در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت عنوان شد

بزرگترین کتابخانه شمال کشور ۱۵سال چشم انتظار کمک مسولان برای بهره‌برداری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با ابراز تاسف از اینکه بزرگترین کتابخانه شمال ایران ۱۵سال چشم انتظار کمک مسئولان برای بهره برداری است، گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری های استاندار محترم گیلان هنوز هیچ مبلغی از محل مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان ابلاغ نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان، امیر محمدپور، عصر روز گذشته (چهارشنبه۲۶خرداد) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد با تسلیت وفات بانوی اسلام، حضرت خدیجه(س) گفت: وظیفه ما حفظ اسلام ناب محمدی است.Copy of photo_2016-06-16_08-48-42

توجه به فرهنگ مهمتر از حوزه های دیگر است

وی با استناد بر حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند«همنشینی با مومنان و دینداران باعث شرافت دنیا و آخرت می شود»  افزود: ماه مبارک رمضان ماه خودسازی و تقرب به خداوند باریتعالی ست وی ادامه داد در دیداری که مقام معظم رهبری با مسئولین و کارگزاران نظام داشتند عنوان کردند: اگر مسئولان از خود مراقبت نکنند و مبتلا به بی انگیزگی، غفلت، سخت شدن دل، بی خیالی و غرور گناهان شوند، ضرر آن به همه جامعه و به کشور خواهد رسید .ایشان تنها راه رهایی از این گناهان و لغزش ها را، تقوا و مراقبت از خویش دانستند.

محمدپور در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه مسئولان  شهرستان رشت در سالهای اخیر مشکلات و کمبودهای حوزه های مختلف عمرانی همچون آب و گاز و… را برطرف کردند و توجه خوبی در این حوزه ها صورت گرفته اما به نظر میرسد به حوزه ی فرهنگی کمتر از سایر بخش ها توجه شده و با توجه به آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی  می بایست به حوزه فرهنگی توجه بیشتری صورت پذیرد.

امسال می خواهیم «لذت خواندن» را به مردم عزیز بچشانیم

وی  اذعان کرد: امسال با توجه به شعار سال توسط امام خامنه ای عزیز با عنوان  «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز شعار سال خود را با عنوان «خواندن» نامگذاری کرده و یکی از سیاست های ما این است که کتابخانه ها به یک محل و پاتوق برای کتابخوانان تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه می خواهیم امسال به مردم عزیز «لذت خواندن» را بچشانیم، افزود: همچنین امسال ارایه خدمات مبتنی در فضای کتابخانه ها را خواهیم داشت. محمدپور تصریح کرد: امسال کتابداران می بایست با برنامه های فرهنگی خود تا شعاع یک ونیم کیلومتری کتابخانه ها را پوشش دهند.

وی با تاکید بر اینکه امروز در کتابخانه ای نیست که روزانه کار فرهنگی انجام نشود، بیان کرد: امسال بنای کار کتابخانه ها این است که در هفته حداقل دو برنامه فرهنگی در آنها انجام شود.

محمدپور در ادامه با اشاره به اینکه جلسات انجمن کتابخانه های عمومی با هدف پشتیبانی انجمن کتابخانه ها برگزار می شود، گفت: در بخش توسعه فیزیکی کتابخانه ها کلنگ جدیدی بر زمین نخواهیم زد بلکه بنا داریم پروژه های  نیمه تمام استان و شهرستان رشت را به پایان برسانیم.

وی طی گزارشی اظهار کرد: امروز ما به ازای هر یکصد شهروند رشتی در این شهرستان فقط ۰.۷۹ درصد فضای کتابخانه ای داریم که طبق برنامه پنجم توسعه می بایست ۴متر و ۴۶سانتی متر فضای کتابخانه ای داشته باشیم.

محدودیت کتاب در کتابخانه ها حاصل کمبود فضا است

photo_2016-06-16_08-48-45محمدپور همچنین اضافه کرد: متاسفانه به ازای هر  ۱۰۰ شهروند رشتی فقط یک نفر عضو کتابخانه هستند و به ازای هر پنچ نفر تنها ۱ کتاب در کتابخانه ها و در اختیار کتابخوان هاست. وی در ادامه با اشاره به کمبود کتاب در کتابخانه ها اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها هیچ محدودیتی برای ارایه کتاب جدید ندارد  بلکه در حال حاضر فضا برای نگهداری کتاب کم داریم و بعضی از کتابخانه ها بدلیل مخزن کوچک کتاب ظرفیت افزایش کتاب جدید را بصوت انبوه ندارد و همکاران خدوم بنده در در کتابخانه های عمومی استان با ابتکار و خلاقیت در حال حاضر در حد توان این نقیصه را برطرف کردند و امروز هیچ کتابخانه استان قطع منبع نیست

محمدپور در ادامه به سفر هیات دولت در اوایل سال گذشته به استان گیلان اشاره و یادآور شد: تکمیل و اتمام این پروژه یکی از مصوبات این سفر بود که تاکنون مبلغی از آن مصوبه به استان ابلاغ نشده و  بزرگترین کتابخانه شمال ایران بعد از گذشت ۱۵سال همچنان چشم انتظار کمک مسولان برای بهره برداری است.

بهره برداری از کتابخانه عمومی سلیمانداراب رشت در سال جاری

محمدپور از بهره برداری کتابخانه سلیمانداراب رشت با زیربنای  ۷۰۰متر در سال جاری خبرداد و گفت: این پروژه تا امروز  حدود ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه  به نیم درصد درآمد شهرداری ها  که باید به حساب کتابخانه ها واریز شود اشاره و اذعان کرد: با توجه به تمام مشکلاتی که وجود دارد این انتظار میرود که شهرداری ها نسبت به این مهم کوتاهی نکنند.

محمدپور با تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگ و گسترش آن که شهرداری ها نیز مسولیت آنرا دارند، گفت: دیگر کتابخانه ها تنها محل ارایه کتاب به کتابخوان ها نیستند چرا که امروز ما در کتابخانه ها برنامه های متنوع فرهنگی برای اقشار و سنین گوناگون  با نشست های نقد و بررسی، مسابقات و جشنواره ها و… برگزار می کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بار دیگر با تاکید بر دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: این احساس، مسئولیت ما را در حوزه انجمن کتابخانه ها بیشتر می کند.

شهرداران مناطق شهر رشت نسبت به ایجاد کتابخانه های کوچک در پارکهای شهر اقدام کند

محمدپور همچنین خواستار حمایت بیشتر مسئولین در این زمینه شد و اظهار کرد: پیشنهاد می شود شهرداران مناطق شهر رشت  با ایجاد کتابخانه هایی با متراژ حداقل ۱۵۰متری در پارک ها و محلات پرجمعیت  شهر رشت صرفا جهت عرضه کتاب و تجهیز آن توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان مشکل کمبود فضای کتابخانه ای در شهر رشت بهبود یابد.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد: در روستاهای بالای هزارو ۵۰۰نفر جمعیت که نیازمند کتابخانه روستایی هستند ساختمان مناسب به همت بخشداری، شورای شهر وخیرین  در نظر گرفته و به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذر و این اداره کل نسبت به تجهیز و آماده سازی آن برای استفاده عموم اقدام نماید.

ضرورت توسعه فرهنگ وقف در امر کتابخانه هاCopy of photo_2016-06-16_08-48-44 (2)

فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه هر چه ما در زمینه انس با کتاب توانمندتر باشیم در توسعه و رشد کشور نیز توانمندتر خواهیم بود، گفت:  مشارکت محلی و همچنین توسعه فرهنگ وقف برای این کار ضرروی است.

سیدعیسی مهدوی با تبریک ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: کسی به ضرورت بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شک و تردیدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب ما مسلمانان با کلمه اقراء آغاز شده است، گفت: کتاب و کتابخوانی در فرهنگ ما ایرانیان نیز جایگاه مقدس و ویژه ای دارد.

مهدوی افزود: مسئله کتابخوانی برای موضوع کسب علم و اطلاعات است و هر چه ما در زمینه انس با کتاب توانمندتر باشیم در توسعه و رشد کشور نیز توانمندتر خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری نیز به کتاب و کتابخوانی اهمیت ویژه ای می دهند، تصریح کرد: یکی از سیاست های مهم دولت تدبیر و امید نیز تاکید بر گسترش فضاهای مطالعه و کتابخوانی و توسعه این فرهنگ است.

مهدوی با بیان اینکه برای رسیدن به این امر باید مشارکت مردمی و نهادهای NGO ها را به همراه داشته باشیم، گفت: باید از وجود همه نهادها و ظرفیت ها در این راستا بهره بگیریم.

توسعه کتابخانه ها با ایجاد آن در مساجد، مدارس و ادارات

وی اذعان کرد: اگر در جایی مشارکت در ساخت مسجد صورت می گیرد باید در کنارش فضایی برای کتابخانه اختصاص دهند و همچنین اگر مدرسه ای ساخته می شود باید محلی برای کتابخانه در نظر گرفته شود و امکان ورود عموم مردم برای بهره گیری از فضای کتابخانه فراهم شود و این امر در بحث ساختمان ادارات، شهرداری ها، آموزش و پرورش و … نیز باید لحاظ شود.

مهدوی ادامه داد: از این رو می توان با گسترش فضای مطالعه و کتابخانه‌ها، سرانه مطالعه و سرانه فضای کتابخانه ها را افزایش دهیم. وی دسترسی به کار کتابخانه ای را یک کار حاکمیتی دانست که با مشارکت خوب همه نهادها موثر خواهد شد.

مهدوی همچنین بر ضرورت مشارکت محلی و همچنین توسعه فرهنگ وقف برای این کار مشخص، تاکید کرد و افزود: شهرستان رشت با جمعیت یک میلیون نفری با مشکل سرانه فضای مطالعه روبرو است که امیدواریم با به بهره برداری رسیدن  کتابخانه مرکزی، در این راستا اقدام قابل قبولی انجام شود.

photo_2016-06-16_08-48-44بزرگترین کتابخانه ویژه کودکان در رشت نماد دستاوردهای کتابخانه هاست

در ابتدای این جلسه نیز رئیس اداره کتابخانه های عممی شهرستان رشت، ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان خواستار توجه جدی مسئولین به اتمام پروژه های در حال احداث کتابخانه های عمومی و اختصاص اعتبارات پیش بینی شده در این حوزه شد.

مهران یزدانی با اشاره به دستاوردهای فراوان کتابخانه های عمومی در سالهای اخیر در حوزه جذب علاقمندان به کتابخانه های عمومی شهرستان رشت از بهره برداری از مجهزترین کتابخانه عمومی ویژه کودک در شمال کشور(کتابخانه کودکان باران) بعنوان نماد این دستاوردها در رشت یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت و توجه به کتابخانه های عمومی موجب توسعه کتابخوانی و در نهایت رشد فرهنگ عمومی در جامعه خواهد شد.

در پایان این نشست بخشداران، شهرداران و مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان رشت به بیان دیدگاههای خود در حوزه کتابخانه های عمومی پرداختند.

Share