در نشست «معرفی جایکا و عملکرد آن در توسعه پایدار در نقاط مختلف جهان» عنوان شد

تالاب انزلی و سفیدرود در اولویت آژانس جایکا قرار دارند/اهداف جایکا برای بهبود وضعیت تالاب انزلی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «یوری کازو یامازاکی» هدف جایکا را همکاری برای مصرف خردمندانه و همچنین توزیع آب منطبق با نیازهای زیست محیطی اعلام کرد و یادآور شد: از اوایل سال میلادی امسال پروژه یکپارچه سازی حوزه آبی سفیدرود به صورت فنی آغاز خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سومین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سال ۹۵ با موضوع «معرفی جایکا و عملکرد آن در توسعه پایدار در نقاط مختلف جهان» در سالن سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

تالاب انزلی و سفیدرود در اولویت آژانس جایکا قرار دارند

IMG_3880به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, «یوری کازو یامازاکی» مشاور تدوین پروژه های جایکا در ایران از مهمترین برنامه های این آژانس در ایران را رودخانه سفیدرود و تالاب انزلی در گیلان نام برد.

مشاور ارشد جایکا در تهران درباره مدیریت یکپارجه سازی آب در حوزه سفیدرود گفت :با توجه به اینکه حوزه سفیدرود حوزه پر مناظره ای در تامین آب است در نتیجه برای یکپارچه سازی و همگون بودن آن جایکا برنامه های دارد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه در اجرای عنوان کرد: افزایش جمعیت و نیاز روز افزون در بخش کشاورزی به آب, حفر بی رویه چاه آب, استفاده نادرست و انتقال نادرست آب رودخانه ها از جمله علتی هایی است که جایکا برای ورود به این حوزه حساسیت پیدا کرده است.

مشاور تدوین پروژه های جایکا در ایران تصریح کرد: از جایکا تقاضا شدهکه یکپارچه سازی در این حوزه را انجام دهد و ما نیز پذیرفتیم برای کمک در حوزه به صورت مدیریتی کار انجام شود.

«یوری کازو یامازاکی» افزود: مطالعاتی در سال ۲۰۰۷ در این حوزه آغاز شده و با همکاری وزارت نیرو و با محوریت آب در کشور اقداماتی انجام شده است و همکاران ما در جایکا فقط با سازمان آب کشور مستقیم در ارتباط نیستند بلکه با مدیریت استانها نیز تبادل نظر دارند که گیلان یکی از این استانهاست.

وی هدف جایکا را همکاری برای مصرف خردمندانه و همچنین توزیع آب منطبق با نیازهای زیست محیطی اعلام کرد و یادآور شد: از اوایل سال میلادی امسال این پروژه به صورت فنی آغاز خواهد شد و همکاران ما در بخش استانی خود را برای همکاری با آژانس جایکا آماده می‌کنند.

کمک جایکا برای توسعه یافتگی کشورها

IMG_3820 «کوهی ساتو» نماینده ارشد جایکا در ایران نیز در این نشست گفت : جایکا با توجه به اینکه زیر مجموعه دولت است در حال حاضر دارای ۹۰ دفتر فعال در ۱۴۰ کشور در حال توسعه می باشد. این دفتر در ایران بیش از ۶۰ سال است که دایر شده و با توجه به پروژه هایی که جایکا در ایران در دست کار دارد ۲۰ تا ۵۰ کارشناس ژاپنی در ایران حضور دارند.

وی تصریح کرد: جایکا ارایه کننده کمک هایی به کشورهای در حال توسعه است تا آنها موانعی را که در راه توسعه کشورشان وجود دارد از میان بردارند و این کمک ها به صورت وام یا کمک های بلاعوض از سوی جایکا ارائه می‌شود.

«کوهی ساتو» با بیان اینکه زمانی ژاپن برای ساخت قطار نیاز به کشورهای توسعه یافته داشت, یادآور شد: ولی امروز دومین کشور دارای اقتصاد بزرگ دنیاست.

وی تصریح کرد: جایکا کاملا به این اوضاع که شامل فقر ، ایدز و مناظره های منطقه ای است واقف بوده و سعی براین دارد تا این کشورها را برای رفع این موانع و رسیدن به توسعه یافتگی کمک کند.

نماینده جایکا با ابراز خرسندی از اینکه امروز تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شده است, گفت : با لغو این تحریم ها در این ایران می‌توان بیش از پیش در رفع مشکلات گام برداشت.

«کوهی ساتو» همچنین  تولید انرژی و رفع مشل آلوذگی شهر تهران, مطالعات دقیق در مورد زلزله تهران را از جمله کارهای مهم جایکا در ایران دانست.

سه هدف جایکا برای بهبود وضعیت تالاب انزلیIMG_3891

در این نشست همچنین رزیتا فخر واعظمی از دفتر جایکا در تهران در مورد همگاری جایکا در بهبود بخشید به وضع تالاب انزلی گفت :جایکا سه هدف را دنبال می‌کند. حفاظت از اکوسیستم تالاب، ارتقا مدیریت تالاب و فعالیت اجرایی گروهی سه هدف جایکا هستند که برای رسیدن به این اهداف شش کمیته تشکیل شده است.

 وی افزود : پایش پستانداران و موجودات زنده در تالاب ، پایش ۲۴۳ گونه پرنده ، ردیابی ماهواره ای پلیکان های خاکستری و طرح پیشنهادی مقابل با گیاه مهاجم سنبل آبی و رسوب زدایی از تالاب از جمله طرحهایی است که در فاز دوم احیای تالاب انزلی اجرایی می شود.

tel final1

Share