رئیس انجمن برنج گیلان

برنج‌های وارداتی سرطان‌زاست/ تولید باکیفیت‌ترین برنج داخلی در سال ۹۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس انجمن برنج گیلان با بیان اینکه برنج‌های وارداتی به‌ویژه از هند آلوده به آرسنیک بوده و سرطان‌زاست، گفت: تا چند سال آینده ایران دارای بیشترین بیمار سرطانی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس , غلامعلی قربانی با انتقاد از وضعیت برنج‌های وارداتی اظهار کرد: نیاز واردات برنج کشور ۴۰۰ هزار تن است و چرا باید دو میلیون تن وارد شود.۱۳۹۵۰۱۲۱۰۰۰۲۸۶_PhotoA

وی با بیان اینکه برنج‌های وارداتی در انبارهای نامناسب قرار می‌گیرند و آلوده هستند، افزود: درصد آرسنیک این برنج‌های وارداتی بسیار بالا بوده و سرطان‌زا است.

رئیس انجمن برنج گیلان ادامه داد: به دلیل ورود برنج‌های آلوده، ممکن است تا چند سال آینده بیشترین بیمار سرطانی را در ایران داشته باشیم.

وی گفت: در حالی که برنج داخلی توسط کشاورزان تولید می‌شود و تنها ۴۰۰ هزار تن نیاز واردات برنج کشور است، چرا باید اقدام به واردات برنج آلوده کنیم.

قربانی تسطیح و تجهیز اراضی شالیزاری را در تأمین ۴۰۰ هزار تن کمبود برنج تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: اگر در این زمینه توسط سه استان گیلان، مازندران و گلستان تلاش شود می‌توان کشور را به خودکفایی برنج رساند.

وی خاطرنشان کرد: اگر هزینه تولید با حمایت دولت کاهش یابد نه تنها ۴۰۰ هزار تن کمبود برنج جبران می‌شود، بلکه می‌توانیم صادرات برنج را داشته باشیم.

رئیس انجمن برنج گیلان میزان آلودگی برنج هند را بسیار زیاد دانست و اظهار کرد: حدود چهار سال پیش ثابت کردیم که برنج هندوستان آلوده بوده و همان منطقه‌ای که برنج فروختند، اذعان داشتند که برنج آلوده و غیرقابل مصرف است، اما واردکنندگان به دلیل سود کلان خود جان مردم ایران را به خطر می‌اندازند.

وی درباره وضعیت تولید برنج داخلی از نظر کیفیت در سال جاری، یادآور شد: امسال برنج داخلی بسیار مناسب و باکیفیت عالی تولید می‌شود.

قربانی هوای مناسب را دلیل تولید برنج با کیفیت عنوان کرد و متذکر شد: در سال ۹۵ بهترین برنج نسبت به پنج سال گذشته تولید می‌شود و شاهد افزایش محصول می‌شویم.

tel final1

Share