سخنگوی دولت

تغییر در کابینه گمانه‌زنی است/ورود مراجع دیگر جهت لغو کنسرت بی‌ثباتی و عدم اعتماد را به همراه دارد/دولت به عرصه انتخاب رییس مجلس ورود نمی‌کند/دریافت جایزه سینمایی جشنواره کن فخر ایرانیان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی دولت درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس آینده و موضع دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت اساساً آن حوزه را برای ورود خود مجاز نمی‌داند که بخواهد برای مجلس رئیس انتخاب کند. این نه شدنی است و نه مقتضی. این یک بحث کاملاً درون مجلسی است و دولت در آن هیچ مداخله‌ای ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی بر تغییر در کابینه از جمله آنچه درباره تغییر وزیر کشور مطرح می‌شود را را گمانه زنی دانست و گفت: این نوع گمانه‌زنی‌ها همیشه بعد از یک تحول و یا یک انتخابات اتفاق می‌افتد و عده‌ای نظراتی دارند که مایل‌اند تغییراتی رخ دهد یا بعضی‌ها فکر می‌کنند محصول هر تغییری در مجلس باعث تغییر در دولت خواهد بود.

nobakht_8388مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم

نوبخت افزود: تحول در مجلس نوعی همگرایی با دولت است و ما مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم. البته زمانی اتفاقی می‌افتد که مغایر با دولت است و دولت برای هماهنگی باید تغییر آرایش بدهد ولی الان لزومی احساس نمی‌شود و اینها را باید در حد گمانه‌زنی حساب کنیم. کارنامه برخی وزرا درخشان است به خصوص وزیری که انتخابات بسیار خوبی برگزار کرد و این انتخابات پرشور ناشی از حسن مدیریت در وزارت کشور بود و ما این گمانه‌زنی‌ها را خیلی جدی تلقی نمی‌کنیم.

قانون مرجع صدور مجوز برگزاری کنسرت را مشخص می‌کند/ورود مراجع دیگر بی‌ثباتی و عدم اعتماد را به همراه دارد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت‌ها و واکنش دولت نسبت به این اتفاق، تصریح کرد: برای برگزاری هر رخداد و تجمعی مرجعی تعیین می‌شود که قانوناً آن را تأیید می‌کند یا نمی‌پذیرد. وقتی یک مرجع دیگر بیاید و از اختیاراتش استفاده و آن رخداد را لغو کند قطعاً بی ثباتی و عدم اعتماد به مراجع رسمی صدور مجوز کنسرت ایجاد می‌شود و کسانی که مجوز گرفته‌اند تا آخرین لحظه این اعتماد را نخواهند داشت که آیا برنامه‌شان برگزار می‌شود یا خیر.

سخنگوی دولت ادامه داد: طبیعی است که دولت نسبت به چنین رخدادی موضع منفی داشته باشد و آن را قبول نکند؛ به خصوص که این اتفاقات آثار منفی دارد و باید قبول کنیم که جامعه برای سلامت مردمانش به نشاط نیازمند است. از جهات اجتماعی و فرهنگی نیز این اتفاقات به مصلحت نیست. به‌خصوص لغو کنسرت برای شخصیت‌هایی مثل استاد شهرام ناظری جای تکدر خاطر دارد که یک شخصیت هنری را که همیشه از اصالت و متانت کارش مطمئنیم نخواهیم تحمل کنیم و این اتفاقات نگران کننده است.

توهین‌کنندگان را بر اساس آموزش قرآنی به عدالت دعوت می‌کنیم

وی همچنین درباره پخش برخی برنامه‌ها که به دولتمردان و شخص رئیس جمهور توهین‌هایی در آنها صورت می‌گیرد، گفت: اینها به خودشان اجازه می‌دهند چنین کارهایی کنند اما کسی به آنها اجازه چنین کارهایی نمی‌دهد. با چنین رفتارهایی واقعاً اخلاق را زیر پا می‌گذارند. این مسائل را باید به افکار عمومی بسپاریم که زیرکانه می‌بینند و بر مبنای تشخیص آنها پیش برویم. اینکه در قبال این کارها ما هم کار مشابهی بکنیم فکر نمی‌کنم درست باشد و ما بر اساس آموزش قرآنی دعوت به عدالت می‌کنیم و متناسب با آن کار خلاف اخلاق واکنشی مثل آنها نشان نخواهیم داد.

دولت به عرصه انتخاب رییس مجلس ورود نمی‌کند

سخنگوی دولت همچنین درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس آینده و موضع دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت اساساً آن حوزه را برای ورود خود مجاز نمی‌داند که بخواهد برای مجلس رئیس انتخاب کند. این نه شدنی است و نه مقتضی. این یک بحث کاملاً درون مجلسی است و دولت در آن هیچ مداخله‌ای ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است برخی از حامیان دولت به سمت یکی از این دو کاندیدا بروند. بالأخره درون مجلس هر کس یک سلیقه‌ای دارد. اینکه حامیان دولت در ائتلاف امید بوده‌اند و اکنون هم بخواهند در فراکسیون امید باشند و در مدیریت مجلس نظر بدهند حق قانونی خودشان است اما باز تأکید می‌کنم که دولت در این عرصه ورود نخواهد کرد.

نوبخت در ادامه این درباره نحوه آغاز به کار دولت گفت: رویکردها و اولویت‌های ما در ابتدا از واقعیات آن دوره زمانی ملهم بود. در عرصه اقتصادی همه از یک تورم بالا و یک رشد اقتصادی پایین گله‌مند بودند و به نوعی این وضعیت را محصول یک مانع بزرگ اقتصادی یعنی تحریم‌ها تحلیل می‌کردند. دولت هم با این جمع‌بندی که واقعاً تحریم‌ها سرعت حرکت ایران به سوی اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله را کند کرده است و مردم در این بین متضرر می‌شوند تصمیم گرفت با روشی کم‌هزینه اهداف و حقوق ملی ایران را تأمین کرد. از این‌رو مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

وی با بیان اینکه دولت اعلام کرد ما می‌توانیم با روشی کم‌هزینه حقوق ملی ایران را در دنیا به رسمیت بشناسانیم، افزود: اکنون باید ببینیم دولت در این عرصه موفق بوده است یا خیر؟

سخنگوی دولت تأکید کرد: افکار عمومی شهادت می‌دهند که دولت با سعی بلیغ و با استفاده از همه توانایی‌های دیپلماسی خارجی به این هدف رسید و ارکان نظام از جمله مجلس، ‌شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر انقلاب نتیجه این مذاکرات را پذیرفتند. ممکن است انتقاد شود که برجام دستاورد حداکثری نیست و دولت هم هیچ‌گاه ادعایی نکرده که یک بعد مطلق را به دست آورده بلکه همیشه از واژه برد- برد استفاده کرده است. بالأخره در مجموع برجام منافع ملی ایران را تأمین کرد و رقبای سیاسی و انتخاباتی دولتمردان فعلی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس همه مخالف برجام بودند. دولت با همه این موانع توانست برای اینکه فرصت رشد اقتصادی را فراهم کند تحریم‌ها را بردارد.

نوبخت در ادامه گفت: در کنار این اقدامات فرصت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمد. اکنون دو رئیس جمهور منطقه که علقه‌های دینی و فرهنگی با ما دارند یعنی روسای جمهور افغانستان و هند در ایران حضور دارند. رئیس جمهور کرواسی هم هفته پیش در ایران بود. اینها فرصت‌هایی است که دولت برای رشد اقتصاد ملی و توسعه کشور فراهم کرده و این فعالیت‌ها ثمربخش بوده است.

وی با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام بیش از ۱۰ رئیس جمهور،‌ ۵ نخست‌وزیر،‌ سه رئیس مجلس سنا و ۲۰ وزیر امور خارجه به ایران آمده‌اند، اظهار کرد: این دیدارها نه برای تعارف بلکه برای ایجاد زمینه رشد کشور انجام می‌شود. ما در اقتصاد مقاومتی باید نگاه به بیرون هم داشته باشیم. در اقتصاد مقاومتی بهبود روابط همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های جهانی تأکید شده است. در مقطعی بالاتر از مدیرکل را به کشورهای خود راه نمی‌دادند و بالاتر از این سمت هم به ایران نمی‌آمدند. اما اکنون این دیدارها در این سطوح یکی از موفقیت‌های دولت است. البته ممکن است گفته شود این فرصت‌ها به فعلیت درنیامده اما به تدریج این فرصت‌ها عملیاتی می‌شوند که یک نمونه آن صدور مجوز ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای ۴۱ طرح است.

نوبخت گفت: چنین سرمایه‌گذاری مستقیمی در چند ماه اجرای برجام یک دستاورد است. ممکن است کسی بگوید دستاورد آن چیست؟ که به تدریج این دستاوردها مشخص شده و ما به میوه آن می‌رسیم. باید دید دولت در این مدت دست روی دست گذاشته و همه مسائل اقتصادی را از طریق رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد یا از ظرفیت‌های ملی برای رشد درون‌زا استفاده کرده است؟ یکی از دستاوردهای دولت مهار گرانی از طریق کنترل تورم بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تورم برای اردیبهشت‌ماه منفی ۰.۴ درصد است. تورم نقطه به نقطه در فروردین ۷.۷ دهم و در اردیبهشت‌ماه ۶.۸ دهم درصد بود و تورم سالانه در فروردین ۱۰.۸ و در اردیبهشت ۱۰.۲ است. از سویی سه سال است که روند کاهنده نرخ تورم در حال انجام است و رشد اقتصادی هم مثبت شده است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه ما بسته کوتاه مدت خروج از رکود را در سه‌ماهه سال ۹۴ اجرایی کردیم و به رشد مثبت ۲.۲ دهم درصد رسیدیم، خاطرنشان کرد: نمی‌گوییم این رشد بسیار مثبت است و مردم می‌توانند با این رشد حرکت فزاینده و سریع را مشاهده کنند. اما این رقم نسبت به رشد منفی ۶.۸ درصد گام مثبتی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقدامات در بخش اول یعنی دو و نیم تا سه سال اول دولت فرصتی را از دولت گرفت، ‌افزود: دولت برای دستیابی به رشد ۸ درصد که در برنامه ششم از آن یاد شده و رسیدن به رشد ۵ درصد که امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده باید از فرصت‌هایی که در اقتصاد ایجاد شده استفاده کند.

نوبخت اضافه کرد: این راه از دو مسیر، میسر است. در بخش صنعت ۷ هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی شناسایی شد که برای تکمیل، راه‌اندازی و افزایش فعالیت آنها ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد که به سرعت در حال ساماندهی آن هستیم و به تفکیک استان‌ها شناسایی شده است و تا پایان امسال در کنار سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال هم باشیم.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی و مثلاً در بخش گندم ۴ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید گندم در نظر گرفته شده بود که امسال به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و برای صادرات هم در حال اقدام هستیم و یارانه‌های صادراتی نیز قائل شده‌ایم. در کنار این اقدامات دولت در برنامه رفاهی خود نیز نسبت به پرداخت یارانه مصر است. البته کسانی که محرز شود مستحق دریافت یارانه نیستند باید مشخص شوند و باید از طریق قانون اجرایی مصوب دولت بتوانیم قابلیت اجرا را در این زمینه فراهم کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در کنار پرداخت یارانه، اقدام به پرداخت یارانه طرح سلامت هم کرده‌ایم، گفت: نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح سلامت پرداخت کرده‌ایم و دولت این طرح را اجرا می‌کند. امسال بیشتر از این هم برای تولید خواهیم داشت و در بخش مسکن ۲۰۰ هزار واحد برای روستائیان مصوب شده و مسکن ارزان قیمت نیز یکی از برنامه‌ها و مصوبات دولت است. دولت ضمن توجه به حمایت‌های اجتماعی به رشد اقتصادی و مهار تورم همت گماشته است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد تجمیع خریدهای خارجی به منظور توسعه فناوری و انتقال تکنولوژی، گفت: اگر قرار باشد به رشد مورد نظر دولت و مقام معظم رهبری که حداقل متوسط سالانه ۸ درصد است دست یابیم، ناگزیریم که از اقتصاد دانش‌بنیان بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه تلاش دولت در همه سرمایه‌گذاری‌های خارجی این است که سرمایه‌گذاری‌ها به صورت مستقیم انجام شود و انتقال تکنولوژی اتفاق بیفتد،‌ گفت: در سرمایه‌گذاری‌ها، هدفمان در تولید به قصد صادرات است. پس سه شرط اصلی ما برای استفاده از منابع خارجی سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم، انتقال تکنولوژی و صادرات محصولات خواهد بود.

رئیس جمهور به سازمان مدیریت دستور داده نیازهای اعتباری رخداد بزرگ المپیک را فراهم کند

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی‌هایی مربوط به برگزاری المپیک، گفت: این موضوع برای دولت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین رئیس جمهور به سازمان مدیریت دستور داده که نیازهای اعتباری رخداد بزرگ المپیک را فراهم کند، بنابراین در سازمان مدیریت از مسئولان همه فدراسیون‌ها دعوت کردیم تا با آنها رایزنی‌های لازم را انجام دهیم.

سخنگوی دولت در مورد تأمین اعتبار برای المپیک، گفت: دو ماهه اول سال بر پایه دو دوازدهم تمام تخصیص‌ها در نظر گرفته شد و از این به بعد هم تأمین اعتبارات مورد نیاز المپیک را در حد وسع خواهیم داشت و به صورت فوق‌العاده به این موضوع خواهیم پرداخت.

وی در مورد طرح تحول سلامت و برنامه‌های دولت برای ادامه آن، گفت: طرح تحول سلامت جزو یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید بود و در دولت یازدهم این طرح ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در سال گذشته برای طرح تحول سلامت ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتیم و گفت:‌ قانون برنامه پنجم مشخص کرده است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم نیز بیش از ۱۰ درصد برای طرح تحول سلامت اختصاص دادیم و در صورت نیاز از دیگر منابع مجاز نیز برای ادامه طرح استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در مورد موضوع تجمیع بیمه‌ها توضیح داد: تجمیع بیمه‌ها به صورت مناسب پیگیری خواهد شد و بررسی‌های لازم مبنی بر اینکه تجمیع منابع اتفاق بیفتد یا وظایف را خواهیم داشت و سازمان مدیریت نیز پیشنهادی برای این موضوع دارد تا در موقع مناسب اجرایی شود.

دریافت جایزه سینمایی جشنواره کن فخر ایرانیان است

وی در رابطه با رخداد بزرگ هنری کشور و دریافت جایزه از جشنواره کن توسط دو هنرمند ایرانی، گفت: این رخداد قابل فخر برای ایرانیان در عرصه جهان و هنر است که دو هنرمند ایرانی آقای فرهادی و حسینی موفق به دریافت این جایزه شدند و برای ایران افتخار آفریدند که قابل تقدیر و تقدیس است.

نوبخت به واکنش شهاب حسینی پس از دریافت جایزه از جشنواره کن اشاره کرد و گفت:‌ آقای شهاب حسینی این افتخار را برخاسته از ملت بزرگ ایران دانست و آن را تقدیم به همه مردم ایران کرد که به ایشان به خاطر این افتخار تبریک گفته و از واکنش‌شان تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت همیشه حامی هنر اصیل ایرانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمندان ایرانی در قلل رفیع‌تر این عرصه مستقر شوند و هرچه بیشتر باعث سرافرازی ملت ایران باشند.

ضوابطی را در نظر داریم که پرداخت‌ها به افراد و مدیران در شرکت‌ها ضابطه‌مندتر باشد

نوبخت در مورد ساماندهی حقوق کارمندان دولت نیز گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به صورت سازمانی موظف است که این موضوع را پیگیری کند که آن را در ضوابط اجرایی بودجه لحاظ کردیم تا انضباط لازم برای این کار وجود داشته باشد. بنابراین، بعد از تصویب هیأت وزیران در مورد ضوابط اجرایی تعیین شده، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد و ضوابطی را در نظر داریم که پرداخت‌ها به افراد و مدیران در شرکت‌ها ضابطه‌مندتر باشد و با نظارت بیشتری انجام شود.

tel final1

Share