه ششم توسعه برای همه شهرستان‌هایی که امکان احداث دارند لحاظ شود.

این مقام مسئول از اهمیت بالای احیای تالاب بین‌المللی انزلی سخن گفت و ادامه داد: مسئله اساسی در احیای تالاب انزلی توجه جدی به محیط ‌زیست است. توجه نکردن به محیط‌ زیست باعث سرریز شدن انواع زباله‌ها و سموم به تالاب از سمت جنوب به شمال آن شده است.

وی بر داشتن یک طرح جامع در پروژه احیای تالاب انزلی تاکید کرد و افزود: دانشی که بخواهد تالاب را نجات دهد در کشور وجود دارد، اما تجربه، تکنیک‌های اجرا و ابزارهای لازم هم ضروری است لذا در پروژه احیای تالاب همانند سایر زمینه‌ها نیازمند دانش و تجربه روز جهان هستیم.

محمدی با بیان اینکه صرفا با رسوب‌زدایی مشکلی از تالاب حل نخواهد شد، نقش دستگاه‌های آبخیزداری، محیط ‌زیست، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب را در جلوگیری از ورود رسوب مهم دانست و گفت: جایکا هم در حال انجام کارهایی درخصوص تالاب است، اما آن چیزی که ما را به نتیجه خواهد رساند وحدت رویه و همکاری همه دستگاه‌ها، انجمن‌ها و آژانس‌ها در پروژه احیای تالاب انزلی است. تالاب انزلی در انتهای یک اکوسیستم حساس و پیچیده قرار دارد که غفلت از هر مرحله احیای تالاب را غیرممکن می‌کند.

وی مشکلات رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، زباله سراوان، شهرک‌های صنعتی و… را جدا از مسئله تالاب انزلی ندانست و ادامه داد:  نیاز به آن است که گروهی به طور کامل و جامع برای کل این مسائل برنامه موثر ارائه دهد که مرحله به مرحله چه باید کرد. جایکا در این حوزه هم دارای امکانات مادی بسیاری است و هم می‌تواند در مجامع بین‌المللی حساسیت محیط‌ زیست استان را اطلاع‌رسانی کند.

tel final1

Share