محمدپور: مردم نگهبان انقلاب هستند

اساتید برجسته گیلانی در نشست کتابخوان از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی گفتند/از معرفی کتاب نهضت امام خمینی(ره) توسط مظفر نامدار تا معرفی کتاب «شرح چهل حدیث» توسط بهروز جلائی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، یازدهمین نشست ملی کتاب خوان کشور با موضوع مطالعات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی روز گذشته(چهارشنبه۱۹ خرداد) با حضور علاقمندان و صاحبنظران حوزه مطالعات امام راحل و انقلاب اسلامی در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از کتابخانه های عمومی گیلان، یازدهمین نشست ملی کتاب خوان کشور با موضوع مطالعات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی روز گذشته(چهارشنبه۱۹ خرداد) با حضور علاقمندان و صاحبنظران حوزه مطالعات امام راحل و انقلاب اسلامی در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

برگزاری نشست های کتاب خوان تخصصی و کتابخانه ای در استان گیلانphoto_2016-06-08_11-12-23 (2)

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ابتدای این نشست با تبریک حلول ماه مهمانی خدا و تسلیت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و ادای احترام به هشت هزار شهید گیلانی و شهدای مدافع حرم این استان اظهار کرد: نشست کتاب خوان سال گذشته با تدبیر دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور اجرایی و تاکنون بالغ بر هزار نشست کتاب خوان در سراسر کشور برگزار شده است گفت: سلسله نشست های کتاب خوان در ابتدا به شکل عمومی و برای همه اقشاربرگزار شد و در حال حاضر نیز بعد از بررسی های صورت گرفته به شکل تخصصی و کتابخانه ای در حال برگزاری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نسل سوم انقلاب شخصیت سیاسی و ویژگیهای شخصیتی امام راحل را به صورت کامل درک نکرده اند افزود: اما نائب بر حق ایشان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای(مدظله العالی) با رهنمودهای ارزنده خویش راه‌های مختلفی را برای شناخت ایشان بیان کرده‌اند و همواره بر شناخت ویژگیهای برجسته آن حضرت با مطالعه آثار بسیاری که در این حوزه است سفارش نموده اند.

مردم نگهبان انقلاب هستند

محمدپور در ادامه با اشاره به توجه در فرمایشات دهه اخیر معظم له با موضوع حضرت امام(ره) اذعان کرد: مقام معظم رهبری در همین مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) اخیر یک توصیه خاص به جوانان داشتند که آن هم انس با صحیفه حضرت امام(ره) و تامل و تعمق در وصیت نامه آن حضرت است که گفتار و مواضع انقلاب اسلامی را به همه توصیه کرده است.

وی با بیان اینکه مردم نگهبان این انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: در بخش عمده وصیت نامه حضرت امام(رحمه الله تعالی علیه) به بحث اتحاد و روشن کردن مرزها با دشمنان انقلاب تاکید شده است و آن حضرت در سخنان خود در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی تعبیر «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» را صفتی جامع برای امام راحل برشمردند و افزودند: امام بزرگوار، «مؤمن به خدا»، «مؤمن به مردم»، «مؤمن به هدف» و «مؤمن به راهی بود که او را به این هدف می رساند.

وصیت نامه امام راحل منشور رسمی و قانونیِ انقلاب است

photo_2016-06-08_11-12-26مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، منشور رسمی و قانونیِ انقلاب و کشور قانون اساسی است گفت: امام خامنه ای عزیز در فرمایشات خود بارها تاکید کرده اند که همه‌ چیزهایی که برای اداره‌ امور ملت لازم است، به شکل متین و مستحکمی در این منشور وجود دارد .

وی با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری منشور معنوی انقلاب هم وصیّت‌نامه‌ی امام و وصیّت‌نامه‌های شهداست تاکید کرد: ایشان در فرمایشات خود اشاره کرده اند که این وصیّت‌نامه‌ها را بخوانید و ببینید شهدا که در میدان جنگ جان خود را فدا کردند، برای چه فدا کردند و دنبال چه بودند.

امیر محمدپور همچنین با اشاره به مصادیق خودی بودن از دیدگاه معظم له خاطر نشان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) آن کسی که امام و راه امام و وصیت‌نامه‌ی امام را قبول دارد، او «خودی» است؛ آن کسی که استقلال ایران برایش دارای اهمیت است و به آن پایبند است، و آن کسی که عزت این ملت و پیشرفت علمی این ملت را دنبال می‌کند، او «خودی» است. غریبه‌ها کسانی هستند که مشتاق سلطه‌ی آمریکایند؛ آن‌ها کسانی هستند که در خانه، برای دزدِ کمین گرفته کار می‌کنند و به نفع او اقدام می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به جنبه های مختلف وصیت نامه عبادی، سیاسی امام راحل، اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه الهی و اسلامی و وحدت کلمه را عامل پیروزی و تداوم انقلاب در این وصیت نامه عنوان کرد. وی همچنین پاسداری از اصول انقلاب و روشن کردن مرزها با دشمن و جلوگیری از نفوذ ایادی استکبار جهانی را از دیگر جنبه های این وصیت نامه دانست. محمدپور همچنین دو نقطه درخشان وصیت نامه امام راحل را تمسک به اسلام و ارزشهای اسلامی و اتحاد و اتفاق در آن عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در پایان افزود: این نقلاب برای همه مردم و همه مردم نگهبان این انقلاب و آرمانهای مقدس آن هستند.

در ادامه این نشست ۴ نفر از کتابخوانان کتابهای خوانده شده خود را با علاقمندان و حاظرین به اشتراک گذاشتند:

“نهضت امام خمینی(ره)” نوشته حمید روحانی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ارائه دهنده، دکتر مظفر نامدار (استاد برجسته علوم سیاسی و دبیر پیشین شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی کشور)

photo_2016-06-08_11-12-27دکتر مظفر نامدار، استاد برجسته علوم سیاسی با بیان اینکه معتقدم همه ویژگی‌ها را نمی‌توان در یک اثر پیدا کرد، گفت: آثار را دو گونه می‌توان مطالعه کرد که یکبار عمومی و اطلاعات اجمالی از آن بدست می‎آوریم و یکبار اثر را موضوعی مطالعه می‌کنیم.

وی افزود: کتاب‌هایی که درباره حضرت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) وجود دارد یا در بطن واقعه نوشته شده اند و یا برداشتی از وقایع بر اساس روایت ها می باشند و یکبار تحریر متن در گردآوری همان موضوع و یکبار هم نظریه سازی درباره واقعه است.

دکتر نامدار در ادامه با معرفی کتاب«نهضت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه)»، نوشته سید حمید روحانی، که در متن واقعه در سال ۵۶ نوشته شده است، تصریح کرد: نویسنده کتاب از سال ۴۲ در نزد امام و قدم به قدم با ایشان تمام وقایع را جمع آوری کرده و چهار جلد آن منتشر شده است.

وی همچنین کتاب«گام به گام با انقلاب» از اکبر خلیلی که توسط انتشارات سروش در دو جلد به چاپ رسیده است را معرفی و اظهار کرد: نویسنده این کتاب در متن انقلاب بوده و با درک واقعه، روز به روز حوادث را به تحریر در آورده است.

دکتر نامدار اضافه کرد: این مجموعه که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و در اوج انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است، توسط این نویسنده به صورت کتاب عرضه شده است که جلد اوّل آن با عنوان فرعی «پیدایش انقلاب اسلامی»، از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب را دربر دارد و جلد دوم نیز با عنوان فرعی «انقلاب دوم»، از بعد از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت بازرگان را پوشش داده است.

وی در معرفی کتاب دیگر با عنوان «انقلاب اسلامی و ریشه های آن» چاپ اول آن در سال ۶۷ بوده است، افزود: این اثر ارزشمند گرچه به عنوان یک کتاب درسی در سطح دانشگاهی نوشته شده است اما در راستای افزایش معرفت و آگاهی نسبت به انقلاب اسلامی و ابعاد آن برای عموم به ویژه قشر جوان جامعه قابل استفاده و بهره برداری است.

دکتر نامدار در معرفی کتاب «تحلیلی بر انقلاب اسلامی» نیز بیان کرد: در این کتاب کلیاتی در رابطه با انقلاب‌های تاریخ ایران و به ویژه انقلاب اسلامی ایران بیان شده است.

وی همچنین کتاب«حدیث پیمانه» را که پژوهشی در مورد انقلاب اسلامی است و بچه‌های نسل دوم انقلاب آن را نوشته‌اند کتابی بسیار خوب و قابل استفاده معرفی کرد.

“مصباح الهدایه” نوشته امام خمینی(ره)، انتشارات موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره)، ارائه دهنده، محمدتقی یونسی(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رشت)

photo_2016-06-08_11-12-31دکتر محمدتقی یونسی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز بعنوان دومین کتاب خوان این نشست با بیان اینکه باید در ابتدا بدانیم که امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) شخصیتی است فقیه، فیلسوف و یا عارف اظهار کرد: امام راحل دو دسته آثار دارند که یکی منظوم و دیگری منثور است.

یونسی با معرفی کتاب«مصباح الهدایه الى الخلافه والولایه» که حضرت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) آنرا در ۲۷ سالگی نگاشته‌اند، اظهار کرد: این کتاب به زبان عربی و در سه مرحله به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در سال ۵۶ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ترجمه شد، افزود: در سال ۷۲ حجت الاسلام حسین مستوفی این کتاب را ترجمه کرد و در سال ۸۹ آیت الله ممدوحی کتاب(عرفان از نظر قرآن و برهان) را برای تفسیر این کتاب تالیف کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت در ادامه با بیان اینکه امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) دیدگاه عرفانی و فلسفی را با هم تلفیق کرده است افزود: ممزوج کردن این دو زبان با هم بسیار سخت و دشوار است اما نگاه عرفانی امام مبتنی بر ذوق است.

محمدتقی یونسی اضافه کرد: حضرت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) در این کتاب مطرح می‌کنند که هستی چیست و ذات خداوندی چگونه است و چگونه از هستی به ذات خداوندی می‌توان رسید.

“جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی(ره)” انتشارات موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره)، ارائه دهنده، محمدحسن حسن زاده فومنی(مسئول موسسه یاران سبز موعود(ع) استان گیلان)

photo_2016-06-08_11-12-34حجت الاسلام محمدحسن حسن‌زاده، مسئول موسسه یاران سبز موعود استان گیلان نیز در این نشست کتاب«زن در اندیشه امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) » به موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است اشاره و اذعان کرد: انقلاب ما انقلاب اسلامی است و در این انقلاب سنگ بنای مستحکم را بر پایه وجود کسانی می‌دانیم که دامان پاکی دارند و می‌توانند مردان را به معراج برسانند.

مسئول موسسه یاران سبز موعود استان گیلان اضافه کرد: حضرت آیت‌الله امام خمینی در تبیین نگاه خود به زن به صراحت گفته‌اند: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران، مباهات می‌کنم که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان بی‌شرافت آنان، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاه‌های تبلیغاتی مزدورانش بر آب نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه‌های شوم غرب و غربزدگان آسیب نخواهد پذیرفت».

وی همچنین گفت: در این اثر سیره عملى، فرمایش‏ها، مواضع روشنگر و فتاواى راهگشاى حضرت امام (ره) درباره زن، که ضمن وفادارى تام به اصول و محکمات دین و در چارچوب حقوق مسلّم شرعى بیان شده ‏اند و مى‏ توانند راهنماى عملى نسلى باشند که به جایگاه حقیقى زن مى ‏اندیشند گردآوری شده است.

“شرح چهل حدیث” نوشته امام خمینی(ره)، انتشارات موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره)، ارائه دهنده، بهروز جلائی(عضو هیات علمی دانشگاه گیلان)

photo_2016-06-08_11-12-33 (2)بهروز جلائی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز در پایان این نشست با معرفی کتاب«اربعین حدیث» یا «شرح چهل حدیث»، اظهار کرد: این کتاب یکى از آثار گرانبهاى اخلاقى و عرفانى امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) است که در سال ۱۳۵۸ هجرى قمرى (۱۳۱۸ شمسى) به زبان فارسى نوشته شده است.

وی گفت: این کتاب سلسله مباحثی بوده که امام راحل در حوزه علمیه قم آن را در بین شاگردانش مطرح کرده و در سال ۱۳۵۸ در سن ۳۸ سالگی این مباحث ایشان به رشته تحریر درآمد.

جلائی اضافه کرد: در این اثر چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف اصول کافى به شکلى مبسوط و با بیانى شیوا و اثرگذار شرح داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه ۳۳ حدیث آن در باب اخلاقیات و هفت حدیث در باب توحید است، تصریح کرد: در این کتاب همه احادیث ترجمه و شرح داده شده است و برای انتقال درست این مفاهیم احادیث هم نقل، هم تحلیل و هم تطبیق داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه یکی از بلایایی که جوامع بشری را تهدید می کند عدم شناخت مسائل پیرامون انسان و درک نادرست از واقعیات است افزود: امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) با تحریر اثر گرانبهای اربعین حدیث راه های رسیدن انسان به درجات بالا و «شناخت نفس» را در تبیین و آن را در اختیار ما قرار داده است.

tel final1

Share