در مجمع نمایندگان استان گیلان مطرح شد؛

بررسی معضلات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان گیلان/از دغدغه تخریب جنگل‌ها توسط باندهای قدرت‌وثروت تا انتقاد از ساختار سازمان جنگل‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت ، شب گذشته-یکشنبه ۲۳ خرداد- مجمع نمایندگان استان گیلان در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با حضور رئیس و معاونین این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت ، شب گذشته-یکشنبه ۲۳ خرداد- مجمع نمایندگان استان گیلان در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با حضور رئیس و معاونین این سازمان برگزار شد.namayandegan

مهرداد بائوج لاهوتی درابتدای جلسه اظهار داشت: به دو دلیل این جلسه برگزار شد که یک دلیل آن مسائل استانی است و دلیل دیگر این است که همکاری باید متقابل باشد و ما نمایندگان نیز از مشکلات سازمان باخبر شویم.

نماینده لنگرود در مجلس گفت: نمایندگان استان های شمالی کشور آمادگی دارند تا در مسائل ملی و قانونگذاری به سازمان جنگل ها کمک کنند مخصوصا اینکه در آستانه تهیه برنامه ششم هستیم.

خسته بند:سالانه بیش از ۵ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می شود

خسته بند نماینده بندرانزلی نیز درادامه بیان کرد: سالانه بیش از ۵ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می شود. یکی از مشکلات آن عدم توجه به آبخیزداری است که باید خیلی جدی گرفته شود.

نماینده مردم بندرانزلی با اشاره به زمین های پرورش ماهی گفت: برخی به دنبال گرفتن زمین از حواشی دریا هستند در حالی که زمین های دیگری نیز وجود دارند که قبلا در آنها پرورش ماهی انجام می شده ولی الان کاری در آنها انجام نمی شود ما باید این زمین ها را برای پرورش ماهی اختصاص دهیم که البته به هیچ وجه این زمین ها نباید به صورت قطعی واگذار شود.

وی افزود: بازرسی را به شهرستان انزلی اعزام کنید تا تخلفاتی را که در گذشته در زمینه واگذاری زمین ها انجام شده را مشاهده کند که در حال حاضر عده ای به دنبال تغییر کاربری غیر قانونی این زمین ها هستند.

کوچکی نژاد: سازمان جنگل ها مقابل باندهای قدرت و ثروت بایستد

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس دهم نیز بیان کرد: حدود ۶۰۰ هزار هکتار جنگل در گیلان، ۷۰۰ هزار هکتار جنگل در مازندران و ۴۰۰ هزار هکتار در استان گلستان وجود دارد که باید حراست و نظارت از این جنگل ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ساختار اداری سازمان جنگل ها در استان ها وبه خصوص استان گیلان باید اصلاح شود.

کوچکی نژاد گفت: از سازمان جنگل ها می خواهیم تا در مقابل باندهای قدرت و ثروتی که به دنبال تخریب جنگل ها هستند برخورد کنند این تخریب ها در منطقه کچا رخ داده است.

ذبیح الله نیک فر: خروج روستاییان از روستاها به نفع تخریب کنندگان جنگل ها شده است

ذبیح الله نیک فر گفت: در شهرستان های سیاهکل و لاهیجان از جنگل، ساحل و آبخیزداری برخوردار هستیم خروج روستاییان از روستاها با وجود این شرایط نتیجه ای نداشته جز اینکه برای تخریب کنندگان جنگل ها مکان امنی ایجاد شده است و مردم هم دیگر نیستند تا با آنها مقابله کنند.

وی افزود: دولت احکامی را که علیه مردم صادر شده است را به سرعت اجرا می کند ولی اگر مردم احکامی را به نفع خود بگیرند اجرا نمی شود که مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

جمالی:۷۰درصد روستاهای شهرستان رودبار درگیر مشکلات جدی است

منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس دهم نیز گفت: حدود ۷۰ درصد روستاهای شهرستان رودبار درگیر مشکلاتی هستند که سازمان جنگل ها می تواند در جهت رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

جمالی گفت: روستایی در این حوزه اجازه ساخت و ساز و انشعاب گاز را ندارد در حالی که تمام اسناد و شواهد نشان می دهد که از گذشته مردم در این مناطق زندگی می کرده اند.

وی افزود: مردم اگر بتوانند به صورت قانونی در جنگل زندگی کنند می توانند در مقابل تخریب کنندگان جنگل بایستند.

ولی داداشی:تنها حدود ۱۳ هکتار زمین برای سرمایه گذاری در آستارا در اختیار داریم

ولی داداشی نیز در ادامه گفت: یکی از مشکلات شهرستان آستارا ساختمان اداره منابع طبیعی شهرستان است که در زمان های دور توسط روس ها ساخته شده و هم اکنون بسیار فرسوده شده است.

وی افزود: زمینه ساخت ساختمان جدید فراهم است ولی متأسفانه پیگیری های لازم نشده است و می خواهیم این مشکل هر چه سریعتر حل شود.

داداشی گفت: یکی از مشکلات بزرگ آستارا این است که تنها حدود ۱۳ هکتار زمین برای سرمایه گذاری در اختیار داریم در حالی که سازمان محیط زیست زمینی به مساحت هزار هکتار را به تصرف خود درآورده که البته این تصرف در سال ۵۴ انجام شده است.

محمود شکری:سازمان جنگل ها درگیر مشکلات ساختاری است

محمود شکری نماینده تالش در مجلس نیز در ادامه گفت: متأسفانه در رأس اداره سازمان جنگل ها تصمیماتی اتخاذ می شود ولی یک مأمور جزء آن تصمیم را رد و اجرا نمی کند که این موضوع نشان می دهد مشکلی ساختاری در سازمان جنگل ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت سد شفارود حدود ۳۴ درصد عقب هستیم گفت: به علت موانعی که بر سر راه ساخت این سد وجود دارد این عقب افتادگی ایجاد شده و پیمانکار خارجی نیز با اتمام زمان کار را رها می کند و قطعا ساخت سد نیز نیمه تمام خواهد ماند. من از مسئولان سازمان جنگل ها می خواهم که به این سد به چشم یک چرخ ملی نگاه کنند.

محمدحسین قربانی:طرح ماهیان در قفس به دست متخصصان این حوزه سپرده نشده است

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه نیز در ادامه جلسه اظهار داشت: طرح ماهیان در قفس موضوعی است که سبب نگرانی من شده است چون مجریانی که اجرای آن را بر عهده گرفته اند به نظر من کننده این کار نیستند  و نیاز است که مدیریت سازمان جنگل ها نظارت ویژه ای بر روی این طرح داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از جنگل های ما در مناطق روستایی هستند و درخت خودرو دارند و می توان این جنگل ها را در اختیار دهیاری ها قرار داد.

قربانی افزود: زراعت چوب را می توان در اطراف سپیدرود ایجاد کرد و صنعت چوب را در این مناطق احیا کنیم.

مهرداد بائوج لاهوتی:برای حراست از جنگل ها باید از خود مردم کمک بگیریم

مهرداد بائوج لاهوتی اظهار داشت: برای حراست از جنگل ها باید از خود مردم کمک بگیریم. موضوع بروکراسی نیز باید حل شود و اگر لازم باشد در این زمینه باید تفویض اختیاراتی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: جمعیت روستایی رو به کاهش است که اگر این جمعیت روستایی نیز به شهرها نقل مکان کنند وضعیت روستاها بسیار خطرناک می شود.

لاهوتی افزود: ماده ۴ طرح ساماندهی سبب شده که مردم روستایی برای ساخت و سازها دچار مشکل شوند.

وی بیان کرد: طرح پرورش ماهی در قفس مصوبه هیأت دولت است که مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. یقینا صید سنتی ماهی دیگر جواب نمی دهد و لازم است سازمان جنگل ها محدودیت های موجود در این زمینه را برطرف کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: سد شفارود تبدیل به معضلی در استان گیلان شده است و نکته جالب در این زمینه این است که طرح ابتدای طرح مربوط به ۲۰ سال قبل بوده و جلوگیری از اجرای آن درست نیست.

 

tel final1

Share