اشکورات رودسر،رویشگاه جدید سوسن چلچراغ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اشکورات رودسر به عنوان رویشگاه جدید سوسن چلچراغ معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اشکورات رودسر به عنوان رویشگاه جدید سوسن چلچراغ معرفی شد.

IMG_20160619_143649سال ها تصور می شد تنها محل رویش گیاه نادر و منحصر بفرد سوسن چلچراغ ،منطقه داماش در ارتفاعات عمارلوی شهرستان رودبار گیلان است اما به تازگی و همزمان با فصل گلدهی این اثر طبیعی-ملی، محیط بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر در منطقه کوهستانی ونستان اشکورات رحیم آباد تعداد زیادی از این گونه منحصر به فرد را مشاهده و گزارش نمودند.

علی درویشی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر با اعلام این خبر گفت : با اعزام تیم کارشناسی این اداره به منطقه پس از تهیه مستندات لازم ، صحت گزارش ها تایید و معرفی این منطقه به عنوان رویشگاه جدید سوسن چلچراغ و محصور نمودن محدوده آن در دستور کار قرار گرفت .

سوسن چلچراغ از تیره سوسنیان با نام علمی Liliumlederbourii در سال ۱۳۵۴ توسط یک گیاهشناس آلمانی  بنام فردریش لدبور شناسایی و معرفی شد و در همان سال در شورای عالی محیط زیست ایران به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید .

سوسن چلچراغ تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . مشاهده ی این گونه زیبا و استثنایی در بخشهایی محدود از استانهای اردبیل و مازندران نیز گزارش شده است .

IMG_20160619_143644

tel final1

Share